عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
اگر کار برای خدا باشد، خسران و زیان نخواهیم دید و خداوند متعال جبران خواهد کرد.
عقیق:حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین قرائتی، در ادامه سلسله جلسات تفسير ماه رمضان در مدرسه علميه عالي نواب با بيان اين كه اوج اخلاص را می‌توان در آیه٨ سوره انسان «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» دید، ابرازداشت: طعام و خوراک در اینجا با مباشربودن و به دست خود هدیه‌کردن همراه است.

وي با اشاره به آیه٩ این سوره مي‌فرمايد:«إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا»،‌ اظهارداشت: خداوندمتعال نیز در مقابل این‌کار در آیات بعد این سوره چندین پاداش مانند رهایی از شر روز قیامت، عطای سرور و شادی، بهشت و... برای آنان درنظر می‌گیرد و معرفی می‌کند.

اين مفسر قرآن به قسمتي از آيه 9 كه مي‌فرمايد: «لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا» اشاره و خاطرنشان كرد: خداوند در مقابل در آیه٢٢ این سوره می‌فرماید که «إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاء وَكَانَ سَعْيُكُم مَّشْكُورًا»؛ باتوجه به این سیر در آیات یاد شده، می‌توان ادعا کرد که قرآن بهترین درس اخلاق است و مطالب گفته‌شده بهترین اخلاص را یادآوری می‌کند.

وي افزود: اگر کار برای خدا باشد، خسران و زیان نخواهیم دید و خداوند متعال جبران خواهد کرد. انسان باید بندگی کند و کمک به بندگان خدا را هدف خود قرار دهد. البته باید توجه داشت که اخلاص به‌راحتی به‌دست نمی‌آید.

اين مفسر قرآن در ادامه این جلسه درباره آیه٢٤٦ سوره بقره مطالبی بیان كرد و با اشاره به ماجرايي كه در اين آيه به آن پرداخته است، گفت: بعد از موسی پیامبری آمد و همانند فرعون در آن زمان ظالم دیگری بود که مردم از ستم او نزد آن پیامبر آمدند و خواستند تا برایشان فرماندهی تعیین و مشخص کند تا به جنگ با آن ظالم برخیزند. از این جمله این نکته برداشت می‌شود که فرماندهی کل قوا با پیامبر و رهبری دینی مردم است. آن پیامبر گفت: «خداوند طالوت را به فرمانروایى شما برانگیخته» اما تعدادی از آنان این انتخاب را قبول نکردند و درنهایت عده اندکی برای رویارویی با ارتش آن ظالم باقی‌ماندند.

وي افزود: ازجمله «الم تر» در این آیه درمی‌یابیم که تاریخ باید روشن باشد و به آن آگاه باشیم. همچنین از جمله «وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» فهمیده می‌شود که هرکس شعار دهد و عمل نکند، ظالم و ستمکار خواهد بود.

حجت الاسلام‌‌والمسلمين قرائتي در پاسخ به شبهه وهابیت درباره بوسیدن ضریح و آرامش زیارت ابرازداشت: از آیه٢٤٨ این سوره می‌توان پاسخ وهابیت را داد که توجه به صندوق و ضریح و نیز سلام به معصومین(ع) را شرک می‌دانند، درحالی‌که در این آیه خداوند می‌فرماید آن صندوقی که موسی را در آن گذاشتند و به آب انداختند، موجب سکینه و آرامش است. بنابراین اگر صندوق یادگار موسی آرام‌بخش است، حتما یادگار معصومین(ع) و ضریح آنان را می‌توان بوسید و آرام‌بخش انسان دانست.

وي با بيان اين كه باتوجه به قسمتی از آیه٢٤٩ سوره بقره که گفته شده «وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ»، برداشت می‌شود که سه نوع امتحان سیاسی، اقتصادی و روانی در این ماجرا پیش آمد، اظهارداشت: ممکن است انسان در یک مرحله قبول اما در مرحله بعد، رد شود. همان‌طور‌که اول عده زیادی از پیامبر زمان خود، درخواست معرفی فرمانده کردند اما بعد از معرفی طالوت، آن را قبول نکردند و عده‌ای دیگر در میانه‌راه و تعدادی هم در رویارویی با لشکر بزرگ دشمن عقب‌نشینی کردند و رد شدند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین