عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
نگاهی به کتاب «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی
کتاب «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی» که انتشارات سفیر اردهال آن را منتشر نموده کتابی است که بر اساس توصیه‌های طب سنتی رسم و رسوم روزه‌داری را شرح داده و برای مطالعه روزه‌داران توصیه می‌شود.

عقیق: اهمیت ماه مبارک رمضان تا بدانجاست که از قول رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده که، «اگر بنده خدا می‌دانست ماه رمضان چه فضیلت و ارزشی دارد آرزو می‌کرد تمام طول سال رمضان باشد.» این روایت نشان از جایگاه ماه رمضان در فرهنگ دینی مسلمانان دارد. در این ماه طی یک دوره روزه داری، توانایی خودداری از بسیاری عادات در رفتارهای روزانه در بوته آزمون گذاشته می‌شود و آنچه انسان را خشنود می‌سازد، توان کنترل و تسلط بر بسیاری بر تمایلات، کردارها و پندارهاست. یکی از این تمایلات و نیازهای ضروری روزانه، خوردن و آشامیدن است که پس از تنفس در جایگاهی حیاتی قرار دارد و در ماه رمضان است که انسان خویشتن خود را نسبت به میل طبیعی و خوردن غذا تجربه می‌کند. شاخص دیگر ماه رمضان فرآیند اوج تقرب و عراج روحانی به سوی خالق هستی است که در قالب قرائت و تدبر در قرآن، نماز، دعا و نیایش تبلور می‌یابد.

انتشارات سفیر اردهال که به صورت تخصصی در حوزه کتاب‌های مرتبط با طب سنتی فعالیت می‌کند، کتاب «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی» اثر دکتر محمد دریایی متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی و رسول حیدری مدرس تغذیه گیاهی را منتشر نموده است.

این کتاب در دو بخش و بیست و سه فصل منتشر شده که در بخش اول «فرهنگ و آداب روزه‌داری» را در هجده فصل بررسی نموده است. تعریف روزه، فرهنگ و آداب روز‌داری، روزه‌داری برنامه اعتدال و تضمین سلامت، روزه و سلامتی، پرهیز کامل در روزه‌داری، روزه‌داری یک رژیم شفابخش، سلامت دستگاته گوارش در پرتو روزه، روزه رمز درمان دستگاه گوارش، ترس بی‌دلیل از گرسنگی، شبهه‌افکنی‌های مغرضانه، روزه در جهان طب و بهداشت، آماری از تاثیر روزه و درمان طبیعی، تغذیه در ماه مبارک رمضان، فواید افطار با خرما، توصیه‌های سحری و ... عناوینی است که در فصل اول این کتاب به آنها پرداخته شده است. در فصل دوم ذیل عنوان «برنامه غذایی افطار و سحر»، در پنج فصل موضوعاتی نظیر سحری، افطاری، غذاهای شیرین و شیرینی‌ها، شربت‌ها و دمنوش‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

در فصول مختلف این کتاب روش‌های یک روزه‌داری صحیح و اجتناب از روش‌های غیر اصولی برای روزه گرفتن از مباحثی است که مطرح شده و فرد روزه‌دار می‌تواند با مطالعه این کتاب به اطلاعات ارزشمندی در رابطه با آداب روزه‌داری دست پیدا کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با فصل گرما، دریافت مایعات اهمیت بیشتری می‌یابد و هنگام افطار و سحری مایعات کافی و میوه‌ها و سبزی‌های آبدار بیشتری از جمله هندوانه، خربزه کاهو، خیار و ... مصرف شود. برای کاهش احساس گرسنگی در طول روز توصیه می‌شود هنگام سحر از غذاهای آبدار و پروتئینی گیاهی استفاده می‌شود، زیرا دیرتر معده را تحریک می کنند؛ به خصوص اگر همراه مقداری سزیجات دریافت شوند

از دیگر توصیه هایی که در ارتباط با سحری در این کتاب آمده است:‌ «مواد شیرین برای وعده سحری توصیه نمی‌شود زیرا سیری زودرس ایجاد کرده و گرسنگی سریع را به دنبال دارند. از مصرف کردن غذاهای چرب، حجیم، نفاخ و دیرهضم خاصه در وعده سحری اجتناب شود. ماست، دوغ، خیارشور و نوشابه برای سحری توصیه نمی‌شوند، زیرا عطش را تشدید می‌کنند

در کتاب «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی» نبایدهای تغذیه‌ای مورد اشاره قرار گرفته: «باید بدانیم که با مصرف زولبیا و بامیه علاوه بر ورود کالری اضافی که به بدن سرازیز می‌شود، چه بسا بسته به نوع روغنی که در تهیه این شیرینی به کار رفته است از اسیدهای چرب ترانس و خواص بیماری‌زایی آن به خصوص بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان نیز بی نصیب نمی‌مانیم. افراد مبتلا به دیابت (قند خون بالا)، چاق و با چربی خون بالا، باید از مصرف این نوع شیرینی‌ها پرهیز کنند

از دیگر بخش‌های قابل توجه این کتاب قرار گرفتن برنامه غذایی افطار و سحر در بخش دوم کتاب است. دستور تهیه و پخت غذاهای توصیه شده در ماه مبارک رمضان برای افطار و سحر در این بخش ذکر گردیده است. معرفی طرز تهیه شربت‌های مفید برای روزه داران از دیگر بخش‌های این کتاب است که تهیه و مصرف آنها برای افراد روز‌ه‌دار توصیه شده است.

کتاب «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی» را انتشارات سفیر اردهال در 3300 نسخه در چهارمین چاپ و با قیمت 10000 تومان منتشر نموده است. علاقمندان دسترسی به این کتاب می‌توانند به پایگاه اینترنتی انتشارات سفیر اردهال مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های 88313898 یا 88319342 تماس حاصل نمایند.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین