عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
در کوی محبت مطرح شد؛
کارشناس مذهبی برنامه کوی محبت با اشاره به هدایتگری قرآن در زندگی انسان گفت: در مرحله اجرای دین اصلی ترین نقش را در زندگی هر فرد خود عهده دار است. برای غلبه بر هوای نفس باید اراده خود را تقویت کنیم.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین قیاسی، کارشناس مذهبی آخرین برنامه «کوی محبت» رمضان 93 بود، این برنامه با محوریت هدایتگری قرآن در زندگی انسان با اجرای سید مصطفی موسوی روی آنتن شبکه دو سیما رفت. قیاسی در ابتدا صحبت به این مهم اشاره داشت که ما باید همیشه و همه جا به انسان بودن خود تاکید داشته باشیم زیرا خداوند ما را انسان آفریده و ما را با عقل و اختیار خلق کرده است و باید قدر این نعمت داده شده از سوی خداوند را بدانیم و مهمتر از آن انسان باقی بمانیم. 

وی ادامه داد: در ارتباط با انسان بودن به دو موضوع به خوبی آگاه هستیم اشرف مخلوقات و خلیفة الله بودن، اما نکته سوم که کلیدی است موجودی مسئول بودن است. اگر باور داریم که اشرف مخلوقات هستیم پس می توانیم از تاریکیها رها شده و مسیر روشنی را در زندگی پیش بگیریم اما اگر باور نداریم پس در تاریکی و ظلمات باقی می مانیم. وقتی بر این تفکر دینی که انسان اشرف مخلوقات است باور داشته باشیم از خود مراقبت می کنیم و این یکی از نشانه های منتظرین امام زمان است. مراقبت بدین معنا که کجا برویم، چه بپوشیم، چگونه رفتار کنیم و... که در شان و منزلت اشرف مخلوقات باشد.

خودخواهی معضل امروز جامعه

کارشناس مذهبی در ادامه صحبتهایش به نکته دوم خلیفة الله بودن انسان اشاره کرد و گفت: خلیفة اللهی انسان را باید از این منظر نگاه کنیم که انسان به دلیل جانشینی باید نظر خداوند را اجرا کند و همین امر باعث می شود زمینه ظهور امام زمان (عج) فراهم شود. نکته سوم اصل ارتباط صحیح با همنوعان است. دو حالت دارد یک حالت عادی و معمولی و یکی حالت عادی و برتر است. حالت عادی اگر خیر نمی رسانیم شر نرسانیم. از دیگران خیر نمی بینیم زیر بار شر هم نرویم. اما شکل عالی ارتباط با دیگران در حقشان کار خوب بکنیم و توقع تشکر و تلافی نداشته باشیم معضلات جدی جامعه ماست. مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند خودخواهی عجیب و غریب که در جامعه زیاد شده است.

وی در ادامه به سومین نکته اشاره کرد و گفت: انسان مسئول بودن از اهمیت خاصی برخوردار است، سعی کنیم در انجام تکالیف احساس مسئولیت داشته باشیم و وظیفه خودرا به درستی به انجام برسانیم.

هدایتگری قرآن در زندگی فردی

قیاسی در ادامه برنامه به مطالعه در قرآن و نقش هدایتگری این کتاب آسمانی در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: اگر مطالعه دقیق و عمیقی داشته باشیم چهار نکته مهم و قابل اجرا را در قرآن می توان یافت نکته اول ؛در برخورد با خدا این مهم را دقت کنیم که خداوند همیشه و در همه جا خداست و ما همیشه و همه جا بنده خداوند باید باشیم. ارتباط درست با خود و همنوعان داشته باشیم.

وی ارتباط صحیح با همنوعان را به دو حالت تقسیم بندی کرد و گفت: در ارتباط با همنوع یک حالت عادی و معمولی  وجود دارد به این معنا که اگر خیر نمی رسانیم باعث شر هم نشویم اما شکل عالی ارتباط با دیگران این است که در حقشان کار خوب بدون داشتن توقع و تلافی داشته باشیم. متاسفانه امروز معضلی که جامعه ما به آن مبتلابه است و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره داشتند خودخواهی عجیب و غریبی است که ما را فراگرفته است و ما این اصل مهم که ارتباط با همنوع است را به فراموشی سپردیم. انشاءالله روزی فرا برسد که بدون چشمداشت در حق دیگران نیکی کنیم.

جهل و هوای نفس مانع اجرایی شدن دین در زندگی

کارشناس مذهبی برنامه کوی محبت به نقش انسان در اجرایی شدن دین در زندگی اشاره کرد و گفت: در مرحله اجرای دین اصلی ترین نقش را در زندگی هر فرد خود عهده دار است و دو عامل جهل و هوای نفس مانع اجرایی شدن دین در زندگی انسان می شود. پیغمبر(ص) می فرمایند: من ناخشنودم از کسی که یک هفته را بگذراند و در مسایل دین مطالعه نکند باید به اطلاعات دینی خود عمق ببخشدین برای عمق بخشیدن باید مفاهیم دینی را درست درک کنیم. نکته بعدی هوای نفس است یکی از  اهداف جدی امام زمان (عج) از بین بردن هوای نفس افراد است.

وی در تعریف هوای نفس گفت: هوای نفس ترجیح دادن خواسته خود و دیگران بر دستور خدا وند است در نقطه مقابل تطبیق دادن خواسته خود با خواست و فرمان خداوند تقوا است. نشانه هوای نفس رفتن به سمت چیزی که نباید برویم نرفتن به سمت چیزی که باید برویم .باید مفاهیم دینی راشفاف و اجرایی کنیم.

تقویت اراده راه  غلبه بر هوای نفس

حجت الاسلام قیاسی در پایان برنامه راه علاج هوای نفس را این گونه تشریح کرد: برای غلبه بر هوای نفس باید ارداه خود را تقویت کنیم. هر انسان زنده ای اراده دارد که باید آنرا تقویت کنیم. براساس روایات برای این که اراده مان را قوی کنیم ابتدا باید اطلاعات خود را از خوبی ها و بدیها بالا ببریم. اعتماد به نفس داشته باشیم که برای تقویت اعتماد به نفس باید بیش و پیش از دیگران در زندگی ما خداوند نقش داشته باشد و آینده نگر هم باشیم.

برنامه ویژه ماه مبارک رمضان «کوی محبت» با دعای فرج کودک 5 ساله فاطمه سادات رضوی حائری به پایان رسید. این برنامه هر جمعه و به مناسبتهای مختلف به سفارش گروه معارف شبکه دو با اجرای سید مصطفی موسوی به روی آنتن می رود.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین