عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
فلسفۀ بلند خواندن امام این است که دیگران بشنوند و خواندن حمدوسوره در نمازجماعت بر عهدۀ امام جماعت گذاشته شده است.

عقیق:یکی از پرسش های مطرح درباره احکام نمازجماعت این است که «چرا هنگام برگزاری نمازجماعت وقتی امام جماعت حمدوسوره را می خواند، بقیه ساکت می شوند و گوش می دهند؟»

پاسخ

مأموم در دو رکعت اول نمازجماعت نباید حمدوسوره بخواند؛ به دلیل فتوای علما که برگرفته از روایات می باشد. به عنوان نمونه یک روایت در این خصوص ذکر می شود:

«سُئِلَ الصَّادِقُ علیه السلام... أَنَّ عَلَی الْقَوْمِ فِی الرَّکعَتَینِ الْأُولَیینِ أَنْ یسْتَمِعُوا إِلَی قِرَاءَةِ الْإِمَامِ وَ إِذَا کانَ فِی صَلَاةٍ لَایجْهَرُ فِیهَا سَبَّحُوا وَ عَلَیهِمْ فِی الرَّکعَتَینِ الْأُخْرَاوَینِ أَنْ یسَبِّحُوا وَ هَذَا أَحَبُّ إِلَی»

از امام صادق در مورد نحوه برگزاری نمازجماعت سؤال شد. حضرت فرمودند: کسانی که مأموم هستند، در دو رکعت اول نمازهای جهری (صبح، مغرب و عشا) به قرائت (حمدوسوره) امام جماعت گوش دهند و در نمازهای اخفاتی (ظهر و عصر) تسبیح بگویند» (بحارالأنوار،ج 85،ص122) 

در حدیثی دیگر، راوی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: موقعی که به امام جماعت اقتدا می کنم می توانم حمدوسوره بخوانم؟

حضرت فرمودند: در نمازهای آهسته، قرائت حمدوسوره به امام جماعت محوّل است. در این نمازها حمدوسوره مخوان. اما در نمازهای بلند اگر صدای او را می شنوی، گوش فرا ده که بلند خواندن برای همین است تا دیگران استماع کنند؛ و اگر صدای او را نمی شنوی، برای خودت به قرائت حمدوسوره بپرداز.» (کافی،ج3،ص377) 

همچنان که در روایت اخیر اشاره شده، فلسفۀ بلند خواندن امام این است که دیگران بشنوند و خواندن حمدوسوره در نمازجماعت بر عهدۀ امام جماعت گذاشته شده است.

 

 

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین