عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۳
گلمرادی در گفتگو با ستاد خبری "کنگره ملی شعر زنان عاشورایی و انقلاب اسلامی":
ما به طور خاص نگاهی به زنانی که در واقعه عاشورا و جنگ امام حسین (ع) حضور داشتند؛ نداشتیم. در جریان عاشورا زنان بسیاری دخیل بودند، چه آنانی که با مردان وارد میدان نبرد شدند و چه زنانی که مردان خود را راهی جنگ کردند. همراهی و پشتیبانی این زنان در میدان نبرد در واقع مقدمه‌ای فراهم کرد تا قرن‌ها بعد زنان جوامع اسلامی پا به پای مردانشان علیه ظلم و ستم به پا خیزند.

عقیق: شیرینعلی گلمرادی درباره لزوم برگزاری کنگره‌ شعر عاشورایی می‌گوید: «ما به طور خاص نگاهی به زنانی که در واقعه عاشورا و جنگ امام حسین (ع) حضور داشتند؛ نداشتیم. در جریان عاشورا زنان بسیاری دخیل بودند، چه آنانی که با مردان وارد میدان نبرد شدند و چه زنانی که مردان خود را راهی جنگ کردند. همراهی و پشتیبانی این زنان در میدان نبرد در واقع مقدمه‌ای فراهم کرد تا قرن‌ها بعد زنان جوامع اسلامی پا به پای مردانشان علیه ظلم و ستم به پا خیزند.

در جریان هشت سال دفاع مقدس زنانی بودند که با الگو قرار دادن زنان عاشورایی در کنار مردان، مقابل دشمن ایستادگی کردند و آن‌ها را در جریان جنگ یاری کردند. تشابه زیادی میان این دو جریان وجود دارد. اگر کنگره شعر زنان عاشورایی و انقلاب اسلامی به صورت جدی به این موضوعات توجه کند، می‌تواند گام موثری در راه تبیین فرهنگ عاشورایی در جامعه داشته باشد.»
وی افزود: «افرادی که شعر عاشورایی می‌گویند خلوص نیت دارند و به طور کلی قابل تقدیر هستند؛ اما مهم‌ترین قسمت ارزش هنری اثر و پیام محتوایی آن است. جوانانی که امروزه در عرصه شعر دفاع مقدس فعالیت می‌کنند؛ حرفه‌ای و توانا هستند، اگر همین جوانان بتوانند در این کنگره شرکت کنند و اشعاری با این مضمون ارائه کنند این کنگره موفق‌ خواهد بود.» ‏
گلمرادی درباره وظیفه ادبیات در گسترش فرهنگ عاشورایی اظهار داشت: «وظیفه ادبیات این نیست که مطابق فهم مردم حرکت کند؛ چرا که در میان مردم اقشار گوناگونی وجود دارند، اما از آنجایی که عاشورا موضوعی است که تمامی مردم به آن توجه می‌کنند، باید به گونه‌ای باشد که در کنار قابل فهم بودن، ارزش هنری و زبانی ارزشمند داشته باشد.»
دومین کنگره ملی شعر زنان عاشورایی و انقلاب اسلامی از سوی بنیاد «آیه‌های ایثار و تلاش» و با مشارکت بیش از یازده سازمان، نوزدهم دی ماه همزمان با اربعین حسینی برگزار می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایلنا

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین