عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
وداع با ماه رمضان با سخنرانی حاج حسین یکتا و مداحی میثم مطیعی
حاج حسین یکتا، فرمانده قرارگاه فرهنگی قرب بقیه الله (عج) با ذکر خاطراتی از شهدای والامقام گفت: شب وداع شبِ انقطاع است؛ شبِ بریدن از همه وابستگی‌ها...
عقیق: سومین مراسم «شب وداع» با همکاری 46 هیأت مذهبی، با سخنرانی حجت‌الاسلام خضری، روایتگری حاج حسین یکتا و مداحی حاج میثم مطیعی در اردوگاه شهدای علم و فناوری قزوین برگزار شد.


 برای سومین سال پیاپی قزوین این افتخار را داشت که با همراهی و همگامی هیئات استان، ویژه برنامه «شب وداع» برگزار شود تا در یکی از نادرترین برنامه‌های کشوری، قزوین شاهد هم‌دلی بزرگترین شبکه اجتماعی تربیتی یعنی هیئات مذهبی باشد. هیأت‌هایی که هر کدام با یک هدف خاص، با یک جهت گیری و نگاه ویژه، با مخاطبانی متفاوت و البته سلیقه‌هایی کاملاً گوناگون در گستره استان در حال فعالیت هستند اما در نقطه‌ای به نام «شب وداع» دور هم جمع می شوند تا همه این تفاوت‌ها را کنار بگذارند و زیر یک پرچم به حرکتی گسترده و برنامه‌ای ویژه و صد البته جریان‌ساز برسند.

ستاد برگزاری این مراسم که شامل یک اتاق فکر از مسئولین همه این هیأت‌ها بود؛ پس از بحث‌های اقناعی طولانی پیرامون ضرورت، کم و کیف برگزاری مراسم، یک دبیر انتخاب می‌کند. این دبیر که هرساله به‌صورت چرخشی از میان مسئولین هیأت‌ها انتخاب می‌شود، وظیفه احصاء و مشخص کردنِ تمامی جزئیات و ملزومات برنامه را برعهده دارد. پس از این، تقسیمِ وظایف و سپردنِ مسئولیت هر قسمت از کار به یک هیأت و توجیهِ مسئول آن هیأت برای به‌کارگیری و مشارکتِ اعضای هیأت جهت انجام وظیفه محوله از دیگر وظایف دبیر است.


اوجِ عظمتِ شب وداع در پیشگاه حضرت باری

سومین مراسم «شب وداع» پس از دقایقی تأخیر در شام‌گاهِ یکشنبه پنجم مرداد 1393 با قرائتِ قرآن آغاز شد و تا سحرگاه طول کشید. نسیمی که در محل برگزاریِ مراسم می‌وزید، کار مسئولان را مقداری سخت کرده بود. در این مراسم معنوی که در «اردوگاه شهدای علم و فناوری» برگزار شد، حجت‌الاسلام سید مهدی خضری، سخنرانِ نام‌آشنای هیئات شهر قزوین، در سخنان خود با تأکید بر اهمیت شب وداع با ماه مبارک رمضان گفت: در این شب خدای متعال در نهایت رحمت و بخشش بندگان خود را می بخشد تا در پایان این ماه با پرونده ای پاک به سراغ عید فطر بروند.



وی در ادامه با اشاره به روایات و نامه‌ای از امام زمان(عج) در کتاب شریف بحارالانوار افزود: این که امام زمان در جوابِ نامه یکی از یارانِ خود می نویسد «در جایی که قطعیت برای شب آخر ماه مبارک رمضان وجود ندارد، دو شب را به عنوان شب وداع به راز و نیاز بپرداز»؛ نشان‌دهنده اوج عظمت این شب در پیشگاه خداوند باری تعالی است.

 شبِ وداع، شبِ بریدن از همه وابستگی‌ها

پس از سخنرانی حجت الاسلام خضری که با اشک و استغفار مردم قزوین همراه بود، حاج حسین یکتا، فرمانده قرارگاه فرهنگی قرب بقیه الله (عج) با ذکر خاطراتی از شهدای والامقام گفت: شب وداع شبِ انقطاع است؛ شبِ بریدن از همه وابستگی‌ها است؛ شبِ دل‌کندن از دنیا و آمادگی برای آغاز دوباره است؛ یک شروعِ خوب برای با خدا بودن و به خدا رسیدن است. وی افزود: ما به همان میزان که به انقطاع رسیده باشیم، امید وصل داریم. درست مانند شهدای والامقام که در شب های عملیات حال و هوا و راز و نیازشان انقطاعی بود، یعنی به خدا می گفتند ما دیگر نمی توانیم بدون وصل معبود زندگی کنیم.

وی در ادامه علت اصلی نائل شدن به فیض شهادت را صداقت ذکر کرد و گفت: جوان‌هایی که در جنگ شهید شدند در پای پیمان خودشان با صداقت کامل ایستادگی کردند و در سختی آزمایشات الهی کم نگذاشتند؛ یکتا اضافه کرد: به همین دلیل می‌بینیم حتی در تکه‌های استخوان‌های شهدا که بعد از چند سال پیدا می‌شود، اثر هست؛ و گاهی اوقات یک تشییع پیکر شهیدِ گمنام، حال و هوای شهر را عوض می کند. این تأثیرگذاری و این نَفَسِ حق، خاصِ شهداست. این‌ها فقط به همین دلیل است که شهدا از صادقون بودند.

در ادامه این مراسمِ سراسر معنوی و در حالی که جمعیت حاضر زیر سقف آسمان دستِ نیاز به سوی پروردگار دراز کرده بودند؛ نوای آشنای مداح انقلابی، حاج میثم مطیعی در فضای اردوگاه شهدای علم و فناوری طنین انداز شد؛ و با ذکر حضرت زهرای مرضیه (س) و روضه وداع فرزندان فاطمه،  مراسم به اوجِ خود رسید. قرائت دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه در وداع با ماه مبارک رمضان بخشِ دیگر این برنامه بود. ذکر شهدا و آرمان های انقلاب از جمله قدسِ شریف پای ثابت مداحی حاج میثم مطیعی است که در مراسم شب وداع هم نمای خاصی داشت. در نهایت مراسم سینه‌زنی با نوای این مداح جوان و خوش‌آتیه برگزار شد و مراسم شب وداع شهر قزوین به پایان رسید. (صوت مداحی)



نشریه هیأت امروز و سایر حواشیِ مراسم

برپایی ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از مردمِ روزه‌دار و غرفه‌های فرهنگی از جمله هیأت و فضای مجازی، هیأت و هنر، هیأت و حجاب و... از دیگر بخش‌های این برنامه عظیم فرهنگی بود.

گفتنی است در پایان این مراسم هجدهمین شماره نشریه «هیأت امروز» که به مناسبت برگزاری این برنامه و به همت اهالی قلم هیئاتِ قزوین چاپ شده بود در بین مردم توزیع شد. از جمله بخش‌های قابل توجه این نشریه، جانماییِ محل برگزاری مراسماتِ هیئاتِ شهر در نقشه قزوین بود که در نوع خود، کار چشم‌نواز و کاملی بود. مصاحبه با حاج محمد نبوی، مداحِ با اخلاص قزوین، از دیگر بخش های قابل توجه نشریه هیأت امروز است. برای دریافت این نشریه می‌توانید به پایگاه نشریه هیأت امروز مراجعه بفرمایید.


پایگاه اطلاع‌رسانیِ شب وداع

همزمان با برگزاری سومین مراسم شب وداع، پایگاه اطلاع‌رسانی این مراسم آغاز به کار کرد. این پایگاه اطلاع‌رسانی در حالِ بارگذاری مجموعه کاملی از مطالب، اخبار، فایل‌های صوتی و گرافیکیِ برنامه‌های شب وداع می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی http://shabeveda.ir مراجعه فرمایند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین