عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
ولايت در كتاب و سنت عنوان اثري از غلامرضا مغيثه است كه به بررسي مسأله ولايت امام علي(ع) از منظر كتاب و سنت مي‌پردازد.
عقیق:كتاب ولايت در كتاب و سنت نوشته غلامرضا مغيثه با تدوين پژوهشكده حج و زيارت و از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در خردادماه ۹۳ منتشر شده است.

بررسي مسأله ولايت امام علي(ع) از منظر كتاب و سنت، موضوع اين كتاب است؛ اين مجموعه در دو بخش تنظيم شده كه هر بخش داراي چند فصل است: بخش نخست درباره نقد و بررسي ادله خلافت ابوبكر از منظر اجماع، كتاب و سنت است و در بخش دوم دلايل خلافت امام علي(ع) مطرح مي‌شود.

در فصل اول بخش دوم، آيات قرآني درباره امامت حضرت علي(ع) بررسي شده و در فصل دوم، با استناد به چهار حديث، ولايت آن حضرت اثبات شده است؛ همچنين در هر بخش به مهمترين شبهات درباره همان بحث، پاسخ داده مي‌شود.

نويسنده اثر درباره مباحث مرتبط با حديث غدير كه ولايت در كتاب و سنت مطرح شده، آورده است: اگرچه مباحث مرتبط با حديث غدير از كتاب ارزشمند الغدير كه نتيجه سال‌ها تلاش مرحوم علامه اميني است گرفته شده، با اين حال، به طور مستقيم به بسياري از منابع اين كتاب نيز مراجعه كرده‌ايم.

در بخش دوم اين كتاب و ذيل عنوان مباحث تمهيدي به دليل عقلي بر ضرورت امامت و عصمت امامت برمي‌خوريم كه در بخشي از نوشتار آن آمده است: به طور اجمال مي‌توان گفت كه وجود امام معصوم، لطفي بر امت است و از نظر عقلي لطف بر خداوند واجب است؛ پس به حكم عقل نصب امام بر خداوند واجب است.

اين دليل كه در كتب كلامي آمده، بر سه امر مبتني است: مقصود از لطف به مكلفان، فراهم كردن زمينه‌اي است كه موجب مي‌شود آنان تكاليف خود را به آساني ادا كنند و از سوي ديگر انجام اصلح بر خدا لازم است؛ زيرا افعال خداوند بر حكمت و مصلحت مبتني است و بي‌گمان انجام اصلح بر ترك آن رجحان دارد.

به عنوان دليل سوم عقلي بر ضرورت امامت در اين بخش آمده است: وجود امام معصوم، بي‌گمان از مصاديق لطف است؛ زيرا پيشوايي كه مردم را از فتنه و فساد و ظلم باز مي‌دارد و با گفتار و رفتار خود زمينه را براي اداي تكاليف هموار و آنان را به پاس داشتن عدالت و انصاف و مروت و دوري از ظلم و گرفتن حق مظلوم از ظلم و اقامه حدود الهي و توجه به خداوند ترغيب مي‌كند، لطف بر بندگان خواهد بود.

همچنين در اثبات دليل عقلي بر لزوم عصمت امام در اين بخش مي‌خوانيم: غرض اصلي نصب امام، حفظ دين، اجراي فرائض الهي، اقامه حدود، رفع ظلم و گرفتن حق مظلوم از ظالم، خشكاندن ريشه فتنه و فساد، ترغيب مردم به پرستش خدا و اجتنابشان از محرمات است و اگر امام، معصوم نباشد، چنين غرضي منتفي است؛ زيرا گفتار و رفتار امام غير معصوم، براي ديگران حجت نيست.

پس لزوم امامت و عصمت امام را از ديدگاه عقل چنين مي‌توان گفت كه امامت دنباله نبوت است؛ يعني خداوند كه بشر را براي رسيدن به كمال و سعادت آفريده است، بايد براي راهنمايي او به سوي كمال، پيامبراني معصوم مبعوث كند؛ براي دنبال شدن اين راه بعد از رحلت پيامبرش نيز بايد جانشينان معصومي براي آنان قرار دهد تا جامعه انساني در پرتو هدايت وي به سوي كمال راه پويد.

كتاب ولايت در كتاب و سنت به قلم غلامرضا مغيثه در قطع وزيري، ۲۱۶ صفحه، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و به قيمت ۶ هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنر مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، خردادماه ۹۳ منتشر شده است..

كتابخانه تخصصي حج و زيارت به عنوان نخستين كتابخانه ديچيتالي در پايگاه اطلاع رساني حج و زيارت با بيش از يكهزار عنوان كتاب با موضوع حج و زيارت قابل دسترسي عموم مردم است.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین