عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
کتاب «کتاب مقدس» حجت‌الاسلام محمدرضا زائری با موضوع تجلی دلبستگی شاعران و نویسندگان مسیحی به قرآن کریم و رسول گرامی اسلام (ص) به چاپ دوم رسید.

عقیق:«کتاب مقدس» نوشته حجت الاسلام و المسلمین «محمدرضا زائری» است که پس از کتاب «پدر، پسر، روح القدس» آن را تألیف کرده و اکنون به چاپ دوم رسیده است که مضمون این کتاب به سخنان برخی از بزرگان مسیحیت در لبنان درباره اسلام، پیامبر و اهل بیت ایشان می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «مارون عبود» یکی دیگر از این نویسندگان است که در قصیده‌ای به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) به مدح حضرت پرداخته و می‌نویسد: «من مثل دیگران از تو نمی‌خواهم که چشمه‌ای را از زمین بجوشانی یا آسمان را بر زمین فرو آوری یا خدا و فرشتگان را آشکار سازی، برای من کتاب تو کافی است که در آن دانش سرشار وحی را شاهدم و چه معلمی بهتر از خدا؛ از وحی او مکارم اخلاق بهره می‌گیرد و شریعتش، عدل و صلح می‌آفریند، چرا که آن وجدان زنده هستی و کتاب دنیا و دین و نمونه درخشان ادبی است که به آن فخر می‌کنیم و ریسمان محکمی است که همگان به آن چنگ می‌زنیم و به حق، در آن آمده است: «ما لهذا الکتاب لا یغادر صغیره و لا کبیره الا احصاها». در سال 1633 دادگاه تفتیش کلیسا، گالیله را مجبور کرد که در سن 70 سالگی باور خود به گردش زمین را انکار کند و پس از آن او با حسرت و خواری به سر برد؛ اگر در آن زمان به تعالیم محمد بن عبدالله گوش داده بودند به سومین کتاب آسمانی، قرآن، ایمان می‌آوردند و لکه ننگ اهانت به پیری عالمان را بر صفحه تاریخ نمی‌گذاشتند. « وتری الجبال تحسبها و هی تمر مر السحاب، صنع الله الذی اتقن کل شیء»؛ «کوه‌ها را می‌بینی و گمان می‌کنی که ساکن‌اند در حالی که چون ابرها در حرکت هستند». این سخن صریح است و نیازی به تفسیر ندارد، حال چه کسی پیش از علم به محمد آموخته بود که کوه‌ها چون ابر حرکت می‌کنند؟ اگر وحی بوده پس محمد آخرین پیامبر خداست و خدا به دست او هر چه در کتاب سابقش آمده بود نسخ کرده است

این کتاب به موضوع قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) از دیدگاه نویسندگان و شاعران مسیحی لبنانی پرداخته است؛ نویسندگان و شاعرانی که در دهه‌های اخیر پیشتاز جریان‌های فکری و فرهنگی جامعه خود بوده‌اند و به دلیل تفاوت‌های بنیادین مسیحیت شرقی و مسیحیت غربی و به حکم ارتباط نزدیک و اختلاط با مسلمانان، قرآن کریم را می‌شناخته و از آن بهره می‌جسته‌اند.

این ارتباط و‌ آشنایی به ‌ویژه به سبب پیوند زبان عربی و جایگاه قرآن کریم چنان است که حتی بعضی کشیش‌ها یا استادان و اهل فکر مسیحی بخش‌های قابل‌توجهی از قرآن را حفظ هستند و به تناسب بحث در سخنرانی‌هایشان تلاوت می‌کنند. به ‌همین جهت در میان کتاب‌های این شاعران و نویسندگان مسیحی، گاه آثاری دیده می‌شود که به ‌سختی می‌توان باور کرد صاحب آن مسلمان نباشد.

در بخشی از مقدمه این کتاب که توسط حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نوشته شده است، می‌خوانیم: از زمانی که با نوشته‌ها و سروده‌های نویسندگان و شاعران مسیحی درباره موضوعات اسلامی و بزرگان اسلام روبه‌رو شدم، دریافتم که بسیاری از ما با اینگونه آثار آشنا نیستیم و نه فقط در ایران بلکه در لبنان نیز جز برخی آثار مشهور چون کتاب‌های جورج جرداق و پولس سلامه و سلیمان کتانی معمولاً از اینگونه آثار سخنی به میان نمی‌آید.

از آنجا که به دلیل رشته تحصیلی‌ام، یعنی «روابط اسلام و مسیحیت» ناچار به جست‌وجو و کاوش در منابع و مآخذ گوناگون بودم به مرور با آثار فراوانی آشنا شدم که با رویکردی مثبت و زبانی ستایشگر به تجلیل و تکریم از رسول اکرم (ص) و خاندان آن حضرت پرداخته بود.

با دیدن اینگونه آثار به این باور رسیدم که کشف و شناسایی و بازخوانی و ترجمه این آثار ضرورت فراوان دارد و آنچه من بر عهده گرفتم، دوره زمانی 1900 تا 2000 میلادی و در محدوده جغرافیایی لبنان بود، با این امید که دیگران به شناسایی و معرفی نوشته‌ها و سروده‌های دیگران چون نوشته زیبای پوشکین شاعر مشهور روسی درباره قرآن کریم، مرثیه جاناتان سویفت (خالق گالیور) درباره کربلا و نمونه‌های دیگر در آثار گوته آلمانی یا وُلتر فرانسوی یا تولستوی و دیگران بپردازند.

کتاب «پدر، پسر، روح‌‌القدس» با این هدف منتشر شد و تجلی عشق علوی و شور حسینی در آثار شاعران و نویسندگان مسیحی لبنانی را در حد توان ترسیم کرد و اینک پس از انتشار آن کتاب که بازتاب‌های مثبت فراوان داشت و مورد استقبال فراوان قرار گرفت، کوشیده‌ام با این کتاب که در واقع کامل‌ کننده آن است به دو موضوع مهم مورد توجه نویسندگان و شاعران مسیحی لبنانی، یعنی قرآن کریم و رسول گرامی اسلام بپردازم.

نام این کتاب یعنی «کتاب مقدس» نیز مانند نام کتاب پیشین ایهام دارد و گرچه کتاب مقدس در ادبیات و فرهنگ مسیحی عنوان مجموعة عهد قدیم (تورات) و عهد جدید (انجیل) است؛ لیکن قصد من از این عنوان، کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرآن کریم بوده و تحت این عنوان نمونه‌هایی از نوشته‌های اندیشمندان و اهل ادب مسیحی درباره قرآن کریم و حامل آن پیامبر گرامی اسلام را گرد آورده‌ام

انتشارات «خیمه» کتاب «کتاب مقدس» تألیف حجت‌الاسلام محمدرضا زائری را برای چاپ دوم در در 276 صفحه منتشر و روانه بازار نشر کرده است.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین