عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
شب دوازدهم ماه رمضان در مسجد ارک
وقت روضه خواندن و روضه گوش دادن کمال انقطاع الیک است تازه روضه تمام می‌شود یادت می‌افتد کاش حاجتم را گفته بودم دیگر زن و بچه یادت می‌ماند؟
گزارش تصویری

عقیق: مراسم مناجات شب دوازدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مومنی و مناجات حاج منصور ارضی و حاج ابوالفضل بختیاری و با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.



گزیده ای از سخنان حاج منصور ارضی را بخوانید؛

از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود : "نگذار چشم بهره کاملی از خواب ببرد زیرا کمترین شکر گذاری را او دارد."

از وجود مقدس پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده فرمودند:" وقتی بنده خدا از خوابگاهش برخیزد تا بانمازش خداوند را خشنود سازد در حالتی که خواب چشمانش را فرا گرقته در این حال ذات اقدس الهی به ملائکه اش مباهات کرده می‌فرماید : آیا این بنده مرا می‌بینید که از خوابگاهش بر خاسته تا نمازی بگذارد که آن را بر او واجب نکرده ام پس شاهد باشید که او را می‌بخشم ."

این مناجات مخصوصاً در ماه مبارک رمضان بر ما واجب است

نکته بعد در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه امام زین العابدین " مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ الْمُبَالَغَةِ فِی طَاعَتِکَ، وَ اجْعَلْنَا فِی نَظْمِ مَنِ اسْتَحَقَّ الرَّفِیعَ الْأَعْلَى بِرَحْمَتِکَ " آنچه که بر کوشش کنندگان در طاعتت لازم و واجب گرداندی بر ما لازم کن. یعنی بفهمیم این مناجات مخصوصاً در ماه مبارک رمضان بر ما واجب است ، درادامه می‌فرماید: خدایا به شکلی رحمت ومهربانیت را بر من قرار بده که در صف کسانی باشم که سزاوار‌ترین مرحله و مرتبه بهشت قرار دادیشان. این بیان کننده آن است که ما باید کاری بکنیم که به این مرتبه برسیم.

الحاد یعنی کنار خدا نیت کس دیگری هم داشته باشیم

درادامه دعا بعد از صلوات می‌فرماید: " وَ جَنِّبْنَا الْاِلْحادَ فى تَوْحیدِکَ " کسی که اصلاً وارد توحید نشده و دنبال  شرک خودش هست بحثی دیگر است ولی آن کسی که " الَّذِینَ آمَنُواْ ثُمَّ کَفَرُواْ ثُمَّ آمَنُواْ ثُمَّ کَفَرُواْ ثُمَّ ازْدَادُواْ کُفْرًا " (137نسا ) شده بحث سر این است. ایمان  را آورده، خداشناس بوده ولی بعد افتاده در بازی فرقه و نحله‌های دیگر ، ریاضتهای بی مورد می‌کشد می‌گوید راه درست این است! مثلاً می‌گویند ناخن یا موی سرت را بلند کن، سیبیل بلند کن، لباست باید اینگونه باشد!درامور باطنی هم می‌گویند نماز را اینگونه بخوان یا به جای نماز ذکر بگو یا بعد می‌گویند اصلاً لازم نیست با استعانت از شهیدان ، صلحا ، امامان و انبیا با خدا حرف بزنید یاخودتان مستقیم با خدا حرف بزنید! الحاد می‌تواند به مرحله ارتداد برسد چون "  الْاِلْحادَ فى تَوْحیدِکَ " یعنی کنار خدا نیت کس دیگری هم داشته باشیم اول از همه ملحدین هم شیطان است. گفت من همه کار کردم که به تقرب تو برسم و من را انتخاب کنی اما تو کسی دیگر را انتخاب کردی به خاطر این خانواده من هم با تو و این خاندان دشمنی می‌کنم و اول از همه با تو دشمنی کنم اگر نور امیرالمومنین(ع) نبود روی پیامبرانش هم کار می‌کرد.

وقت روضه خواندن و روضه گوش دادن "کمال الانقطاع الیک" است

شیطان روی اعتقادات ما را می‌پیچاند. دو شب با خدا حرف می‌زنی،با گریه و حال مناجات یک چیزهایی از درونت القا می‌شود چون الان(ماه رمضان) که شیاطین در زنجیر و بند هستند از درون،هوای نفس می‌گوید من که این را نفهمیدم لذاهر جا از مناجات را نفهمیدی برو در دستگاه امام حسین علیه السلام با امام حسین(ع) عشقبازی و گریه کن. یعنی بعد از گریه از ترس خدا گریه بر امام حسین علیه السلام و اهل بیت(ع) است ، در شبهای قدر افضل اعمال سلام بر امام حسین علیه السلام است. اصلاً وقت روضه خواندن و روضه گوش دادن کمال انقطاع الیک است تازه روضه تمام می‌شود یادت می‌افتد کاش حاجتم را گفته بودم دیگر زن و بچه یادت می‌ماند؟ هنگام روضه ، قشنگ کنار خدا و با نور نشستی، این کمال انقطاع است.

الحاد در توحیدبرای ما این است؛ همانطورکه از مجلس امام حسین علیه السلام و ذکر خدا فیض و لذت می‌بریم از محافل دیگر مثل: قهوه خانه،تخمه شکستن وبسیاری کارهای لغو و مجالس بیهوده لذت ببریم. وقتی پای دیدن یک مسابقه ورزشی ازمجلس دعاومناجات غفلت می‌کنیم خیلی ضررمی کنیم.عده ای به ظاهر بزرگ شده اندولی به بلوغ فکری نرسیده اند چون انتخاب درست ندارند.

تبعات دوری ازمجالس علما

در توحید و توکل به خدا علما را ببینید چگونه عمل می‌کردند. حیف خیلی‌ها را از علما دور کردند و امروز هم دشمنان دارند کار می‌کنند وطراحی می‌کنند شما دین داشته باشید و از پای منبر یک مداحی فیض ببرید ولی نتوانید پای منبر یک عالم بنشینید!پای حلال و حرام خدا ننشینید ؟ مگردردعای ابوحمزه ثمالی نخواندید:"  اَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنى مِنْ مَجالِسِ الْعُلَمآءِ فَخَذَلْتَنى " شایدمرادرمجالس علمانیافتی به همین علت خواروذلیلم ساختی من را ردم کردی چون مجالس علما را مسخره کردم. نقل می‌کنند؛آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله علیه برای مجلس روضه ای جای دوری رفته بود در برگشت به یک آدم مست برخوردنمود.گفت کجا بودی آخوند؟ گفت رفته بودم روضه . گفت برای من هم چیزی می‌خوانی ؟ گفت چه بخوانم؟ گفت روضه ! گفت روضه،جا و منبر می خواهد. گفت من خم می‌شوم بنشین پشت من و روضه بخوان. نشست و آقای مرعشی روضه خواند. عرق خوره گریه کرد بعد هم گفت من با این حال بدم می‌آیم و می‌رسانمت کسی اذیتت نکند ، بعدها هم توبه کردودرست شد، حالا من بگویم چرا این عرق خوره، چرا این بی حجابه آمده درخانه خدا؟ این نوعی کفراست چرا که سفره جودوکرم خدا که انتها ندارد. ماه مبارک رمضان بازاریست برای خریداگر نخریدنت تو نیامدی و الا خدا خریدار است  " إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ " ولی من رویم را برگرداندم ،خدا دنبال بهانه است برای بخشش، شاید این چشمها برای حسین (ع)نمناک بشود و "  وَجَبَتْ له الْجَنَّة " (کتاب خیرو برکت حدیث 656)شود.

 شک در دین برای جوان درد بزرگی است

"  وَ التَّقْصیرَ فى تَمْجیدِکَ " من را نگهدار از قصوروکوتاهی در بزرگداشتت "  وَ الشَّکَّ فى دینِکَ "  این شک برای جوان، درد بزرگی است لذا باید سوال کند و از اهلش هم سوال کند یک وقت یک نفر می‌آید یک سوالهایی از من می‌کند می‌گویم یک عالم نشسته می‌آیی از من سوال می‌کنی ؟

شکی خوب است که باعث تحقیق بین انتخاب و برگزیدن راه صحیح می‌شود ولی شک مزموم آن است که بعد از قبول اسلام ایجادشود یعنی در داخل دین شدی و باز داری به اصول ، فقه و اعتقادات دین شک می‌کنی!"  لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ " (256بقره) یعنی در انتخاب دین‌های مختلف اکراه نیست ولی با وارد شدن بر دین حق ودین خدا اجازه گزینشی بر خورد کردن با آن را نداریم .

ای خدا از کجا آمده ام تا به کجا می‌بری ام

بی پرو بالم و با دست دعا می‌بری ام

هر شب از لطف تو هم سفره ابرارم من

 این چه لطفیست که بادل همه جا می‌بری ام

چه مبارک سحری هست وچه فرخنده شبی

 که تو با توبه ای از دل به سما می‌بری ام

باوجودی که ندارم هنری می‌دانم

عاقبت هم تو شبیه شهدا می‌بری ام



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین