عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷
كتاب «گفتارهاي مهدوي» با موضوع مجموعه مقاله‌ها و سخنراني‌ها حجت‌الاسلام والمسلمين محمد جواد فاضل لنكراني از سوي انتشارات مركز فقهي ائمه اطهار عليهم السلام به انتشار رسيد.

عقیق:كتاب «گفتارهاي مهدوي» با موضوع مجموعه مقاله‌ها و سخنراني‌ها حجت‌الاسلام والمسلمين محمد جواد فاضل لنكراني به كوشش محمد حسن دانش از سوي انتشارات مركز فقهي ائمه اطهار عليهم السلام به انتشار رسيد.
اين كتاب از يك مقدمه و پيشگفتار و ده گفتار تشكي از شده است عناوين گفتارهاي اين كتاب عبارتند از: «حقيقت ديني در عصر ظهور»، «فرقه انحرافي در عصر غيبت»، «اميد و انتظار در فرهنگ مهدوي»، «مهدويت و ظهور امتداد امامت و غدير»، «مهدويت و الزامات معرفتي انتظار»، «ظهور وعده حتمي الهي»، «بركات و خصوصيات نيمه شعبان»، «آينده جهان در پرتو قران كريم»، «مهدويت محور وحدت اسلامي»
در قسمتي از مقدمه حجت‌الاسلام والمسلمين محمد جواد فاضل لنكراني مي‌خوانيم: از ويژگي‌ها بشر امروز و نسل حاضر ايمان و اعتقاد به مصلح جهاني است؛ اگر در گذشته انديشه مهدويت و آرزوي حضور و ظهور فردي براي مبارزه با ظلم و فساد و احياء حق با تمام ابعاد محصور و منحصر به عده‌اي از طرفداران مذاهب بود؛ اما امروزه با يك رصد كوتاه دقيق در مي‌يابيم كه اين فكر عمومي و گسترده شده است.
بايد حقيقت مهدويت را در متون اصلي دين، يعني قرآن كريم و سنت رسول خدا صل الله عليه و آله و سلم و ائمه طاهرين عليهم السلام جستجو نمود. بايد در آيه آيه قرآن؛ از كلام وحي و نور كتاب استمداد جست؛ امر كه مع الاسف محققين و پژوهشگران به طور شايسته و بايسته به ان نپرداخته‌اند. .
اين كتاب حاصل ده سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين محمد جواد فاضل لنكراني است كه با رژف انديشي در حل برخي از شبهات پژوهشي محققين زمان و شناسايي به روز پاره‌اي از نيازهاي ديني مخاطبين جوان، در معرفت افزايي نسبت به اين اصالت و شبه زدايي از اين حقيقت بيان شده است.
در ادامه به موضوع هر گفتار اشاره مختصري شده است:
گفتار اول: حقيقت ديني در عصر ظهور
يكي از موضوعات مهمي كه بشريت همواره با آن در ارتباط بوده و هميشه منشأ بسياري از تحول‌ها و تغييرها قرار گرفته، موضوع ديني و ابعاد مختلف آن است. البته محققان معزز به نيكي مستحضرند كه اين موضوع جوانب گوناگون و منظرهاي متفاوت قابل بررسي و مداقه است، ليك آن چه نگارنده در اين دفتر، به دنبال پژوهش درباره ان است، همانا «بررسي دين و چگونگي در عصر حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف» است.

گفتار دوم: فرقه انحراف د عصر غيبت
يك از موضوعات مهمي كه دين مبين اسلام، تقربيا از آغاز با آن مواجهه بود تا كنون نيز منشأ بسياري از انحرافات، اختلافات و خسارت شديد بر پيكره شده، موضوع «فرقه‌ها انحرافي» است.
اين موضوع كه در عصر غيبت آخرين حجت الهي، بيشتر مورد توجه بدخواهان و بدكاران قرار گرفته است؛ تا كنون توانسته در انحراف اسلام از خط اصيل و رحماني خود، آثار سوي بر جاي بگذارد، از اين رو شناخت ان فرقه‌ها براي عموم مسلمانان بسيار ضروري و لازم مي‌نمايد.

البته پژوهشگران به نيكي مي‌دانند كه بررسي اين موضوع، به تبع تعدد گروه‌ها و گوناگوني مكاتب، مجالي واسع‌تر از اين مقال مي‌طلبد، ليك آن چه در اين دفتر مطمح نظر است، تحقيق درباره انديشه‌ها و افكار يكي از اين گروهك‌ها منحرف استعمار شناخته يعني «مكتب وهابيت» است.

گفتار سوم: اميد و انتظار در فرهنگ مهدوي
موضوع اين مقاله اميد و انتظار در فرهنگ مهدوي است آن چه در اين بحث مشخص است، كه ما با چهار كليد واژه روبروي هستيم در اين مقاله تك تك اين كلمات مورد بررسي قرا رگرفته است و اين واژه‌ها عباتند از «اميد»، «انتظار»، «مهدويت» و «فرهنگ»
گفتار چهارم: نيمه شعبان عيد بزرگ
نيمه شعبان علاوه بر اين كه روز و زمان خجسته ميلاد امام عصر عجل تعالي فرجه الشريف است، فرصت معنوي ارزنده و ارزشمندي براي راز و نياز با خالق هستي و نزديكي هرچه بهتر و بيشتر به معبود و كسب بركات الهي است. اين زمان آن چنان اهميتي برخوردار است كه در روايات، هم رديف و هم پاي شب‌هاي قدر دانسته شده است؛ بدين رو از اين موقعيت ممتاز مي‌توان هم چون شب‌هاي، براي كسب خيرات و بركات معنوي بهر برد و نهايت تلاش را در راستاي كسب فيض انجام داد.
بنابراين آن چه در اين مقال نظر است، الزامات معرفتي درباره برگزاري مراسم نيمه شعبان است كه امروز خوشبختانه از حيث كمي و كيف روز به روز در حال گسترش است.

گفتار پنجم: مهدويت و ظهور، امتداد و غدير
درباره موضوع بامسماي «مهدويت و ظهور» امتداد «امامت و غدير»، در اين مقاله كوتاه لازم است اجمالا چهار مطلب مهم درباره در اثبات مسأله مهدويت از حيث عقلي و نقلي و تبيين علل غيبت از جهت اثباتي و تشريح برخي از وظايف منتظران مورد اشاره واقع شده است.

گفتار ششم: مهدويت و الزامات معرفتي انتظار
مسأله انتظار و تأثير شگرف آن بر روي زندگي بشر از زواياي قابل بررسي و ارزيابي است؛ از جمله تبيين حقيقت انتظار، دلايل، بايسته‌ها و آسيب‌ها، بررسي گوشه‌اي از ويژگي‌ها عمومي منتظران، در بيان امام رضا عليه السلام، توضيح مختصري درباره مسأله اثبات عقلي و نقلي مهدويت و مناقشه در ادله منكرين، بيان دو نظريه مهم در وقوع ظهور به صورت ناگهاني يا پس از وقوع علائم و تبيين تاريخچه و علل انحراف از مهدويت و در نهايت بحث امكان رويت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در عصر غيبت كبري است.

گفتار هفتم: ظهور، وعده حتمي الهي
بي ترديد زمان ظهور آخرين ذخيره الهي كه از ديده‌ها الهي پنهان است، تنها خداوند متعال آگاه است، ولي آن چه مسلم است اين كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف قطعا روزي ظهور خواهد كرد و با قيام الهي خود حكومتي عدل محور بر پا خواهد نمود. زيرا موضوع فرمان و خواست خداوند جل جلاله است.
در اين زمينه آيات و روايات بي شماري وجود دارد در اين مجال تنها يك از آن‌ها يعني آيه اول سوره نحل مور مداقه قرار گرفته است.

گفتار هشتم: بركات و خصوصيات نيمه شعبان
براساس تصريح بسياري از آيات قران كريم، خداوند متعال، وعده داده است كه زمين به بندگان صالح او به ارث خواهد رسيد. همچنين روايات متعددي از ائمه طاهرين وارد شده است كه منظور از بندگان صالح، امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و ياران او هستند.
البته بشريت نمي‌دانند كه موعود ظهور آخرين موعود جه زماني است؟ حتي كسي نمي‌تواند بگويد زمان ظهور نزديك است. چرا كه بر حسب منابع روايي اماميه، ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف دفعتا واقع مي‌شود و به گونه‌اي كه همه مي‌گويند چطور ظهور واقع شد اما بالاخره يكي از آرزوهاي انسان منتظر اين است كه آن زمان مبارك را درك كند.
از اين در روايت معصومين يكي از ضروريات درك صحيح و ريشه‌دار باور داشت مهدويت تلاش منتظران براي آمادگي دم به دم شده است.
البته روشن است كه درباره آماده شدن منتظران راه‌ها متعددي بيان شده است ولي از ميان آن‌ها شناخت فضايل و خصوصيات ايام زمان تولد موعود و شناخت آداب و رسوم اسلامي، از اهميت به سزايي برخوردار است؛ رسومي از قبيل احيا و شب زنده داري شب نيمه ماه شعبان و زمان ولادت موعود مولود نگارنده در اين مقال كوشيده است تا برخي از زواياي اين موضع را واكاوي نمايد.
گفتار نهم: مهدويت و آينده جهان در پرتو قرآن
پژوهشگران و مطالعه كنندگان در آيات الهي مستحضرند كه آيات فراواني از قرآن كريم، در كنار صحت، به مصلح كل عالم بشريت حضرت بقيه الله الاعظم، اختصاص يافته است، به گونه‌اي كه آن را به عنوان امري مسلم بيان مي‌كند كه در آينده به طور قطع محقق خواهد شد.
البته در روايات وارده از پيامبر اكرم صل الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين سلام عليه السلام نيز بر اين مسأله تاكيد شده است و مفسرين شيعه و سني در تفاسيريشان بر ان صحه گذاشتند و از اين رو در اين مقال تلاش شده است تا كنكاشي درباره يكي از اين آيات بر موضوع مهدويت انجام بپذيرد.
گفتار دهم: مهدويت محور وحدت اسلامي
واقعيت اين است كه در عصر حاضر و اين برهه خطير كه اسلام عزيز با تمام وجود به ميدان مبارزه با نظام كفر و شرك نوين آمده، روحانيت اسلام اعم از شيعي و سني وظايف بسيار سنگيني برعهده دارند؛ وظايفي كه بدون مبالغه و اغراق به مراتب سنگين‌تر از وظايف رسول خدا صل الله عليه و آله و سلم است.
در اين مقال تلاش شده است تا در مورد دو محور از محوري‌ترين اركان وحدت اسلامي يعني «شناخت نقشه‌هاي پيچيده و شوم دشمنان اسلام» و «تلاش براي تبليغ چهره واقعي اسلام» و چند وظيفه از وظائف روحانيون شيعه و اهل سنت بحث مختصري صورت گيرد.
كتاب «گفتارهاي مهدوي» در
۳۰۰ نسخه و در ۳۹۴ صفحه و با قيمت پانزده هزار تومان از سوي انتشارات مركز فقهي ائمه اطهار در سال ۹۳ راهي بازار نشر شد.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین