عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
آیاتی در قرآن وجود دارد که به نحوی با حضرت خدیجه مرتبط است.

عقیق:آیاتی در قرآن وجود دارد که به نحوی با حضرت خدیجه مرتبط است و ما به چهار آیه از آن ها اشاره می کنیم.

1- «وَ أْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیها(1)»

سوره طه از سوره های دسته اولیه سوره های قرآنی است که اوائل بعثت بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است. نظر به این که اهل و اعضاء خانواده رسول اکرم در آن تاریخ عبارت از خدیجه کبری سلام الله علیها، که همسر رسول الله است و از نظر این که علی بن ابی طالب نیز تحت ولایت و سرپرستی رسول الله زندگی می نمود؛ او نیز مشمول عنوان اهل می باشد. بر این اساس آیه خطاب به رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله نموده که «به اهل و اعضاء خانواده خود در باره بپا داشتن فریضه صلاة سفارش اکید بنما و بر آن پیوسته استوار باش(2)»

2- «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ(3)» 

اولین دعوت رسمی پیامبر به توحید، از طریق اقوام و خویشان بوده است و نزدیک ترین اقرباء به رسول گرامی صلی اللّه علیه و آله و سلّم بر حسب نسب، علی بن أبی طالب علیه السّلام و بر حسب رابطه سببی خدیجه کبری علیها السّلام است و این دستور دعوت، در درجه اول در باره علی و خدیجه شاهد فضیلتی است برای آن ها، هم چنان که در مرتبه دیگر برای طبقات خویشان، شاهد فضیلت است(4)»

3- « وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً(5)»

مطابق با احادیثی که از پیامبر صلی اللّه علیه و آله نقل شده منظور از ازواجنا درآیۀ شریفه حضرت خدیجه سلام الله علیها است.

محمد بن عباس از ابی سعید خدری روایت کرده که پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله فرمود: از جبرئیل پرسیدم؛ مراد از أَزْواجِنا وَ ذُرِّیاتِنا کیست؟ گفت خدیجه و فاطمه علیهما السلام. «و قُرَّةَ أَعْینٍ» حسن و حسین علیهما السلام و منظور از «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً» علی بن أبی طالب علیه السّلام است.(6)

4- «وَ وَجَدَک عائِلًا فَأَغْنی(7)»

یکی از تفاسیری که برای آیۀ شریفه بیان شده این است که تو را با مال خدیجه علیها السلام بی نیاز نمود. و تو محتاج بودی؛ توانگرت نمود با مال خدیجه و اموال غنایم.

 

پی نوشت ها:

[1] طه، 132.

[2] انوار درخشان، ج ‏10، ص 533.

[3] شعراء، 214.

[4] انوار درخشان، ج ‏12، ص 92.

[5] فرقان، 74.

[6] تفسیر جامع، ج‏ 5، ص 55 .

[7] ضحی، 8.

 منبع:جام

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین