عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه صالح احترام به حقوق فردی و اجتماعی افراد جامعه است. در جامعه‌ای که افراد به حقوق همدیگر احترام بگذارند دیگر نزاع و درگیری وجود ندارد.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند با بیان این‌که «مصداق‌های صلاح و فساد در جامعه اسلامی بسیار گسترده است» اظهار کرد:‌ تلاش تمامی جوامع برای رسیدن به صلاح است و هر میزان که مردم و حاکمیت در این راستا با یکدیگر همکاری کنند رسیدن به این مقوله راحت‌تر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه صالح تصریح کرد:‌ اولین ویژگی جامعه صالح ولایت‌پذیری آن جامعه است. ولایت‌پذیری در تفکر شیعه و غیرشیعه به صورت جدی مطرح است، ولی ما این امر را در شیعه به صورت امامت و ولایت‌پذیری مطرح می‌کنیم و نقطه مقابل این امر می‌شود ولایت‌گریزی یعنی هرچقدر مردم پیرو ولایت نباشند آن جامعه، جامعه صالحی نیست.

این عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: عدالت محوری از ویژگی‌های بعدی جامعه صالح است. در یک جامعه صالح مردم به حقوق هم احترام می‌گذارند و هر چیزی بر سر جای خودش قرار دارد و تعامل و تعاون افراد جامعه روز به روز بیشتر می‌شود. این عدالت‌محوری در سطح گسترده ملی و فراملی مطرح است. عدالت‌محوری در هر جامعه‌ای نشانه صالح بودن آن جامعه است.

پیروزمند ادامه داد: ویژگی سوم جامعه صالح، استکبارستیزی است. در جامعه صالح استکبارستیزی در سطح ملی و فراملی دیده می‌شود. جامعه استکبارستیز از تمامی پتانسیل‌ها برای حرکت به سمت جلو استفاده می‌کند. نقطه مقابل جامعه استکبارستیز جامعه‌ای است که به بهانه‌های مختلف مثل نمی‌توانم، نمی‌شود، ما وظیفه‌ای نداریم، باید منافع خود را تامین کنیم و امثال اینها از استکبارستیزی فاصله می‌گیرد و این می‌شود یک جامعه فاسد.

وی با بیان این‌که «ویژگی بعدی جامعه صالح، حلال‌خواهی است» گفت: در جامعه صالح حلال و حرام بودن حرف اول را می‌زند و افراد برای کسب مال به این امر معتقد هستند.

این عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، ویژگی بعدی جامعه صالح را تحکیم خانواده‌ها ذکر و تصریح کرد: در یک جامعه صالح خانواده و مدیریت آن حرف اول را می‌زند و مهر و محبت بین تمام اعضا حاکم است. اگر در جوامع خانواده محوری رعایت شود آفت‌های دیگر کم می‌شود و بعضا ما شاهد این امر نیستیم که خانواده‌ها با دیدن ماهواره و یا شبکه‌های مجازی دچار آفت شوند. اگر محبت و تحکیم خانواده در جوامع مورد توجه باشد، دیگر هیچ چیزی آن‌ها را به سمت تباهی و فساد نمی‌کشاند.

پیروزمند تصریح کرد: ویژگی بعدی جامعه صالح عفیف بودن افراد جامعه است. جامعه صالح هرگز به سمت عریان بودن و بی‌عفتی پیش نمی‌رود. در یک جامعه‌ای که افراد آن صالح و کارآمد هستند زن و مرد آن جامعه هر دو عفیف هستند. حضرت علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند: تا عفت نباشد خیری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: وجدان کاری افراد ویژگی بعدی جوامع صالح است. در یک جامعه صالح هر فردی کارش را با وجدان و به موقع انجام می‌دهد. در یک جامعه صالح افراد آن مسئولیت‌پذیر هستند و هرگز از زیر بار کار خود شانه خالی نمی‌کنند. در یک جامعه صالح افراد برای پیشبرد منافع ملی جامعه کار می‌کنند، نه برای رسیدن به اهداف و منافع شخصی خود.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: ویژگی بعدی جامعه صالح صداقت و امانتداری افراد است. اگر افراد جامعه به این امر توجه کنند جامعه به سمت پیشرفت و تعالی می‌رود. همچنین ویژگی بعدی جامعه صالح خوش‌خلقی افراد جامعه است. در یک جامعه صالح مهرورزی و گشاده‌رویی و سعه‌صدر مردم حرف اول را می‌زند و خبری از پرخاشگری و بداخلاقی نیست.

پیروزمند در ادامه همچنین آزادی مشروع در جوامع را از نشانه‌های جامعه صالح ذکر و خاطرنشان کرد: با آزادی مشروط است که ظرفیت‌ها و استعدادهای افراد جامعه شکوفا می‌شود ولی فراموش نکنیم که آزادی باید شرعی و قانونی باشد. این آزادی مصداق‌های بسیار زیادی دارد که اگر در چارچوب قانون صورت گیرد می‌تواند برای رشد و شکوفایی افراد بسیار مفید و موثر واقع شود.

وی با بیان این‌که «احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران نیز یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه صالح است» افزود: در جامعه‌ای که افراد به حقوق همدیگر احترام بگذارند دیگر نزاع و درگیری وجود ندارد. نقطه مقابل این امر پایمال کردن حقوق افراد است که باعث می‌شود نیمی از مشکلات جامعه‌ای و جهانی به وجود بیاید. در جهان امروز می‌بینیم کسانی که داعیه آزادی دارند تمام حقوق افراد مستضعف را زیر پا می‌گذارند و این تبدیل شده به بزرگترین مشکل جوامع.

این عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: جامعه صالح جامعه‌ای است که تمام افراد در تمام کارها مشارکت می‌کنند و افراد جامعه سهم حضور بیشتری برای فعالیت‌های اجتماعی دارند و نقطه مقابل این امر عدم مشارکت و عزلت‌گزینی در جامعه است. اگر در جامعه‌ای مشارکت نباشد انسان‌ها به آن رشد کافی و وافی نمی‌رسند.

پیروزمند یادآور شد: فراموش نکنیم تمامی این ویژگی‌هایی که برای جامعه صالح گفتیم در یک جامعه محقق نمی‌شود،‌ هیچ جامعه‌ای خالی از صلاح و فساد نیست. آنچه مهم است ضریب و میزان توجه به آن‌ها است.

وی در ادامه درباره این‌که چگونه می‌توانیم این مصداق‌ها را برای افراد جامعه تبیین و تعریف کنیم؟ گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم به آن مراجعه کنیم گروه‌های مرجع در جامعه هستند ما بعضا در تمامی جوامع گروه‌های مرجعی از علما، سیاسیون و روحانیون داریم که اگر آن‌ها این مصداق‌ها را در جامعه بیان و به آن عمل کنند نیمی از جوامع به سمت صلاح پیش می‌روند.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: گروه دومی که می‌تواند نقش موثری داشته باشد نظام آموزشی و علمی جامعه است. در تمامی جوامع فرزندان از کودکی تا بزرگسالی تحت تعلیم نظام آموزشی آن جامعه هستند و اگر نظام آموزشی درست باشد، خیلی از مشکلات جوامع حل می‌شود.

پیروزمند در پایان تاکید کرد: نظام اداری در جوامع تاثیرگذار هستند و پس از آن رسانه‌ها می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بگذارند. رسانه با استفاده از هنر می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. با استفاده از این مبانی می‌توانیم صلاح را در جامعه افزایش داده و درجه فساد را کمتر کنیم.

 

منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین