عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
پس از یک‌سال پیگیری؛
دبیر طرح ملی تلاوت از برگزاری جلسات سنتی قرآن در کنار برگزاری این طرح خبر داد و گفت: امسال علاوه بر برگزاری کلاس‌های آکادمیک، جلسات سنتی را با همتی مضاعف در استان‌های مجری طرح ملی تلاوت احیا می‌کنیم.
عقیق:طرح ملی تلاوت در سال 1391 در نمایشگاه قرآن و با حضور «عزت‌الله ضرغامی» رئیس سازمان صدا و سیما رونمایی شد.

از آن پس فعالیت‌هایی در راستای جذب استعدادهای قرآنی صورت گرفت به طوری که افراد بسیاری برای شرکت در نخستین ترم طرح ملی تلاوت که از سال تحصیلی 92 -1391 در استان‌های منتخب برگزار شد، اقدام به ثبت‌نام کردند.

در این طرح که ویژه کشف و پرورش استعدادهای قرآنی نوجوانان 10 تا 16 سال است، افراد ابتدا با تلاوت تقلیدی از چهار استاد صاحب سبک «عبدالباسط»، «منشاوی»، «مصطفی اسماعیل» و «شحات محمدانور» آشنا می‌شوند سپس دروس «ترجمه و مفاهیم»، «تجوید تئوری و عملی»، «بهداشت صوت و حنجره»، «احکام و آداب تلاوت و حفظ» قرآن را می‌آموزند.

سال گذشته قرار بود برای ارتقای طرح ملی تلاوت، جلسات سنتی قرآن در کنار کلاس‌های آکادمیک این طرح برگزار شود اما بنابر دلایلی این جلسات سنتی برگزار نشد.

پس از تغییر دولت و حمایت حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» از طرح ملی تلاوت، فعالیت‌ها برای ترویج این طرح از سر گرفته شد به طوری که اکنون مسئولان برگزاری طرح ملی تلاوت با همت مضاعف قصد دارند حتی با نبود بودجه مناسب، جلسات سنتی قرآن که برکات بسیاری داشته است را در استان‌های مجری این طرح برگزار کنند تا به نوعی بتوانند در تربیت نخبگان قرآنی گام بردارند.

در همین راستا، دبیر طرح ملی تلاوت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به روند برپایی طرح ملی تلاوت اظهار داشت: از ابتدای برگزاری طرح ملی تلاوت چهار ترم برگزار شده است و اکنون در حال ثبت‌نام ترم‌های سوم و پنجم این طرح ملی در 10 استان کشور هستیم.

ثبت‌نام در طرح ملی تلاوت تا پایان شهریور ادامه دارد

«حسین مقدم‌کیا» با بیان اینکه زمان ثبت‌نام در این طرح تا پایان شهریورماه ادامه دارد، تصریح کرد: طرح ملی تلاوت در استان‌هایی همچون ‌خراسان رضوی (مشهد)، آذربایجان شرقی‌(تبریز)، اصفهان(اصفهان، کاشان)، تهران(اسلامشهر)، سیستان و بلوچستان(زاهدان)، مازندران(ساری)، مرکزی(اراک)، قزوین، قم، اردبیل برگزار می‌شود و با توجه به امکانات موجود امسال توانایی برگزاری این طرح در استان‌های دیگر را نداریم.

وی با اشاره به برنامه‌های کلاس‌های ترم جدید خاطر نشان کرد: امسال در کنار توجه به دروس پیش‌بینی‌ شده، سعی داریم در حوزه معارف نیز برنامه‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم عزم افراد برای حرکت در ادامه مسیر را تقویت کنیم.

عدم تخصیص بودجه مانع برگزاری جلسات سنتی در سال گذشته شد

مقدم‌کیا، احیای جلسات سنتی قرآن را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های طرح ملی تلاوت در سال تحصیلی جدید عنوان کرد و گفت: قرار بود سال گذشته در کنار کلاس‌های آکادمیک، جلسات سنتی قرآن را نیز برگزار کنیم اما به دلیل عدم تخصیص بودجه نیم‌درصدی و تغییرات صورت گرفته این امر محقق نشد.

دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت ادامه داد: سال گذشته مصوب شد که به مؤسسات قرآنی سالانه 10 میلیون تومان بودجه اختصاص یابد اما دولت بودجه نیم‌درصدی را به صندوق اختصاص نداد و این امر باعث برگزار نشدن جلسات سنتی شد.

برگزاری جلسات سنتی قرآن را با همت مضاعف پیگیری می‌کنیم

وی درباره دلایل عدم پیگیری برای برگزاری جلسات سنتی قرآن در کنار طرح ملی تلاوت، اظهار داشت: پس از تغییر دولت ما منتظر نظر معاونت قرآن وزارت ارشاد درباره طرح ملی تلاوت بودیم که خوشبختانه آقای حشمتی از این طرح استقبال کردند بر همین اساس ما نیز با قدرت فعالیت‌ها را پیگیری کردیم و امسال قصد داریم جلسات سنتی قرآن را در استان‌های مجری طرح ملی تلاوت برگزار کنیم.

مقدم‌کیا با اشاره به اهمیت برپایی جلسات سنتی قرآن، گفت: جلسات سنتی قرآن کریم از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی قاریان توانمندی تربیت کرده است به طوری که بیش از 90 درصد قاریان بین‌المللی در همین جلسات رشد یافته‌اند به همین جهت می‌خواهیم جلسات سنتی قرآن را با همتی مضاعف پیگیری کنیم.

برپایی جلسات سنتی قرآن در کنار طرح ملی تلاوت در مشهد

وی به برگزاری این جلسات سنتی در مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: تاکنون در مشهد مقدس دو جلسه سنتی قرآن راه‌اندازی کرده‌ایم که این جلسات در روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه توسط «مسعود پنجه» و «مجتبی جاویدانی» برگزار می‌شود.

طرح ملی تلاوت هم‌اکنون در 10 استان کشور به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.



منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین