عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
آیت الله شفیعی گفت: غیبت کردن با حرکات دست و صورت نیز امکان پذیر است که در صورت انجام آن همان گناه برای فرد خاطی در نظر گرفته می شود.

عقیق:آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در پنجمین جلسه از تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان، با اشاره به نکوهش غیبت در قرآن و روایات ائمه اطهار(ع)، اظهار داشت: عمل «غیبت» آنچنان زشت و ناپسند است که خداوند متعال در آیه 12 سوره حجرات بیان می کند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن یَأْكُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ» و این بدان معناست که «ای کسانی که ایمان آورده اید دوری کنید بسیاری از گمان ها را در حق یکدیگر البته که بعضی از گمانها گناه است و جستجو نکنید امور نهانی اشخاص را که بر اسرارشان راه یابید و باید که غیبت نکند بعضی از شما بعضی دیگر را، آیا دوست دارد یکی از شما که بخورد گوشت بدن برادر مرده خود را کراهت خواهید داشت، از این خوراک، بدانید که غیبت چنین است، پس بترسید از خدا البته خدا توبه پذیر و مهربان است».

عضو شورای حوزه علمیه خوزستان، به معنای غیبت در میان علمای اهل فقه اشاره کرد و بیان داشت: بنا به گفته علمای اهل فقه، اگر مسلمانی از عیب های برادر مؤمن خود در غیابش بازگو کند و او راضی نباشد، این کار را غیبت می گویند و خداوند متعال نیز جهت نشان دادن زشتی این عمل، آن را به خوردن گوشت بدن برادر مؤمن تشبیه کرده است.

آیت الله شفیعی، با بیان این مطلب که حتی اگر خوبی دوستتان را پشت سرش در حالی که او راضی نباشد، بگویید، اشکال دارد، افزود: غیبت تنها در صورتی مجاز است که فردی در ملأ عام گناهی را انجام دهد که این رابطه تنها می توان نسبت به همان گناه او را مؤاخذه کرد و در برابر دیگران نقد و بدی آن را گفت.

وی در ادامه گفت: سخن آوردن از شخص دیگر هنگام مشاوره و گفتن نقص های دیگران هنگام شکایت در مقابل قاضی از دیگر مواردی است که اسلام مجوز صحبت کردن پشت سر فرد غایب را صادر کرده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که غیبت کردن تنها به صورت گفتاری نیست، افزود: غیبت کردن با حرکات دست و صورت نیز امکان پذیر است که در صورت انجام آن همان گناه برای فرد خاطی در نظر گرفته می شود.

استاد حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که رمضان ماهی حرام است و باید از انجام فعل حرام به شدت پرهیز کرد، اظهار داشت: همان گونه که انجام عمل ثواب در ماه رمضان پاداشی چند برابر دارد، عقوبت گناه نیز چند برابر عذاب دارد و به نوعی مانع عاقبت به خیری انسان می شود.

آیت الله شفیعی، در پایان سخنان خود، با بیان این که غیبت حق الناس است، گفت: انسان مؤمن اگر می خواهد به درجات والای معنوی برسد باید از غیبت دوری کرده و عزم خود را برای ترک محرمات به کار گیرد.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین