عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۳۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
علیرضا اکرمی استاد خوشنویسی است که برای نخستین بار در کشور قرآن را به زبان لاتین کتابت کرده است.
عقیقاستاد علیرضا اکرمی از اساتید برتر کشور در هنر خوش نویسی در حاشیه اختتامیه «نمایشگاه عترت و قرآن ساری» که دو شب گذشته به پایان رسید، در گفت‌وگو بلاغ، با بیان اینکه قرآن روشنی بخش دل هاست و خانه ای که قرآن در آن تلاوت می شود، روح و روان را آرامش می بخشد، اظهار داشت: کتابت قرآن را از سال 80 آغاز کردم.

وی افزود: هنر خوش نویسی را همزمان با آغاز جنگ تحمیلی از دوران نوجوانی آغاز کردم و با نوشتن جملات کوتاه برای رزمندگان مشغول به امورات فرهنگی شدم.

این استاد خوشنویسی که برای نخستین بار در کشور به قرآن را به زبان لاتین کتابت کرده، خاطرنشان ساخت: نوشتن این خط را از روی نوشته های روی جعبه های ادکلن و مجله های خارجی آغاز کردم و با تمرین فراوان موفق به یادگیری آن شدم و در این مسیر سختی هایی فراوانی کشیدم، ادکلن فروش ها مرا از مغازه شان بیرون می کردند و حتی یک بار لنگه کفشی هم به طرف من پرتاب کردند.


استاد اکرمی در ادامه گفت: به عشق دفاع از کشور به عنوان یک بسیجی وارد جبهه شدم و وقتی گفتند: «هر کس خوش‌خط است، خود را به قسمت امور تبلیغات معرفی کند.» من هنرم را پنهان  کردم اما وقتی فرمانده لشکر 25 کربلا «سردار مرتضی قربانی» به طور اتفاقی خطم را دید، گفت: «نیاز امروز ما به هنر شما بیشتر است، برای جنگیدن نیرو به اندازه کافی داریم.» و من هم به تبعیت از فرمانده وارد بخش تبلیغات جنگ شدم.

استاد دانشگاه هنر مازندران تصریح کرد: تاکنون 4 هزار و پانصد اثر به موزه های داخلی و خارجی  اهدا کرده ام و در حال حاضر مشغول به کتابت قرآن مجید به زبان لاتین هستم اما برای اینکه زحمات من به نتیجه برسد و به عنوان یک اثر برتر، ماندگار شود، نیازمند حمایت مسئولان هستم که تاکنون در انتظار این حمایت ها مانده ام.


وی یادآور شد: در طول زندگی سعی کردم تا بتوانم آثاری به اماکن فرهنگی مذهبی هدیه کنم و خداوند را شاکرم که توانستم تا کنون 522 اثر قرآنی و 50 چلیپا به کتابخانه و موزه امام رضا(ع) در مشهد مقدس اهدا کنم.



اکرمی اضافه کرد: همچنین 180 اثر و 235 چلیپا به کتابخانه حضرت معصومه(س) در قم، 122 اثر از مجموعه شعرهای خواجوی کرمانی و 180 اثر از مجموعه غزلیات نظامی کنجوی به موزه عبدالعظیم شهر ری، 311 اثر قرآنی به کتابخانه ملی ایران در تهران، 237 اثر خوشنویسی به کتابخانه موزه مجلس شورای اسلامی تهران، اهدا کردم.


استاد خوشنویسی عنوان کرد: 150 اثر قرآنی به کتابخانه مرکزی گرگان و 100 سرمشق نستعلیق به پژوهشکده مینودشت استان گلستان، 120 اثر برگزیده اشعار سعدی به موزه کاشان، 100 اثر برگزیده سعدی به موزه یاسوج، 120 شعر از هاتف اصفهانی به موزه یزد، اثری از اشعار شاعران به موزه زاهدان، 100 اثر بیدل دهلوی به موزه بندرعباس، 100 اثر شعر قیصر امین پور به موزه معاصر اهواز، 100 اثر قرآنی و شعر حافظ به موزه کردستان و قصیده های قرآنیه در ستایش حضرت علی(ع) و قطعاتی از شعرهای حافظ شیرازی به موزه شاهچراغ شیراز و 122 اثر از قطعات شاه نعمت الله ولی به موزه ساری و آثار را نیز به موزه اردبیل اهدا کردم.

استاد اکرمی با اشاره به اینکه کشورهای خارجی در تلاش هستند تا آثارش را در موزه های خود به نمایش بگذارند، ابراز داشت: هر چند آثاری به موزه پاکستان اهدا کردم اما دوست دارم آثارم در موزه های کشورم به نمایش گذاشته شوند اما برای تأمین هزینه های تکمیل و زیباسازی آثارم، مسئولان باید کمک کنند.

این هنرمند مازندرانی خاطرنشان کرد: پس از پایان تحصیلات در رشته هنر گرافیک، پایان نامه خود را با عنوان تاریخ خوش نویسی و مجموعه سطرنویسی و خط خوشنویسی و زیبایی در آن به پژوهشکده اداره کل آموزش و پرورش گرگان اهدا کردم.

به گزارش بلاغ، استاد اکرمی در حال حاضر کتابت 20 جز قرآن مجید را به پایان رسانده و به گفته وی، تا پایان سال کارش به اتمام می رسد.

همچنین این استاد خوشنویسی از مسئولان استان خواست در این راه کمک و وعده هایی که طی این سال ها به ویژه روز افتتاح نمایشگاه به او داده اند را جامعه ی عمل بپوشانند.

استاد علیرضا اکرمی متولد سال 1345 و حاصل ازدواج او با همسر معلمش 2 فرزند است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین