عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
حضرت آيت‎الله مدرسي تشریح کرد:
"برخي تصور مي كنند همچنان كه چشمانشان را ببندند ديگر خورشيد نيست و بر همين سياق اگر بگويند قيامتي و حسابي نيست، آخرتي در كار نخواهد بود(!)."
عقیق:استاد حوزه علميه كربلا که به مناسبت ماه مبارک رمضان در تهران سخنرانی می‌کند با اشاره به اينكه ساختار جهان بر حق استوار است خاطرنشان كرد: اين حق در ذهن بشر به صورت هدايت منعكس مي شود.

حضرت آيت‎الله «سيدمحمدتقي مدرسي»، هدايت را رسيدن به حق در تمام ابعاد وجودي كائنات خواند و اظهار داشت: اساس جهان بر باطل نيست و بايد حق به درستي تعريف و تبيين شود.

ايشان با قرائت آيه 191 سوره آل عمران «يَتَفَکَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» تصریح کرد: باطل دو معنا دارد، در معنای اول چيزي وجود خارجي ندارد و يا بلااستفاده مي باشد لذا مي گوييم باطل است؛ مانند كاغذي كه از آن استفاده نمي شود و يا چك يا پولي كه باطل شده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه کربلا معناي دوم باطل را وجودِ بي هدف چيزي يا كسي خواند و گفت: مانند كسي كه صبح تا شب در خيابان بدون هدف راه مي رود. معناي اولي در بحث خلقت جهان صدق نمي كند زيرا در اينجا با عدم سروكار نداريم بلكه موجودي داريم كه اتفاقاً هدف نيز دارد.

*بهره مندي از ادعيه براي شناخت باطل و حق

حضرت آيت‎الله مدرسي اظهار داشت: براي شناخت دقيق اين معناي باطل و اينكه آفرينش هستي بر اساس باطل نيست مي توان از ادعيه استفاده كرد. ادعيه گنجينه نابي از معارف اسلامي هستند كه خدا و اهل بيت(ع) در اختيار ما قرار داده اند كه با آنها مي توان دل را صفا داد و آرامش معنوي يافت.

ایشان افزود: در يكي از فرازهاي دعاي سمات آمده است كه اي انسان تو را جسمي مي دهم كه انسان از هيبت آن و عمق اكبر ترسيد و منفعل شد. اما عمق اكبر چيست؟ در همين دعاي سمات از زمين، آسمان، ماه و خورشيد نام برده شده است اما «عمق» اكبر فراتر از اينها مي باشد.

*انسان نادان مدام «منم منم» مي‏كند

استاد حوزه علميه عراق با بیان اینکه "علاوه بر موجوداتي كه ما آنها را درك مي كنيم؛ چيزهايي بسيار ژرف و بزرگی وجود دارند که از آن بی خبریم" خاطرنشان کرد: این درحالی است که امروزه در اثر پيشرفت هاي علمي به برخي از آنها دست يافته ايم. الآن مشخص شده است در جهان هستي 500 میليون كهكشان وجود دارد كه در كنار آنها زمين چيزي نيست و اصلاً به حساب نمي آيد.

حضرت آيت‎الله مدرسي با تاکید بر ضرورت فروتنی و زیرپا گذاشتن منیت گفت: جالب است انسان در چنين فضايي و واقعيتي مدام منم منم مي كند در حالي كه هيچ چيز نيست و هم اكنون به وسيله تلسكوپ هاي وسيع مشخص شده است اين انسان و زميني كه در آن قرار دارد در برابر ساير هستي هيچ است.

ایشان ادامه داد: همه اين كهكشان ها قانون دارند و بي هدف خلق نشده اند و هر چيزي درست درجاي خود قرار دارد. وقتي در اينها عميق مي شويم و تدبر مي كنيم، در مي بابيم هيچ كدام يك از آنها بي دليل و بي هدف نيستند و داراي نظمي مشخص هستند.

استاد عالي قدر جهان تشيع  اظهار داشت: آيا نظامي كه با اين همه دقت و نظم آفريده شده است مي تواند بر باطل باشد؟ مشخصاً جواب خير است. چنان كه قرآن نيز ضريحاً مي گويد آفرينش هستي بر پايه باطل نبوده است.

*آيا زندگي انسان بي هدف است؟

حضرت آيت‎الله مدرسي سوال افزود: آيا انسان كه جهاني با اين همه دقت و نظم كه براي او مسخر شده است مي تواند بدوه هدف آفريده شده باشد؟ بي شك پاسخ خیر مي باشد.

ایشان خاطرنشان کرد: آيت الله رحماني همداني از استادشان ملاعلي كني نقل مي كرد كه ايشان مرتباً پس از بحث هايشان مي فرمود "خدايا وقتي قرار شد به جهنم بروم مرا از جايي ببر كه مريدانم مرا نبينند زيرا ننگ است براي انسان كه هزاران هزار چشم او را در حال عبور به سمت جهنم ببينند و بگويند تو كه مدام ما را به خير و عمل صالح دعوت مي كردي به كجا ميروي(؟!)".

استاد برجسته حوزه علميه كربلا با قرائت آيه 193 سوره آل عمران «رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ» اظهار داشت: خديا ما به خود و ديگران ظلم كرديم ولي به خاطر اينكه حرف مناديت را شنيديم ما را بيامرز.

حضرت آيت‎الله مدرسي تصريح كرد: بنابراين نتيجه مي گيريم كه دنيا بر اساس حق خلق شده است و يكي از لوازم ماندن در راه حق و هُدي قضاوت صحيح و درست است. خدا مي فرمايد كساني كه روز حساب را فراموش كرده اند كافر  هستند و به همين دليل وارد آتش جهنم مي شوند.

*عقوبتِ مضاعف منكران قيامت

حضرت آيت‎الله مدرسي با بیان اینکه "برخي تصور مي كنند همچنان كه چشمانشان را ببند ديگر خورشيد نيست" تاکید کرد: بر همين سياق اگر بگويند قيامتي و حسابي نيست لذا آخرتي در كار نخواهد بود. اين افراد دو خطا كرده اند، يكي اينكه آخرت را منكر شده اند و ديگر اينكه عمل صالحي انجام نداده اند و از وظيفه شان غفلت كرده اند كه براي هر دو مورد عقوبت مي شوند.

ایشان با انتقاد از برخي رذايل اخلاقي انسان ها خاطرنشان کرد: وقتي در مورد ديگران حرف مي زنيم خيلي دقيق و درست حسابرسي مي كنيم و اگر ظلمي كرده باشد يادمان مي ماند. هچنين نسبت به حقايق جهان دقيق هستيم چنان كه اگر چمشانمان مشكلي پيدا كند سريعاً نزد چشم پزشك مي رويم تا برطرف شود. در نتيجه زندگي ما بسيار دقيق است اما در عرصه عمل چنين نيستيم.

*عبرت گرفتن از زندگي يك حشره ي كوچك

استاد سطح عالي حوزه علميه عراق با اشاره به اينكه زندگي يك پشه براي همه ما درس آموز است به توصيف عبرت انگيز ساختار جسماني اين حشره پرداخت و گفت: طبق كلام اميرالمؤمنين علي(ع) اين بشر چقدر بدبخت است كه يك پشه به راحتي آرامشش را سلب مي كند، با اين وجود مدام منم منم مي كند و به وظيفه اش عمل نمي كند.

حضرت آيت‎الله مدرسي در پایان اظهار داشت: در اين عالم همه چيز در جاي خودش قرار دارد و تمام موجودات داراي هدفي هستند كه البته ما از حقيقت هدف برخي از آنها در حال حاضر اطلاع نداريم ولي در آينده آگاه خواهيم شد. بايد از خدا پوزش بطليم كه فكر مي كرديم هيچ هدفي از آفرينش ما نداشته است و هيچ شرعي و اخلاقي در كار نبوده است.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین