عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
به منظور ارتقای هماهنگی اجتماعی در دهلی؛
پس از آنکه یکی از نمایندگان پارلمانی هندوستان به یکی از کارکنان مسلمان روزه دار خود به اجبار غذا داده بود، یک گروه از پیروان آیین هندو در دهلی مراسم افطاری ترتیب داده تا بر هماهنگی اجتماعی میان مسلمانان و هندوها تأکید کرده باشند.
عقیق: این مراسم ضیافت افطاری در مسجد پیپال ولی اما به میزبانی هندوها برگزار شد.

حدود 400 نفر از مردم در این ضیافت افطاری شرکت کردند. یکی از شرکت کنندگان هندو در این مراسم با اشاره به اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی و همچنین اهمیت ایجاد هماهنگی اجتماعی در جوامعی که پیروان ادیان مختلف در آن زندگی می کنند گفت: ما از سال 1994 میزبان این نوع مراسم بوده ایم.

وی اضافه کرد: پدرم از سال 1955 با یک روحانی مسلمان ارتباط نزدیک دارد، آنها هر دو از اوتارپرداش به دهلی نقل مکان کرده و طی همه این سالها دوستی خود را حفظ کرده اند و دین هرگز عاملی برای ایجاد تنش میان آنها نبوده است.

حمید سید احسان احمد از روحانیون مسلمان دهلی گفت: در بخشهای مختلف شهر تظاهراتهای بسیاری با رویکردهای دینی برگزار شده است، اما منطقه کیناری بازار همواره از این نوع تنشها به دور بوده است، حتی طی شورشهای اجتماعی سالهای 1992 و 2002، برگزاری نمازهای جماعت در این مسجد هرگز متوقف نشده است. در سال 1987 در طول ماه مبارک رمضان در این منطقه دستور خاموشی اعلام شد اما با مساعدت همسایگان هندو میوه و شیر تازه همواره در مسجد برای افطار و سحر حاضر می شد.

شیو دایال شاما از پیروان آیین هندو در این منطقه گفت: ما با مسلمانان شبیه یک خانواده هستیم. وقتی که امام جماعت این مسجد چند سال پیش به سفر حج رفته بود، 12 اتومبیل از پیروان اسلام و هندو در فرودگاه برای استقبال از و حاضر بودند. از این تعداد چند نفری جزو خانواده وی بوده و سایرین همسایگان و افرادی بودند که در محله وی سکونت داشتند.

مسجد پیپال ولی 120 سال قدمت دارد که در اثر شورشهای سال 1947 متحمل صدماتی شد، این مسجد طی سالهای 1947 تا 1959 بلااستفاده باقی ماند، اما با کمک بسیاری از مردم هندو، چند نفر از پیروان آیین سیک و جامعه مسلمان این منطقه، مسجد بار دیگر گشایش یافت تا پاسخگوی نیازهای دینی جامعه اسلامی باشد.

پیشینه ورود اسلام به هند از اواخر قرن۱ قمری (سده ۷ میلادی) و با سقوط پادشاهی ساسانی آغاز شد. گسترش اسلام در دوران محمود غزنوی و تصرفات وی در پنجاب ادامه پیدا کرد و در دوران حکومتی گورکانیان هند به اوج خود رسید.

بیش از 80 درصد مردم هند پیرو آئین‌های هندو و حدود 13.4 درصد مسلمان هستند.

مسلمانان بیشتر در دهلی، بنگال غربی و نواحی شمال غربی کشور زندگی می‌کنند و در کشمیر بیشتر جمعیت را تشکیل داده‌اند. به این ترتیب هند پس از اندونزی و پاکستان پرشمارترین جمعیت مسلمان جهان را داراست.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین