عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
شب یازدهم ماه رمضان با مناجات حاج منصور ارضی و مداحی حاج سعید حدادیان
چگونه بعضی‌ها تغییر پیدا می‌کنند و خطشان عوض می‌شود؟ همه بزرگان به اتفاق فرمودند از خوراک است چه خوراک فکری وروحی چه خوراک جسمی...
گزارش تصویری

عقیق: مراسم مناجات شب یازدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مناجات حاج منصور ارضی و حاج سعید حدایان با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.


گزیده ای از سخنان حاج منصور ارضی را بخوانید؛

انسان مومن هنگام دعا و مناجات باید اهل تضرع و گریه باشدحالا این کار را مقداری درجمع ومقداری درخلوت انجام می‌دهد.در مقدمه روایاتی درباره مقام گریه کنندگان(ازکتاب شریف عده الداعی) از امام معصوم علیه السلام که فرموده اند: بین بهشت و جهنم گردنه ای ست که غیر از گریه کنندگان از ترس خداوند هیچ کس نمی‌تواند از آنجا عبورکند.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی فرموده اند : پروردگارم به من خبر داد؛که به عزت و جلالم سوگند، هرگز آنچه را که گریه کنندگان نزد من دریافت می‌دارند عابدان دریافت نخواهند کرد . من در مقامات بالا برای ایشان قصری بنا می‌کنم که دیگران با آنان شریک نخواهند بود .

خداوندبه موسی علی نبینا وآله و علیه السلام وحی فرمود : تا وقتی که در دنیا هستی برخودت گریه کن ، از چیزهایی که موجب آتش و هلاکت می‌شودبترس و مبادا زینت و زیبایی زندگانی دنیا تو را بفریبد .

خداوند به عیسی بن مریم علی نبینا وآله و علیهما السلام فرمود:ای عیسی، بر خودت گریه کن مانند گریۀ کسی که می‌خواهد با خانواده اش خداحافظی و وداع کند . دنیا را رها و آن را برای اهلش ترک نما .

رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرمودند : حضرت موسی علی نبینا وآله و علیه السلام درمیان راه،یکی از یارانش را دید که در سجده است . از آنجا عبور کرد ، و پس ازمدتی دوباره بازگشت ، دید هنوز در سجده مانده است . حضرت فرمود: اگر حاجت تو در دست من بود آن را برآورده می‌ساختم . خداوند عزوجل ، به او وحی فرستاد ؛که ای موسی! اگر آنقدر سجده کند تا گردنش قطع شود او را نخواهم پذیرفت ، مگر آنکه دست از کارهای زشتش بردارد و به اعمالی که من  دوست دارم رو نماید .

همچنین در روایتی دیگرآمده : حضرت موسی علیه السلام مردی را بر سر راهی دید که درحال گریه است پس ازبازگشت نیزاورادرهمان حال مشاهده نمود.حضرت به خداوندعرض کرد : خدایا این بندۀ تو از ترس توست که دارد اشک می‌ریزد حضرت حق فرمودند :ای موسی اگر این فرد آنقدر گریه کند تا مغز سرش به همراه اشکش از چشمانش خارج شود تا وقتی که دنیا را دوست دارد او را نخواهم آمرزید!

ادامه دعای چهل وچهارصحیفه سجادیه

دشمن می‌خواهدیک رفاه کاذب برای ما درست کند ولو آنکه زیر بارظلم باشیم

عرض کردیم که حضرت فرمودند:خدایا کمک کن من با آنهایی که به من ستم کردند با انصاف بر خورد نمایم و همچنین آنهایی که از من دوری گزیدند از هر طبقه ای که باشند با آنها بپیوندم ودوست شوم. اما یک شرط وجود دارد؛ یعنی حضرت، با توجه به خفقان حکومتی دوره خود، برائت را در این قالب بیان می‌کند. " وَ اَنْ نُسالِمَ مَنْ عادانا، حاشى‏ مَنْ عُودِىَ فیکَ وَ لَکَ " می‌فرماید:خدایا من با آنهایی که به خاطر دشمنی با تو با آنها دشمنی کردم اصلاً رفیق نمی‌شوم " وَ الْحِزْبُ الَّذى لانُصافیهِ" یعنی:هیچ گاه سخن ازدوستی نگوییم وهمدل نشویم. " وَ الْحِزْبُ الَّذى لانُصافیهِ " یعنی کسانی که واقعا نمی‌شود با آنها دوستی کرد. کسانی که هنوز که هنوز است صدای مردم را در می‌آورند، باعث آزار فکری مردم می‌شوند. تا جایی که حضرت آقا تذکر می‌دهند و می‌فرمایند روزنامه‌ها با تیتر هایشان باعث تشویش خاطر مردم نشوندوبه قول معروف روی اعصاب مردم راه نروند.

بعضی‌ها در بین مسئولین و غیر مسئولین رویه شان این است که می‌گویند هر گروه و حزب که باشند شایدبشود یک جوری مسالمت آمیز با او کنارآمد.می گویند مگر طرف چه کرده؟ حالایک حرفی هم در فتنه 88 زده!کاری ندارندکه چقدر افراد را منحرف کردند. چقدر ما امتیاز به دشمن دادیم. که اگرنبود عنایت خداوندومعصومین علیهم السلام،رهنمودهای مقام معظم رهبری ومردم پای کار وکسانی که اگر اتفاقی برای کشور بیافتد باز همین‌ها می‌آیند.معلوم نبودچه بلایی برسراین انقلاب اسلامی آمد!

رهبر معظم انقلاب هم دردیدار اخیربامسئولین فرمودند: "ما باید بدانیم دشمن کیست و دشمن شناسیمان زیاد باشد." اگر ما خط سیردشمن را از اول تاریخ تا الان به طورمشخص بدانیم حواسمان باید جمع باشدکه شکلها و مدل آن عوض شده، شور وشیرینش فرق کرده او می‌خواهد یک رفاه کاذب برای تو درست کند. حالا تو زیر ظلم هم باشی فرقی برایش نمی‌کند. نمی‌خواهد با سختی نان در بیاوری بر عکس اقتصاد مقاومتی ! حالا بعضی‌ها با آنکه همه جور درآمد داشتند خوشحال شدند باز دوباره برای گرفتن یارانه اسم نوشتند!

چگونه بعضی‌ها تغییر پیدا می‌کنندوخطشان عوض می‌شود؟

دشمن برای آنکه مومنان حزب اللهی با هم در گیر بشوند کاری می‌کند تا ارتباط با او را دوست بدارند ! برعکس آنچه در زیارت عاشورا می‌خوانیم:"انی سلم لمن سالمکم"به صورت انی سلم لمن حاربکم عمل نمایند.یعنی دوستیشان با دشمن شماست و دشمنیشان با دوستدار شماست این عملکرد "اسلام آمریکایی" است این خطرناک است! چه دشمن درون یعنی نفس اماره و شیاطین وچه دشمنان بیرونی اینها همه شان در یک خط هستند.اهل باطل دریک چیز اتفاق دارندآنهم برای ضربه زدن و نرسیدن ما به خدا و اهل بیت علیهم السلام.

چگونه بعضی‌ها تغییر پیدا می‌کنندوخطشان عوض می‌شود؟ همه بزرگان به اتفاق فرمودند از خوراک است چه خوراک فکری وروحی چه خوراک جسمی یا به تعبیری دیگر چه خوراک معنوی چه خوراک مادی ! اگر مواظبت نکنی مشکل پیدا می‌کنی آرام آرام می‌بینی تو که اصلاً عادت به فحش نداری راحت شروع به فحش دادن می‌کنی ، عادت به غیبت نداری می‌بینی شروع کردی به غیبت ، عجیب است بعضی بیماری‌ها هم در ماه رمضان گل می‌کند. تو را به خدا هر جا افطار کردید زودبلندشوید خدا حافظی کنید اگربنشینید،مزاح و خنده ای که اصلاً هیچ زمینه دینی ندارد راه می‌افتاد.اگر خانه کسی هم که متشرع نیست می‌روید (از حیث استحباب واحتیاط) مبلغی را به عنوان رد مظالم پرداخت کنید !

گریه به درگاه الهی و برای مصیبت اهل بیت علیهم السلام دو بالی است که برای تقرب نیاز داریم

" وَ اَنْ نَتَقَرَّبَ اِلَیْکَ فیهِ مِنَ الْاَعْمالِ الزّاکِیَةِ بِما تُطَهِّرُنا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ ..." خدایا ما را توفیق این گونه تقرب عنایت نما، خود تقرب هم توفیق می‌خواهد. می‌فرماید  من از خدا تقرب می‌خواهم با اعمالی که نزدیک شوم به کردارهایی که من را از گناهان پاکیزه می‌کند. یک عصمتی به من بده که من بتوانم خود را به تقوا برسانم. چون کمی دوری از گناه هم باید پیدا کنی که بتوانی به تقرب برسی ازگناهی که یک وقتی جزء اعمالت بوده بایدبتوانی صرف نظر کنی.

 شکلهای تقرب هم فرق می‌کند مثلا در "زیارت جامعه ائمه المومنین " ملائکه " تَوَاتُرِ الْبُکَاءِ عَلَى مُصَابِکُمْ "داریم یعنی شبانه روز برای شما(اهل بیت علیهم السلام) وبرای تقرب به خدا گریه می‌کنند و بعد برای شیعیان شما استغفار می‌کنند. گریه به درگاه الهی و برای مصیبت اهل بیت علیهم السلام دو بالی است که برای تقرب نیاز داریم ! حالابعضی‌ها می‌گویند چقدر گریه ! برو قهوه خانه، ارذل و اوباش نشستن در قیافه‌های مذهبی ، برو پی این جور کارها بعد هم یک پرده خوان می‌آید برایت پرده خوانی می‌کند نهایتش هم همین است دیگر! از قدیم که من یادم هست چندجا محل تجمع بود زور خانه‌ها ، قهوه خانه‌ها ، مساجد که قدیم خیلی خلوت بود ولی حالا شلوغ‌تر است چون امروز مردم وخصوصا جوانان می‌فهمند اینجا خانه ای است که اگر دق الباب کنی چیزی بهت می‌دهند.

مقام اهل بیت علیهم السلام از ملائکه بالاتر بوده وملائکه از اینها سر مشق می‌گرفتند

 آن وقت جالب اینجاست که می‌فرماید " حَتّى‏ لایُورِدَ عَلَیْکَ اَحَدٌ مِنْ مَلائِکَتِکَ اِلاَّ دُونَ ما. نُورِدُ مِنْ اَبْوابِ الطَّاعَةِ لَکَ " می‌فرماید یک قربی به من عطاکن که حتی ملائکه هم به من نرسند ! ببین چقدر زیبا می‌خواهد، کسی که شاگرد امام چهارم(ع)باشد و قربان صدقه امام برود همانطورکه در"زیارت جامعه کبیره" می‌گوید: " بابی انتم و امی " یعنی نه تنها خودم که پدر و مادرم هم به قربان شما و برای احترام هم اول پدر را می‌گوید بعدمی گوید: "و نفسی واهلی ومالی و عسرتی" حالا می‌فرماید " الا دون ما نولد ..من ابواب الطاعه لک " من نمی‌توانم در طاعت و بندگی تو از آنها(ملائکه) پایین‌تر باشم همین جا حضرت خود را معرفی می‌کند و می‌فرماید من نمی‌توانم از ملائکه پایین‌تر باشم پس معلوم می‌شود مقام ایشان از ملائکه بالاتر بوده وملائکه از اینها سر مشق می‌گرفتند.

سائل بودن یکی از ارکان و حقوق این ماه است

 و عنوان تقرب به سوی او " اَللَّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الشَّهْرِ " می‌فرماید به حق این ماه ، یعنی سائل بودن یکی از ارکان و حقوق این ماه است. نگویی خدا که می‌داند من چرا به زبان جاری کنم؟ می‌گوید به حق این ماه بزرگ که معلوم می‌شود برای ائمه(ع) این ماه خیلی بزرگ وعزیز بوده سپس این مطلب رااینگونه باز می‌کند: " وَ بِحَقّ مَنْتَعَبّدَ لَکَ فِیهِ مِنِ ابْتِدَائِهِ إِلَى وَقْتِ فَنَائِهِ " به حق کسی که در آغاز و تا به انجام در آن عبودیت و بندگی برای تو کوشیده است.واقعا غیر از ائمه(ع) و بزرگان دین چه کسانی هستند؟ دریکی ازشبکه‌های سیما نزدیک افطار سرگذشت برخی بزرگان وعلمارا نشان می‌دهدخیلی برنامه خوبی است در مورد حالات و حرفهایشان مطالبی را عنوان می‌کنند چه شیوه و سبک زندگی داشتند؟ اینها برای ما که روزه می‌گیریم مفیداست. این چیزها را باید بیاموزیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین