۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۲ : ۰۶
عقیق:آنگاه که مهدی (علیه السلام ) بیاید؛
اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فى ایّامه الجور و امنت به السبل و اخرجت الارض بركاتها و ردّ كل حق الى اهله و لم یبق اهل دین حتّى یظهر الاسلام و یعترفوا بالایمان.(1
زمانى كه حضرت حجة(عج) ظهور كند به عدالت حكم مى كند و كسى نمى تواند به دیگرى جور و ستم روا دارد و راه ها به وسیله او امن مى گردد زمین بركاتش را براى استفاده مردم خارج مى كند و امور را به دست اهلش مى سپارد و هیچ دینى غیر از اسلام باقى نمى ماند و همه به اسلام گرایش پیدا مى كنند.
در این حدیث هفت برنامه براى حضرت بیان شده است:
1 و 2- حكومت عادلانه و رفع ظلم و جور: « اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فى ایّامه الجور » نقطه مقابل عدل، ظلم است نه جور، و قسط نقطه مقابل جور است. فرق بین عدل و قسط این است كه عدالت یعنى حقّ دیگرى گرفته نشود و قسط این است كه بین افراد تبعیض نشود، پس ظلم به نفع خویشتن گرفتن و جور حقّ كسى را به دیگرى دادن است. به عنوان مثال، یك وقت خانه زید را براى خودم مى گیرم، كه این ظلم است و یك وقت خانه او را مى گیرم و به دیگرى مى دهم كه این جور است. نقطه مقابل این است كه خانه زید را نمى گیرم براى خودم كه این عدل است و اگر به كسى هم ندهم این قسط است، پس قسط عدم تبعیض و عدل عدم ظلم است.
3- امنیت راه ها: « و امنت به السبل » راه ها به وسیله او امن مى شود.
4- شكوفایى طبیعت: « و اخرجت الارض بركاتها » زمین بركاتش را خارج مى كند چه بركات كشاورزى و چه معادن و چه نیروهاى دیگرى كه براى ما مخفى است.
5- سپردن امور به اهل خبره: « و رُدّ كلّ حقّ الى اهله » كارها را به اهلش مى سپارند به خلاف زمان ما كه بسیارى از كارها به دست نااهلان است چرا كه رابطه ها بر ضابطه ها مقدّم شده است.6- حاكمیّت دین اسلام: « ولم یبق اهل دین حتّى یظهر الاسلام » هیچ دینى باقى نمى ماند و همه ادیان دین واحد مى شوند و آن همانا اسلام است.
7- گرایش قلبى به اسلام: « و یعترفوا بالایمان » كه دو معنى دارد ممكن است یا اشاره به این باشد كه همه تابع مكتب اهل بیت مى شوند و یا اشاره به این باشد كه علاوه بر این كه در ظاهر ایمان دارند در باطن هم مؤمن هستند.
فرق بین ایمان و اسلام در روایات آمده است، بعضى از روایات مى گویند اسلام آن چیزى است كه اگر شخص آن را اظهار بدارد جانش محفوظ و ذبیحه اش حلال است و ایمان آن چیزى است كه مایه نجات او در قیامت است. در بعضى از روایات داریم كه اسلام مانند مسجدالحرام و ایمان مانند كعبه است. احتمال دارد كه این عبارت اشاره به آیه اى باشد كه مى فرماید: قالت الاعراب آمنّا...(2)
رئوس كارهایى كه آن حضرت انجام مى دهد و از روایات استفاده مى شود در چهار محور خلاصه مى شود:
1- اصلاح عقائد: « ما على ظهر الارض بیت حجر و مدر الاّ ادخله الله كلمة الاسلام » (3)در تمام روى زمین خانه هاى سنگى براى ثروتمندان و خانه هاى گِلى فقرا و چادرها باقى نمى ماند جز این كه كلمه «لا اله الاّ الله» در آنها خواهد بود و شرك برچیده خواهد شد.
2- تكامل عقول: جهش علمى و عقلانى پیدا مى شود مرحوم علاّمه مجلسى چنین مى فرمایند:(اذا قام قائمنا وضع یده على رئوس العباد (شاید منظور ایشان این باشد كه مردم تحت تربیت او قرار مى گیرند) فجمع بها عقولهم و كملت بها احلامهم (اندیشه ها و خردهاى آنها كامل مى شود.(4)
3- عدل و داد: در روایات متعدّد آمده است كه یملأ الارض عدلا و قسطاً كما ملئت ظلماً و جوراً.(5)
4- اصلاح اخلاق: از بین بردن مفاسد اخلاقى و زنده كردن ارزش هاى اسلامى كه این را از روایات علائم آخرالزمان استفاده مى كنیم، روایاتى كه مى گوید قبل از قیام قائم انحرافات اخلاقى مثل زنا، سرقت، رشوه خوارى، كم فروشى، شراب خوارى، خون بى گناهان را ریختن زیاد مى شود و معنایش این است كه مهدى(عج) قیام مى كند تا اینها را از بین ببرد یعنى نظام ارزشى به طور كلّى مختل شده و حضرت مهدى(عج) نظام ارزشى را درست مى كند.
حضرت مهدى(عج) داراى لشكر و سپاه و اعوان و انصار است همچنان كه در «زیارت آل یس» آمده است:
واجعلنى من شیعته و اتباعه و انصاره و یا در بعضى از روایات آمده است كه: والمجاهدین بین یدیه، كسانى كه مى خواهند از اعوان آن حضرت باشند باید در این چهار محور كار كنند و كسى كه هیچ یك از این امور را ندارد و دعا كند كه از اعوان او باشد، این دعا دور از اجابت است.
اللّهم اجعلنى من اعوانه و انصاره و اتباعه و شیعته و المجاهدین بین یدیه.
پی نوشت ها :
1- بحارالانوار، ج 52، ص 338.
2- آیه 14، سوره حجرات.
3- تفسیر قرطبى، ج 12، ص 300.
4- بحارالانوار، ج 52، ص 328.
5- بحارالانوار، ج 14، ص 33.
ترجمه نجم الثاقب فی احوال الامام الحجه الغائب (عج) ، حسین طبرسی نوری
منبع:جام
211008
این شبهاکه به دهه سوم وآخرمام مبارک رمضان رسیده ایم وبواسطه صیام درلیالی قدردرمعرض نسیم لیلی قدرقرارگرفته ایم وفرصتی یافته ایم تابه عنوان مسلمان بیشترفکرکنیم آیاشنیده ایم که پیامبراکرم ص فرمودند: آنکس صبح کند درحالی که به امرمسلمانان اهتمام ندارداومسلمان نیست وکدام چشمی که این همه مصائب ورنج امت اسلامی را ببیندودردوداغ تمام وجودش رااحاطه نکند؟ براستی این همه اختلاف ونزاع وقتل وکشتارکه به نام اسلام وبه کام صهیونیست صورت می گیردراچه می شودکرد؟ آیاندای علی ع درپس کوچه های تاریخ گم شده است ؟ آیاامروزجاداردکه مردمسلمان دق کند؟ آن هم نه برای یغمای خلخال زن یهودی درسرحداتاسلام که برای تجاوزبه ناموس مسلمان دردرون خانه هایشان برای ذبح اطفال آن هم باقساوت ودرندگی !آن هم نه بدست کفارکه به دست ظاهرامسلمانان !وآن هم باشعارلااله الاالله والله اکبرآیااین خوارج آمریکایی وهابی راکه ازچاههای نفت ام القری اسلام !!وبدست خائنین به حرمین شریفین فربه وتن پرورشده اند وغارتگرانه برگردنه پیچ تریخی جهان اسلام نشسته اندجای برای تامل وتفکرندارد؟ آیاهیچ وقت اندیشیده ایم که هروقت سوت آغازبازیهای جام جهانی نواخته می شودهمزمان شیپور جنگ صهیونیست درغزه هم بصدادرمی آید آیاتپش قلب مادران دل نگران غزه را شنیدیم ؟ براستی دراین شبها که برای علی ع ومصائبش برسروسینه می زنیم براستی ازدل فرزندش چه کسی خبردارد بزم عزای مهدی فاطمه آیابرخرابه های غزه است یادرنبل والزهراسوریه ؟ آیادربین مدافعین حرم است یابرسرجنازه های ذبح شده زنان وکودکان شیعه عراق یادرسیاه چالهای آل خلیفه دربحرین یادرغربت شیعیان عربستان یادریمن...؟ آیامی دانیم که امام عصرعج باآن همه مهربانی بادیدن صحنه های جنایات وهابیون ابوسفیانی صهیونیست چه حالی دارد؟ ماهمگی برای دل ایشان هم که شده آیاحاضریم آماده شویم اصلاح شویم گناه نکنیم دعاکنیم کارکنیم ..؟