عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۵
نوباوگان قنات آباد؛هیئتی که پیش قراول مبارزه با طاغوت بود
هیئت نوباوگان قنات آباد در بحبوحۀ انقلاب اسلامی مثل اکثر هیئت های دیگر، پیشقراول تظاهرات های مردمی بود. قنات آبادی ها با نوحه ای که حاج ناظم در تظاهرات 12 خرداد 1342 گفته بود و در بازار تهران بر سر زبان مردم افتاد،نامشان در تاریخ انقلاب ثبت شد .

عقیق: هیئت "نوباوگان قنات آباد" یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین هیئت های شهر تهران است که حالا اسم و رسمی برای خودش پیدا کرده است. آنچه در ادامه خواهید خواهند خاطرات این هئیت  است از روزهای پر التهاب مبارزه علیه حکومت شاهنشاهی!

«...در دوره ای که خیلی از تفکرات التقاطی با دین مخلوط شده بود و خیلی ها داشتند جوان ها را به راه های دیگر  می بردند، عده ای از علما و روحانیون در هیئت ها به مبارزه با این تفکرات می پرداختند.یکی از این افراد پر کار  که به شدت با تفکر دینداری منهای ولایت مبارزه می کرد، آیت الله قاسمی بود که جلسات متعددی را در سطح شهر برگزار می کرد .موضوع بیشتر جلسات شیخ قاسم، ولایت اهل بیت (ع) بود. او یکی از منتقدان جدی برخی تفکرات دکتر شریعتی بود، به طوری که جلسات حسینیۀ ارشاد و هیئت قنات آباد به یک مباحثۀ علمی تبدیل شده بود.البته در آن سالها  افراد دیگری مثل مرحوم "آیت الله طالقانی"، "آیت الله امامی کاشانی" ،   حجج اسلام "ناطق نوری" ،"سید مهدی قوام" ،"انصاری قمی"  و "مناقبی" هم به بیان حقایق روی این منبر مشغول بودند. شهید اسلامی در  طول روز در مساجد مختلفی مثل مسجد "شیشه" و مسجد "گیاهی"،منبر می رفت و منبر هایش در هیئت نوباوگان قنات آباد ـ زمانی که  با هیئت نوجوانان ادغام شده بود ـ ساعت 2 نیمه شب شروع می شد و با این حال حسینیۀ هیئت مملو از جمیعت بود.شیخ قاسم اسلامی پیش از پیروزی انقلاب، 52 بار به زندان افتاد و از شکنجه هایی مثل پرت شدن در بشکۀ شیشه یا کشیدن همۀ دندانهایش بی نصیب نبود.

او در سال 59 13در شب نیمۀ ماه رمضان، توسط گروهک "فرقان" به شهادت رسید. ما همۀ اعتقاد ولایی مان را از ایشان داریم.

شعارهایی که حاج اکبر ناظم ساخته بود

هیئت نوجوانان قنات آباد در بحبوحۀ انقلاب اسلامی مثل اکثر هیئت های دیگر، پیشقراول تظاهرات های مردمی بود. هیئت علاوه بر اینکه جلسات وعظ و روشنگری در حسینیه اش داشت، در حرکت ها و شعار های خیابانی  هم نقش موثری داشته است.قنات آبادی ها با نوحه ای که حاج ناظم در تظاهرات 12 خرداد 1342 گفته بود و در بازار تهران بر سر زبان مردم افتاد،نامشان در تاریخ انقلاب ثبت شد .حاج ناظم چنین دمی را برای تظاهرات ساخته بود :

یحیی الخمینی

یحصن الزعیم الاعظم

غم خوار اسلام

مرجع شیعیان یابن الزکیه

الله اکبر

در بازار تهران، حاج اکبر ناظم این نوحه را می خواند و مردم هم دم می گرفتند که ماموران ساواک سر میرسند. مردم حاج ناظم را فراری می دهند، اما ساواک پسر بزرگ او، مرتضی را می گیرد و با خود می برد. همان شب هم "سرهنگ سلیمانی" از ماموران ساواک به منزل حاج  اکبر  ناظم می آید و سراغ او را می گیرد، اما با این  جواب روبرو  می شود که :« ایشان این شبها  تشریف  نمی آوردند خانه!». چند روز بعد با وساطت یکی از سرهنگ های شهربانی که هیئتی بود و حاج ناظم را می شناخت، پسر او را آزاد می کنند .

 روز پانزدم خرداد هم که مصادف با دوازدهم محرم بود، صدای تیر اندازی از هر طرف شنیده می شد، البته در ساواک یک عامل نفوذی بود که خبر را به مردم می رساند و شب قبل گفته بود که فردا قرار است گارد به همه جا حمله کند.هیئتی های قنات آباد،از تیمچه بیرون آمده بودند و به طرف دوخته فروش ها حرکت می کردند که گارد به داخل بازار نفوذ کرد و شروع کرد به تیراندازی. همان شب بود که دو نفر با لباس شخصی و حدودا 10 نفر مسلح با لباس نظامی وارد خانۀ حاج اکبر شدند و تمام خانه را گشتند ولی او را پیدا نکردند. موقع برگشتن هم از روی برگه های حاوی اعلامیه رد شدند، اما به لطف خدا آنها را ندیدند. در روزهای جنگ هم بچه های هیئت قنات آباد، خود را به جبهه ها رساندند و پس از تشکیل گروه های جنگ نامنظم توسط شهید "چمران"،  آشپزخانۀ هیئت قنات آباد به اهواز رفت تا کار تهیۀ غذای این گروه ها را انجام دهند.
 
منبع: ماهنامه"خیمه"

211005


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
UNITED STATES
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
1
0
همین هیأت ها راه درستی دارند.... هیأتی که به دور از مسائل روز باشه به هیچ دردی نمیخوره....
هیأت باید در راستای انقلاب باشد....
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین