عقیق: آيتالله العظمي صافي گلپایگانی در پیامی به چهارمين همايش مذهبي تجليل از
پيرغلامان، جوانغلامان، نوغلامان، سخنرانان و مدّاحان حضرت اباعبدالله
الحسين(ع) نقش شاعران و مداحان را در حركتهاي بزرگ تاريخ و اظهار حق و
كوبيدن باطل و روشن نگهداشتن شعلههاي قيام حق عليه باطل، را بسيار مهمّ و
ارزنده دانستند.
متن کامل این پیام که توسط فرزند ایشان در این همایش قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
«وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ»
درود
و تحيّات خداوندي بر امام و رهبر آگاه و مظلومي كه با نثار خون پاك خود و
فرزندان و ياران، مردم را از جهالت، گمراهي و تحيّر نجات داد. آري او خون
خدا بود و بايد براي بقاي دين خدا، خون مقدّس خويش را فدا ميكرد.
سلام
بر آزاد مرداني كه از اين خون پاك و از اهداف مقدّس آن در طول چهارده قرن
حفاظت نمودند و نگذاشتند اين خون مقدّس از جوشش بيفتد؛ و سلام بر شاعران،
مادحان، گويندگان و نويسندگاني كه بسياري از آنها با نثار جان خود از آرمان
متعالي عظيمترين حادثه غمناك بشريت پاسداري نمودند و بالاخره سلام و درود
انبياء الهي و فرشتگان مقرّب درگاه ربوبي و سلام اوصياء و اولياء بر
چاكران و غلامان با اخلاص دربار ملكوتي و آستان فرشتهپاسبان حضرت
ابيالاحرار سيد الكونين مصباح الهدي و سفينة النجاة ابي عبدالله الحسين
صلواتالله و سلامه عليه.
عرض ادب و احترام دارم به عزيزاني كه در
اين محضر نوراني و مجلس باشكوه ولايي كه به عنوان تجليل و تكريم از غلامان و
سخنرانان و مدّاحان دربار حسيني تشكيل گرديده است شرف حضور دارند، چند
نكته و مطلب را خدمت شما بزرگواران تقديم ميكنم:
نكته نخست اينكه يكي از عوامل مهمي كه موجب حفظ و بقاء نهضت كربلا تا به امروز شده است مسأله شعر و شاعري است.
شاعران
و مادحان تا به امروز در حركتهاي بزرگ تاريخ و اظهار حق و كوبيدن باطل و
روشن نگهداشتن شعلههاي قيام حق عليه باطل، نقش بسيار مهمّ و ارزندهاي
داشتهاند.
براي اشعار سيد حميريها، دعبل خزاعيها، كميتها، محتشمها و صدها شاعر شجاع و خود نفروخته نميتوان قيمت و ارزش مادي تعيين نمود.
نكته
دوّم اينكه در اين دنياي زودگذر هر كس بايد براي خود الگو و اسوهاي
برگزيند تا در راه او قدم برداشته و دنبالهرو او باشد. چه بهتر كه مولا و
ارباب خود را از بهترين انسانها و از پاكترين افراد روي زمين انتخاب
نماييم؛ در اين درگاه چاكري كرده و خود را مطيع و فرمانبردار آنها قرار
دهيم و چه بهتر كه بهترين ارباب و مولا را بندگي كنيم و غلام حلقه به گوش
او باشيم كه در يك كلمه بايد گفت: بهترين ارباب حسين است و بس، كه گدايي در
اين درگاه و چاكري او، پادشاهي و بينيازي از تمكّنهاي مادي و قدرتهاي
ظاهري است.
و آخرين نكته اينكه شما چاكران درگاهش در درجه اول قدر و
منزلت خود را بدانيد و آن را با هيچيك از مناصب دنيايي و امتيازات ظاهري
عوض نكنيد و خدا را بر اين افتخار بزرگ شاكر باشيد.
شكر كنيد كه عمر
خود را در اين راه مقدّس ميگذرانيد و مشمول حديث شريف حضرت امام صادق
عليهالسلام هستيد كه «مَنْ بَكي أو أبْكي أو تَباكي فَلَهُ الجَنَّة» و يا
«مَنْ أنْشَدَ لِلْحُسَينِ عليهالسلام شِعْراً فَلَه الجَنَّة»
شكر
كنيد كه توانستيد هدف آن امام عزيز را - كه امر به معروف و نهي از منكر،
اقامه صلوة و ايتاء زكات، احسان و انفاق به مردم، ايثار و فداكاري و بندگي و
تقرّب به خداوند است- به مردم آموختيد.
شما به مردم آموختيد كه
امام حسين عليهالسلام، شهيد اخلاق فاضله و مكارم حميده است؛ شهيد صداقت و
حقيقت و معنويت است و همه بايد اين اهداف والا را دنبال نماييم.
جامعه
ما بايد جامعه حسيني باشد؛ ادارات، بازار، حوزه و دانشگاه همه بايد حسيني و
عاشورايي باشد و به نداي منتقم خون پاك آن سرور آزادگان جهان حضرت
بقيةالله الاعظم ارواح العالمين له الفداء لبيك گفته و از منتظران واقعي
آن حضرت باشيم.والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
6 صفر المظفر 1434 هـ.ق
لطف الله صافي
منبع: ابنا
کدخبرنگار:211001