عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
بى حساب بودن روزى خداوند به افراد با ايمان اشاره به اين است كه هرگز پاداشها و مواهب الهى به اندازه اعمال ما نيست بلكه مطابق كرم و لطف اوست و مى دانيم لطف و كرمش حد و حدود ندارد.
عقیق: نخستین کسانی که به دعوت رسول اکرم (ص) لبیک گفتند اغلب از بین اقشار تحت ظلم و تهیدست و فقیر بودند. این افراد که برای اولین بار آیینی را می دیدند که با اشرافی گری مخالف به سوی آن جذب شدند. اقلیت اشرافى و رؤساى قريش كه زندگى بسيار مرفه ‏اى داشتند بعد از اسلام آوردن جمعى از مؤمنان ثابت قدم همچون عمّار و بلال و... آنها را كه از نظر زندگى مادى فقير و تهيدست بودند، به باد استهزا و مسخره مى‏ گرفتند و مى‏ گفتند: اگر پيامبر (صلي الله عليه و آله) شخصيتى داشت و از طرف خدا بود، اشراف و بزرگان از او پيروى مى‏ كردند! در این هنگام آیه ۲۱۲ سوره مبارکه بقره نازل شد.
«زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَاللّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ.»
«زندگى دنيا در نظر كسانى كه كفر ورزيده‏ اند (به وسيله شيطان و نفس امّاره) آراسته شده و مؤمنان (تهيدست) را مسخره مى‏ كنند، در حالى كه آنها كه پرواپيشه‏ اند در روز قيامت از آنان برتر و بالاترند و خداوند هر كس را بخواهد بى‏ شمار روزى مى‏ دهد.» (سوره بقره، آیه ۲۱۲)

سه نکته کوتاه:
* اين آيه در حقيقت بشارت و آرامش است براى مومنان فقير و هشدار و تهديدى است براى ثروتمندان مغرور و بى ايمان. هم هشدار به كفّار است كه به زرق و برق دنيا، سرگرم و مست نشويد و مؤمنان را مسخره نكنيد زيرا قيامتى هست كه صحنه‏ ها عوض مى‏ شوند. و از طرفی هم موجب تسلاّى خاطر مؤمنان در هر دورانی است كه با تمسخر كافران، سست نشوند و به آينده اميدوار باشند. امروز هم گاهی برخی مومنان که با دشواری های زندگی مواجه می شوند شاید دچار سستی یا تردید شوند لذا این آیه بهترین امیدواری برای افراد با ایمان است.

** این سنت همیشگی تاریخ است که افراد بى ايمان و دنياپرست كه سخت فريفته زرق و برق دنيا مى باشند و افق ديدشان از چهار ديوارى ماده فراتر نمى رود امكانات مادى را مقياس ارزيابى همه ارزشها مى دانند و به همين دليل در فكر كوتاه و عليل آنها كسانى كه دستشان از ثروت تهى است فاقد شخصيت هستند و لذا آنها را به باد مسخره مى گيرند در حالى كه صاحبنظران با ايمان كه بدين مشت خاك نظرى ندارند ارزشهاى مادى را در برابر ارزشهاى معنوى بيرنگ مى بينند و به آنها همچون بازيچه كودكان مى نگرند.

*** رزق بی حساب به چه معناست؟
اين احتمال وجود دارد كه این جمله اشاره به اين باشد كه خداوند در آينده به مومنان روزى بى حساب مى دهد همانگونه كه با پيشرفت اسلام اين معنى تحقق يافت. از طرفی بى حساب بودن روزى خداوند به افراد با ايمان اشاره به اين است كه هرگز پاداشها و مواهب الهى به اندازه اعمال ما نيست بلكه مطابق كرم و لطف اوست و مى دانيم لطف و كرمش حد و حدود ندارد. در واقع رزق بى‏ حساب، نشانه‏ لطف اوست، نه آنكه خداوند حساب آنرا ندارد و يا حكيمانه تقسيم نمى‏ كند.



منبع:تراز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین