عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۲۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
چراغ روشن كننده و نور بخش در تاريكي و ظلمت است و چراغ دل وسيله اي است كه روشني بخش و مايه فروغ جان و دل است .به راستي چراغ دل يك انسان مومن و موحد چيست؟
عقیق:درباره فرايض و احكام شرعي و الهي صدها آيه و حديث از ائمه اطهار عليهم السلام به دست ما رسيده كه فوايد معنوي و مادي آنها را براي ما بيان مي‌كند.

يكي از اين فرايض كه از آن به عنوان ستون دين ياد شده و روايات فراواني به ما رسيده و اساسا اولين و اساسي‌ترين سوال در روز حساب راجع به آن از ما پرسيده مي‌شود، نماز است كه حدود هزار فايده دنيوي و اخروي، فردي و اجتماعي و… براي اين فريضه مهم ذكر شده است.

درباره نماز آيات و روايات زيادي وجود دارد و بسيار درباره آن سخن گفته شده است اما يك روايت از نبي مكرم اسلام در اين باره وارد شده كه بسيار مهم و اثر گذار است. آنحضرت از نماز توصيفي كرده اند كه در دنياي امروز كه بشريت با انواع تبليغات سوء و هجمه‌هاي فرهنگي مواجه است و هدف همه آنها ايجاد غفلت در انسان و مايوس كردن آنهاست مي‌تواند راهگشا و اميد بخش براي بشر امروز در ميان اين هجمه‌ها باشد.

بنابراين نماز روشن گر شبستان جان و دل مومن و زنده كننده و حيات بخش روح و قلب او است و به آن نور معنا و قداست و صفا مي‌بخشد و به همين خاطراز آن به چراغ دل مومن تعبير شده اند.

رسول مكرم اسلام (ص) در حديثي مي‌فرمايد: لِكُلِّ شَي‏ءٍ سِراجٌ وسِراجُ قَلبِ المُؤمِنِ الصَّلَواتُ الخَمسُ؛ هر چيز، چراغى دارد و چراغ دل مؤمن، نمازهاى پنج‌گانه است. جامع الأخبار: ص ۱۸۳ ح ۴۴۶/ الصلاة في الكتاب و السنة، ص۲۲

يكي از مسائل مهمي كه بايد مورد توجه و اهتمام يك حاجي و زائر خانه خدا كه پا در مسير عبادت و بندگي خداي كعبه مي‌گذارد و افتخار زيارت اماكن و مشاهد مقدسه را كسب مي‌كند، قرار گيرد «اقامه نماز و تعظيم آن» است. زيرا اساس حج و زيارت و فلسفه آن تمرين بندگي و عبادت خالق بي همتا و نفي هرگونه اطاعت و بندگي غير خداست كه همه آنها در اعمال و اذكار و فلسفه «صلاه» جمع شده است.

لذا يكي از چيزهايي كه دل بندگان خدا را نوراني مي‌كند و صيقل مي‌دهد همين نماز‌هاي پنج گانه است. تازه نماز يكي از احكام و فرايض الهي است كه دل انسان را روشنايي و پاكي مي‌بخشد شما فرض را بر اين بگذاريد وارد يك خانه اي مي‌شويد كه تاريك است و هيچ روشنايي در آن نيست خود شما قلب و دلتان و روح وجسمتان خسته مي‌شود و خود به خود تلقينات نا اميدي به سراغ شما مي‌آيد حال شما فرض را بر اين بگذاريد قلب شما چنين حالتي پيدا كند يعني مملو از گناه شده باشد و تاريكي آن را فرا گرفته باشد با توجه به اين مطلب در مي‌يابيم كه نماز گناهان و آلودگي‌ها را از دل و جان ما مي‌زدايد.


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین