عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
صدقه مستحب، بر سادات حرام نمی باشد.

عقیق:یکی از مواردی که در اسلام به آن تاکید شده ، مسئله صدقه دادن است حال سوالی که مطرح است اینکه آیا صدقه مستحب بر سادات حرام است؟ اگر حرام نیست، پس چرا  وقتی اسرای کربلا وارد کوفه شدند، صدقه ها را قبول نکرده و گفتند انّ الصدقة حرام علینا اهل البیت؟

پاسخ

صدقه مستحب، بر سادات حرام نمی باشد.[1] ولی قبول نکردن صدقه از طرف اسرا در شام، شاید به خاطر احتیاطی بوده که اهل بیت امام حسین علیه السلام می کردند، و یا شاید در برخی موارد، صدقۀ واجب بوده و یا شرایط به نحوی بوده که گرفتن صدقه عزّت آنان را خدشه دار می کرده است. 

دلیل دیگر این است که اسرا با این عمل می خواستند افشاگری و اطلاع رسانی کنند، و به مردم آن دیار بفهمانند که نه تنها خارجی نیستند، بلکه از اولاد پیامبر گرامی اسلامند و جزء سادات می باشند.

البته در مورد حرمت و جواز صدقه مستحب بر سادات، بین علما اختلاف می باشد و عده ای از علمای متقدم در همین قرن، قائل به حرمت صدقه مستحب به سادات می باشند، که شاید این حکم ایشان ناظر بر همین قول اسرا در کوفه - ان الصدقة حرام ... - باشد.

 

پی نوشت:

[1] ر.ک:  توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 566، نظر آیت الله مکارم شیرازی؛ مدارک العروة ، ج‏22، ص 520 و مجمع المسائل گلپایگانی، ج 1 ص 405.
منبع:جام

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین