عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
درس هایی از معلوم دوست داشتنی؛
دو نوع شیطان داریم؛ شیطان خانه‌دار که «فَهُوَ لَهُ قَرینٌ»(زخرف/36) در وجود انسان رخنه می‌کند و شیطان‌ دوره‌گرد که «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطان تَذَکَّرُوا»(اعراف/201) مؤمن را سست می‌کند اما نمی‌تواند در وجودش نفوذ کند.

عقیق: حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیدیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «انسان نمونه» که در تاریخ هفتم مردادماه 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

شیطان‌های خانه‌دار و دوره‌گرد

نکته 1) بعضی شیطان‌ها خانه‌دار هستند که خدا می‌گوید: «فَهُوَ لَهُ قَرینٌ»(زخرف/36) یعنی در روح انسان چنان رخنه کرده که دیگر طرف با او کاری ندارد، دائماً شیطان با این‌هاست و این به خاطر بدی انسان است.

نکته 2) برخی دیگر از شیطان‌ها دوره‌گرد هستند که مؤمن را سست می‌کنند ولی نمی‌توانند در وجودش رخنه کنند که قرآن می‌گوید: «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطان تَذَکَّرُوا»(اعراف/201) شیطان با این‌ها قرین نشده بلکه «مَسَّهُمْ» این‌ها را تکان می‌دهد و او فوراً «ذَکَّرُوا» متوجه می‌شود و به خدا پناه می‌برد.

چرا نیت مؤمن از عمل او بهتر است؟

نکته 3) انسان تنها با نیت می‌تواند تمام عمرش در راه باشد؛ پیامبر(ص) فرمودند: «نِیَّةُ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ»(کافى، ج‏2، ص‏84) نیت مؤمن از عمل او بهتر است زیرا انسان در عمل گاهی به خاطر وجود موانع موفق نمی‌شود ولی هیچ مانعی بر سر راه نیت نیست

نکته 4) قرآن می‌گوید: «إِنَّما ذلِکُمُ الشَّیْطانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیاءَهُ»(آل عمران/175) شیطان دوستان خودش را می‌ترساند پس معلوم می‌شود تمام کسانی که می‌ترسند بروند جبهه از دوستان شیطان هستند.

شیطان‌هایی که در لباس انسان هستند

نکته 5) «إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِیائِهِمْ»(انعام/21) آدم‌هایی هستند از شیطان بدتر و قرآن هم به این‌ها «شیطان الانس والجن» گفته است پس انسان هم ممکن است شیطان باشد. هر کس کار شیطان را انجام دهد، غرور بدهد یا تمجید کند، شیطان است.

نکته 6) قرآن می‌گوید: «وَ لا یَحْزُنْکَ الَّذینَ یُسارِعُونَ فِی الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ یَضُرُّوا اللَّهَ شَیْئاً»(آل عمران/176) آن‌هایی که در کفر عجله می‌کنند و به این و آن ملحق می‌شوند، ناراحت نباش که نمی‌توانند هیچگونه ضرری به تو بزنند.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین