عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
سادات منصوری؛
رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: روزه داری باعث می شود که انسان آماده شود که بتواند ارتباطش را با عالم معنا راحتتر برقرار کند و متهذب شود.
عقیق حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه نقش ماه رمضان در تغییر سبک زندگی یعنی حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی چیست؟ گفت: انجام طاعات و عبادات و انجام فرامین پروردگار متعال نقش مهمی در ساختار زندگی یک فرد مسلمان بازی می کند. یعنی اگر خواستیم ببینیم که یک مسلمان چگونه زندگی می کند کافی به دستورالعملهایی که خداوند برای زندگی او که اسمش دین است ترسیم کرده نگاه کنیم.

وی افزود: این دستورالعملها که به شکل واجب و محرم و مستحب و مکروه و مباح تنظیم شده اینها صورت دهنده و شکل دهنده زندگی مسلمان است. تمام زوایای زندگی مسلمان از طریق این دستورالعملها مشخص شده یعنی معلوم است که از صبح که بلند می شود چگونه باید رفتار کند و چگونه باید رفتار نکند. ماه رمضان هم یکی از همین نشانه ها و نشانه روشن و آشکار در سبک زندگی یک مسلمان است.

سادات منصوری یادآور شد: یک مسلمان در ماه رمضان درکل شیوه های ارتباطی اش با خود و با دیگران و با خدا، تغییر پیدا می کند. وعده های غذایی اش اینکه کی باید بخورد کی نباید بخورد تغییر می کند. همه بر اساس دستورات خداوند متعال می شود و آن کسی که تا قبل از ماه رمضان ارتباط و رفتارهایش شاید ممکن بود کمتر متوجه خدای متعال باشد و از یاد خدا غافل باشد، اما در ماه رمضان و به برکت روزه نفس هایش هم عبادت می شود حرفهایش هم ذکر خدا می شود حتی خوابش هم عبادت می شود.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بنابراین درتمام اوقاتی که در ماه رمضان به سر می برد تبدیل به عبادت می شود. در حالی که ماه های دیگر اینطور نیست و اوقات یا ماه های دیگر یا مشغول تجارت و فعالیت های دیگر بود اما الان همان فعالیت ها را هم انجام می دهد اما آنها دیگر نام عبادت به خودش گرفته است.

سادات منصوری در مورد اینکه چگونه می توان این تغییرات مثبت را بعد از ماه رمضان هم در طول سال حفظ کرد و از دست نداد هم افزود: البته این کار دشواری است. هر چقدر در ماه رمضان عمق ارتباطمان با خدا و کیفیت ارتباطمان عمیقتر باشد توسلاتمان ، ذکرهایمان، بیداری شب هایمان ، دعاهایمان عمیقتر باشد آن وقت این حالت در ماه های بعد از ماه رمضان هم در ما حفظ می شود. این روحیه تا ماه رمضان سال بعد باقی خواهد یافت و آرام آرام یک تحولات عمیقتری در جان ما خواهد شد.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در مورد اینکه  نقش روزه داری و سایر اعمال ماه رمضان در تهذیب نفس و خویشتن داری چیست ، چگونه می توان از این فرصت برای خویشتن داری و بالا بردن تقوای الهی استفاده کرد هم یادآور شد: توجه دارید که نخوردن و نیاشامیدن یعنی گرسنگی کشیدن یک روش متداول در تمامی فرقه ها و مذاهب عالم است که توجهی و دستی و ادعایی در تکامل معنوی بشر دارند. هر گروه، فرقه، مذهب، دین، مدعی تکامل معنوی انسان است و می گوید می خواهم آن انسانی که به من اعتقاد دارد را به سوی معنویت هدایت کنم. یک بخشی از دستورات مربوط به نخوردن و پرهیز از بعضی از خوردنی ها در بعضی از ساعات خاص را تمامی فرق دنیا دارند. یعنی شما هیچ تفکری که مدعی است معنویت را برای بشر می آورد نمی توانید پیداکنید که بگوید پرخوری کنید. همه شان در خصوص خوردن یک دستورات خاصی دارند. بنابراین مسئله پرهیز از خوراک مورد اتفاق تمام کسانی است که می خواهند برای بشر معنویت بیاورند.

حجت الاسلام سادات منصوری عنوان کرد: نکته دیگر این است که شکل این گرسنگی و پرهیز چگونه باشد. به صورت کاملا تنظیم شده و دقیقش را فقط در اسلام می بینیم. آن هم دستور به روزه داری در ایام خاص است. تجربه نشان داده که خود گرسنگی و نخوردن یک آرامش روحی و روانی و درونی برای انسان ایجاد می کند و طراوتی به انسان می دهد. تا وقتی همه توجهات روح به خوردن و آشامیدن است فرصت و فراغتی  به ذکر و عبادت نیست. بنابراین همین روزه داری باعث می شود که انسان آماده شود که بتواند ارتباطش را با عالم معنا راحتتر برقرار کند و متهذب شود.


منبع:مهر



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین