عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۱
آیت‌الله سبحانی؛
حضرت آیت الله سبحانی گفتند:در روز قیامت مشرکان با رهبران خود می‌جنگندند و عنوان می‌کنند که شما بودید که ما را مجبور به اطاعت و پرستش این بت‌ها کردید و شما بودید ...

عقیق: آیت‌الله ‌العظمی سبحانی مرجع تقلید در ادامه تفسیر سوره زمر که در مجتمع آموزش عالی فقه برگزارشد، با اشاره به ابعاد شرک در قرآن بیان داشتند: یکی از تفاوت‌های مشرکان و کافران در نوع اعتقاد آنها در پرستش است .

ایشان افزودند: پیامبران الهی به خصوص پیامبر‌(ص) بحث‌های زیادی را با کافران و مشرکان داشته‌اند که در این بین برخی از مشرکان با تفاوت قائل شدن بین خود و دیگران توضیحاتی برای شرک خود ارائه می‌کردند.

این مرجع تقلید عنوان کردند: همان‌گونه که عبادت در بین بندگان خدا متفاوت است هر کسی با توجه به درجه ایمان و بزرگی کمال خود، درجه اعتقاد به خدا و عبادت را لحاظ می‌کند شرک است.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: انسان‌هایی که به درجات عالی کمال رسیدند خداوند را در عالی‌ترین درجات عبادت می‌کنند و هر چه که انسان کمال بیشتری داشته باشد خدا را نیز بیشتر می‌شناسد.

ایشان افزودند: یک نوع عبادت دیگر نیز به واسطه خاصیت ربوبی خداوند است، یعنی این‌که تنها کسی که به انسان وجود و خلقت داده و کسی که خالق این جهان است تنها ارزش پرستیدن دارد که آن هم خداوند است.

معظم‌له گفتند: خداوند در قرآن بارها مشرکین را توبیخ کرده است و خطابات مختلفی را پیرامون آنها به کار برده و مشرکان همیشه مخالف منطق پیامبر‌(ص) سخن می‌گفتند و بیان می‌کردند که ما برای تقرب به خدا این بت‌ها را می پرستیم وگرنه ما بت پرست نیستیم.

این مرجع تقلید  افزودند: آنها برای تقرب به خدا دو  دلیل می‌آورند که یکی پرستش خدا و دیگری پرستش  اولیای خدا بود و از آنجایی که این بت‌ها را اولیا خدا می‌دانستند آنها را عبادت می کردند؛ اما در قرآن داریم که خداوند روز قیامت بین مشرکان نیز قضاوت خواهد کرد.

ایشان افزودند: در روز قیامت مشرکان با رهبران خود می‌جنگندند و عنوان می‌کنند که شما بودید که ما را مجبور به اطاعت و پرستش این بت‌ها کردید و شما بودید که گفتید این بت‌ها ناصر شما در جنگ‌ها، روزی رسان و  خدای شما هستند؛ اما در مقابل این‌ها خداوند نیز به آنها پاسخ می‌دهد.

 معظم له ادامه دادند: پیامبر‌(ص) بیان می‌کند که آنها دروغ می‌گویند که خدا را می‌پرستند و این بت‌ها را برای تقرب به خدا پرستش می‌کنند در واقع آنها این بت‌ها را ناصر خود می‌دانند و روزی‌رسان خود معرفی می‌کنند؛ آنها به درستی هم این اعتقاد را داشتند و حتی در جنگ‌های بزرگ با بت‌ها وارد جنگ شدند.

حضرت آیت‌الله‌ سبحانی تصریح کردند: خداوند بیان می‌کند که در روز قیامت حساب آنها را خواهد رسید و در قیامت به آنها ثابت خواهد شد که چه دروغ‌هایی گفته‌اند؛ اما نکته جالب قرآنی این است که خداوند بیان می‌کند که آنها در قیامت هم دروغ می‌گویند و به دروغ عنوان می‌کنند که ما بت‌ها را نمی‌پرستیدیم و آنها را فقط برای تقرب به خدا می‌پرستیدیم در حالی که آنها در آن شرایط هم دست از دروغ بر نمی‌دارند.


 منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین