عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۴
در برنامه کوی محبت عنوان شد
زندگی امیرالمومنین (ع) توسط حشمت الله قنبری در برنامه کوی محبت تشریح شد وی دو روز پایانی عمر آن حضرت را اینگونه توصیف کرد: هدایت و موجودیت حضرت امیر در این دوره به صورت یک چکیده مقدس ظهور و بروز پیدا کرد.
عقیقشب شهادت حضرت امیر (ع) مولای متقیان ویژه برنامه «کوی محبت» با حضور «حشمت اله قنبری» از شبکه دو سیما پخش شد. کارشناس مذهبی برنامه مانند شب های قبل سخنان خود را با تسلیت شهادت حضرت علی (ع) به ساحت مقدس صاحب الزمان (عج) و شیعیان آغاز کرد.

وی در شب شهادت حضرت علی (ع) درباره خصوصیات رفتاری و دوره های زندگی ایشان سخن گفت: صحبت کردن درباره اهل بیت پیغمبر (ص) مثل راه رفتن روی تیغه شمشیر است هم وظیفه است و هم ناشدنی است. امیر المومنین بعد از پیغمبر استثنایی ترین شخصیت آفرینش است. مورخین زندگی وحیات ایشان را به پنج دوره تقسیم کردند. دوره اول از آغاز ولادت تا روز ظهور اسلام دانستند. 30 بعد عام الفیل ایشان متولد شدند وتا سال بعثت اولین دوره زندگی پربرکت ایشان است که  دوره مهم و سرنوشت سازی است.

آغاز ارهاصات نبوت از زمان تولد علی (ع)

وی افزود: ابن ابی الحدید نقل می کند: وقتی فاطمه از دیوار کعبه بیرون آمد قنداقه را تحویل ابوطالب (ره) داد و جمعیتی منتظر بودند به نوعی نظم طبیعی مکه به هم خورده بود اما از همه مشتاق تر امین مکه برادرزاده اوست. مورخین گفتند وقتی علی (ع) تحویل پیغمبر شد قرآن خواند. این امر قابل تحقق است. قرآن قبل از نزول بر زبان حضرت مسیح (ع) جاری شد. تلاقی نگاه پیغمبر و امیرالمومنین آغاز ارهاصات نبوت شد.

امامت و خلافت امیر المومنین در 13 سالگی بود

قنبری به مرحله دوم دوران زندگی علی (ع) اشاره کرد و گفت: مرحله دوم زندگی آن حضرت از دوران بعثت تا دوران هجرت بود. این دوران هم  بسیار شگفت و پرماجراست وحیات علوی جنس اعجاز دارد. روز غدیر خم روز ولایت امیر است یکی از شئونات این روز پیغمبر از مردم برای امامت وی بیعت گرفت اما وقتی پیغمبر رسالتش را اعلام کرد علی را به عنوان ولی و جانشین خود در سن 13 سالگی معارفه کرد، امر امامت و خلافت در 13 سالگی بر امیر محقق شد وخلیفه پیغمبر بود.

دوران چهارم زندگی امیر هراسناک و سخت است

وی درباره دوره سوم زندگی حضرت علی (ع) اینگونه توضیح داد: دوره سوم دوران هجرت و ورود به مدینه بود تا زمانی که پیغمبر (ص) از دنیا رفت. مهمترین فضائل که در هستی وجود داشت برای امیر رقم می خورد. ایشان دست گره گشای رسالت بود. در دوره چهارم دوره غربت امیرالمومنین است درگذشت پیغمبر تا آغاز دوران حکومت ایشان این دوران هراسناک و سخت است. قبل از اینکه پیغمبر دفن شود هنوز صدای بیل زدن برای دفن پیغمبر به گوش می رسید که برای خلیفه بیعت می گرفتند.

وی در ادامه به شهادت حضرت فاطمه (س) و مصیبتی که بر حضرت علی (ع) روا شد سخن گفت: حضرت فاطمه هیچ گاه در مقابل حضرت علی (ع) ناله نمی کرد وقتی امیر از خانه خارج می شد ناله حضرت بلند می شد وقتی به حضرت خبر دادند حضرت فاطمه جواب نمی دهد فاصله مسجد تاخانه 30 قدم راه است در این فاصله کوتاه حضرت سه بار با صورت به زمین خورد هیچ گاه حضرت علی از مصیبت فوت حضرت فاطمه فارغ نشد.

دوران غربت علی (ع) دوران نکبت امت است

قنبری تاکید کرد: حیثیت به غارت رفته بشریت به دلیل ندانستن و نفهمیدن زندگی امیر است. تا مادامی که زندگی این بزرگوار فهم و درک نشود زندگی مومنانه برنمی گردد. زهرای مطهره در سایه امامت علی قرار می گیرد و هیچ کجا یک قدم از علی سبقت نگرفته این یعنی اوج ولایت شناسی و ولایت مداری است. 25 سال امیر در خانه ماند در  انتظار اینکه مردم متوجه مصیبتی که بر خودشان روا داشتند بشوند. مردمی که شایستگی زندگی با علی را از دست دادند به ننگ و نکبت ناصالحان مبتلا شدند. وقتی دوران غربت علی(ع) را نگاه می کنیم، دوران نکبت امت است . مردم وقتی به سمت امیر آمدند نه برای اقامه دین بود بلکه برای دنیای خودشان بود. نوامیس آنها به خطر افتاد اقتصاد و  امنیت اجتماعی آنها به خطر افتاد و عبادات شان منکوب شد.

وی ادامه داد: دوره غربت دستاوردهای تلخی برای مردم به ارمغان آورد مردم فهمیدند درمان دردشان علی است. وقتی علی را برای درمان خواستند بی ادب و هتاک می شوند، امیر می فرماید شما مثل یال کفتار متعفن تر هستید. آنها  بی تعقل آمدند، امیر لاجرم پذیرفت از اینجا به بعد طلایی ترین دوران حیات بشر شکل می گیرد عمر این دوره 5سال است. مورخین اسلامی به عنوان دوره پنجم از آن یاد می کنند خلافت امیر تا شهادت ایشان.

امیر از دل مساوات عدالت استخراج می کند

قنبری به دوران خلافت امام (ع) اشاره کرد و گفت: اقدامات اصلاحی را امیر از روز اول آغاز کرد من معتقدم دوره پنجم دوران مظلومیت امیر است در این دوره کارهای اساسی صورت می گیرد و شگفت انگیز است. ایشان اقدامات اصلاحی را بی اغماض شروع کرد. همه از خزانه سه دینار داد زیرا آن را حق مردم می دانست. از دل مساوات عدالت استخراج می کند. ایشان در سایه اسلام جهان بینی نویی را فراهم می آورد زیرا به درستی می فرماید افرادی که میل به دنیا پیدا کردند هرگز از دنیا سیر نمی شوند. آنها تحقیر شدند اما نتوانستند از سه دنیا بگذرند، میل به دنیا باعث تحقیر می شود. بی رغبتی به دنیا به انسان عزت می دهد . دومین اقدام فوری ایشان پاکسازی حکومت از ناصالحان ، نباید در حکومت حق ناصالح حضور پیدا کند زیرا خیانت به خدا و پیغمبر شده است آدم بدنام سندبد نام بودن یک دولت و مجموعه است.

قنبری تاکید دارد که مورخین زندگی پربرکت علی (ع) را به پنج دوره تقسیم کردند اما او معتقد است دو روز از ضربت خوردن تا زمان شهادت را باید دوره ششم زندگی ایشان تلقی کرد . وی درباره این دوره توضیح داد : دوره ششم دوروز عمر ایشان است.  هدایت و موجودیت ایشان در این دوره به صورت یک چکیده مقدس ظهور و بروز پیدا کرد . این دو روز هنگامه ای است این دوران  چقدر پیچیده است . در آخرین روزهای عمر ایشان درکنار عزیزانشان هستند. حاکم به این بزرگی و عظمت ویران نشین ها را در ذهن داشت. هیچ وقت دست از سر یتیمی بلند نکرد با فقرای شهر انس عاشقانه داشت

وی در ادامه به نحوه حضور ایشان در مسجد کوفه و ضربت خوردن ایشان اشاره کرد و گفت: بدن حضرت امیر را در گلیمی پیچیدند ، امیر ضعیف و تکیده شده بود وقتی حرکت دادند به نزدیکی خانه رسیدند امیر فرمودند مرا زمین بگذارید به طرف مصلی خودم حرکت بدهید. تازه علت دستور را فهمیدند زینب در چارچوب در ایستاده اولین کلام امیر این بود مراقب عبدالرحمن ملجم باشید  این ها را باید درس بدانیم. اهل بیت  ما را دوست دارند علاقه آنها با ما متفاوت است ما باید خودرا  در معرض محبت آنها قرار بدهیم. پای حرکت داشته باشیم  خود را به دم در خانه برسانیم منتظر افاضه باشیم.

شب قدر شب آمرزش است

کارشناس مذهبی برنامه کوی محبت در خاتمه به فضائل شب قدر اشاره کرد و گفت: شب بسیار استثنایی است هر دلی که مایوس باشد از رحمت پروردگار بیرون است امشب نقطه شروع است شبی است هر کسی با هر وضعیتی خود را به محفل علی برساند و در عزای امیر قراربگیرد آمرزیده می شود. دلتان را مهیا کنید بغض و کینه در دل و جان راه ندهید. دل پدر و مادر را نرنجانید. هر دلی که امشب مهیای تغییر و تحول باشد یکی از ساکنین وجود مقدس حضرت امام زمان است. دل های آماده باید احتمال بدهند به طور قطع و جد آنجایی که هستند همانجا امام عصر (عج) حضور دارد.

در بخش دیگری از برنامه که با اجرای سید مصطفی موسوی و محسن سوهانی روی آنتن شبکه دو می رود حجت الاسلام و المسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور حاضر شد و درباره فضایل شب قدر گفت: بعضی از مسایل علمشان نزد خداست. شب قدر از مسایل مجهول است مانند اسم اعظم خدا یا زمان ظهور حضرت مهدی (عج)، شب قدر بسیار بزرگ است و عظمت این شب را از آیات نورانی قرآن میتوان به دست آورد در سوره قدر هم به آن اشاره شده است. ظرف زمانی بسیار مقدس و با ارزشی است که خداوند در این شب کلام خود را بر قلب پیامبر نازل کرده است.

وی درباره فضایل امیر المومنین گفت: پیشتازی سرمایه وجودی علی (ع) است ایشان اولین کسی بود که به پیغمبر اقتدا کرد و ونماز خواند. در غزوه ها به عنوان سرباز فداکار و مجاهدی کوشا حاضر می شد. تا آخرین لحظات در کنار پیغمبر بود در صحنه های مهم اجتماعی و سیاسی. نهضت صدر اسلام پیروزی هایش را مدیون امیر المومنین است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه به فعالیت های ستاد بازسازی عتبات و عالیات اشاره کرد و گفت: بعد از تحولات عراق  مردم عاشق زیارت امیر (ع) بودند.  علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت بسیار فراوان هستند و همین امر باعث گره خوردن شیعیان شد همت بلندی شکل گرفت و تدبیر نظام ستاد بازسازی را تشکیل داد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری توصیه فرمودند که نذورات مردم به دقت انجام شود. و این کار به درستی صورت می گیرد وحسابرسی دقیقی انجام می شود. اقدامات بسیار خوبی انجام شده و امیدواریم به زودی صحن حضرت زهرا (س) مرکز ترویج و تبلیغ شیعه واسلام ناب شود.

ویژه برنامه کوی محبت با اجرای سید مصطفی موسوی و محسن سوهانی از شبکه دو پخش می شود این برنامه به سفارش گروه معارف شبکه دو و با حمایت ستاد بازسازی عتبات عالیات تهیه و تولید می شود.



منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ظفر
|
UNITED STATES
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
0
سلام. با تشکر از زحمات شما عزیزان. میشه فیلم برنامه ی کوی محبت در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 1393 با حضور دکتر قنبری رو توی سایتتون بذارین تا بتونیم دانلودش بکنیم؟؟؟ بسیار ممنون می شم.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین