عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۳۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۱
نهج البلاغه باید محور کارهای ما قرار گرفته و آن را به عنوان منبع رسمی درسی در حوزه ها و دانشگاه ها قرار دهیم، نه این که به یک یا دو واحد درسی اکتفا کنیم.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین اصغر اخوی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام علی(ع) با اشاره به موضوع عدالت علوی، گفت: یکی از موضوعاتی که در این ایام مورد بحث قرار می گیرد، فضائل و خصوصیات حضرت امیر(ع) است که عدالت یکی از آن صفات می باشد.

وی با بیان این که درباره عدالت حضرت علی(ع) مباحث گسترده و عمیقی وجود دارد، ابراز داشت: بزرگان دین درباره فضائل آن حضرت عبارات بسیار زیادی را نقل کرده اند و شگفتی های بسیار در این ابعاد شخصیتی امام وجود دارد.

*عدالت علوی

عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه با تأکید بر این که امام علی(ع) عدالت را در رفتار و عمل، در جامعه ظهور دادند، افزود: حضرت امیر(ع) عدالت را بر همه چیز مقدم می داشتند و در روایتی آمده است که ایشان عدالت را برترین خصلت ها می دانستند.

استاد جامعة المصطفی(ص) حوزه یادآور شد: حضرت، عدالت را در همه ابعاد حیات آدمی جاری و ساری می دانستند و قائل به این بودند که عدالت باید در سیاست، فرهنگ، اقتصاد، حکومت، تربیت و اخلاق و ..... جاری باشد.

این پژوهشگر حوزه با اشاره به راهبردهای اجرایی شدن عدالت علوی در جامعه، خاطرنشان ساخت: اگر عدالت از مسیر اعتدال خارج شود، به همان نسبت ظلم جایگزین آن خواهد شد.

*عدالت را در عرصه اندیشه و فکر جاری کنیم

حجت الاسلام والمسلمین اخوی تأکید کرد: عدالت فقط در عرصه عمل و رفتار نیست؛ بلکه باید در عرصه اندیشه و فکر نیز جاری باشد و انسان عادلانه فکر کند و بیاندیشد.

عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه ادامه داد: انسان باید عدالت را در خود ملکه کرده تا فضیلت اخلاقی شود؛ نه این که فقط در کلام باشد.

وی با اشاره به مراحل اجرایی شدن عدالت در جامعه، تصریح کرد: نخست باید فهم و بینش درست در رابطه با عدالت به کارگزاران حکومتی و مردم ارائه و بینش ها را تغییر داد.

این استاد حوزه افزود: اگر مسئولان، کارگزاران و اشخاصی که حکومت را در دست دارند در رفتار به عدالت معتقد باشند، جامعه از عدالت علوی برخوردار خواهد شد و مردم به حق و حقوق خود خواهند رسید.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: امروزه چون برخی بی عدالتی ها در جامعه وجود دارد، اعتماد کامل انسان ها به هم از بین رفته و مشکلاتی را در سطح جامعه ایجاد کرده است.

*اجرای عدالت را از خود شروع کنیم

حجت الاسلام والمسلمین اخوی با تأکید بر این که انسان باید عدالت را از خود شروع کند، گفت: انسان باید فکر، فهم، درک، بینش، عمل، رفتار و سبک زندگی خود را مطابق با حضرت امیر(ع) کند تا بتواند زندگی کامل داشته باشد.

استاد جامعة المصطفی(ص) در ادامه به آسیب های فاصله گرفتن از ولایت حضرت امیر(ع) نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از بزرگترین امتیازات شیعه محبت به اهل بیت(ع) بوده و شیعه مظهر عشق و شیفتگی به حضرت علی(ع) است.

عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت حوزه ادامه داد: اگر کسی از این مکتب فاصله بگیرد، طبیعی است که محبت شیطان و دنیاپرستان در قلب و روح او جای خواهد گرفت.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: در روایتی از معصوم(ع) آمده است انسانی که از محبت اهل بیت(ع) فاصله بگیرد، از فطرت خود که حب به آنها می باشد، فاصله گرفته است.

*آسیب فاصله گرفتن از اهل بیت(ع)

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: انسان هایی که از مکتب اهل بیت(ع) در جامعه فاصله گرفته اند، رنگ و بوی دینی خود را از دست داده و با عقائد و شخصیتی متفاوت ظاهر و با اندک شبهات از راه خارج می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی همچنین به شاخص های جامعه علوی نیز اشاره و تصریح کرد: پیروی از مکتب اهل بیت(ع) و پیاده نمودن منویات آنان، رعایت عدالت و انصاف در تمام امور و انجام زندگی سالم بر اساس سبک زندگی علوی از جمله شاخص های جامعه علوی می باشد.

*شاخص های سبک زندگی علوی

وی با بیان شاخص های سبک زندگی علوی، گفت: ساده زیستی، نو دوستی، توجه به مسائل اخلاقی و معنوی، دوری از فساد، رسیدگی به محرومان، مقابله با ظلم و ظالم، توجه به خانواده و تربیت فرزندان از جمله این شاخص ها می باشد.

*برنامه جامع زندگی را از نهج البلاغه اقتباس کنیم

عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت حوزه به مهجوریت نهج البلاغه در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: نهج البلاغه از امتیازات و ویژگی های بسیار بالایی برخوردار است که می تواند برنامه جامع زندگی را از آن اقتباس کرد.

این استاد حوزه تصریح کرد: امروزه با توجه به وجود مشکلات و فاصله گرفتن برخی از مردم از دین و معنویت، توجه به منابع دینی کم رنگ شده و گاهی توجه زیاد به مسائل علمی و آکادمیک نیز باعث شده از منابع اصیل خود فاصله بگیریم.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که امروزه قرآن نیز همانند نهج البلاغه مهجور است، خاطرنشان ساخت: ما هرچه از این منابع دینی و اصیل فاصله گرفتیه ایم، دچار آفات و آسیب های زیادی شده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی تاکید کرد: مسئولین و جامعه باید بینش و تفکرات خود را بر اساس بینش علوی تشکیل داده و مباحث علمی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی را بر اساس دستورات نهج البلاغه شکل دهند و با چاپ و تجدید آن این کتاب جامع از مهجوریت خارج نخواهد شد.

*لزوم مهجوریت زدایی از نهج البلاغه

استاد جامعة المصطفی(ص) همچنین با بیان راه کارهای خارج شدن نهج البلاغه از مهجوریت، تصریح کرد: نهج البلاغه باید محور کارهای ما قرار گرفته و آن را منبع رسمی در حوزه ها و دانشگاه ها قرار دهیم؛ نه این که این کتاب را به عنوان یک یا دو واحد درسی قرار دهیم.

عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت حوزه افزود: محققان باید نهج البلاغه را در بخش های گوناگون دسته بندی کرده و با زبانی ساده به کودکان، نوجوانان، جوانان و تمام اقشار جامعه ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی در پایان تأکید کرد: باید به این کتاب جامع رجوع کرده و از آن در منابر و کلاس های درسی استفاده کنیم.


منبع:حوزه

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین