عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
یکی از اساتید حوزه علمیه تبریز راهکارهایی را برای حفظ تمرکز و دور کردن قوه خیال در حین نماز خواندن تشریح کرد.
عقیقحجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه علمیه تبریز، در گفتگویی، با بیان توصیه هایی برای افزایش تمرکز در نماز و استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان ابراز داشت: ماه رمضان بهترین فرصت برای عبادت و نماز است، این ماه فرصت خوبی است تا انسان بر روی تقویت تمرکز و دور شدن از قوه خیال در حین نماز خواندن تمرین کند.

مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز افزود: برای جلوگیری از قوه خیال در حین اقامه نماز می توان چند راهکار را پیش گرفت تا نماز با تمرکز بیشتری خوانده شود.

وی اظهار داشت: یکی از بهترین راهکارها برای خواندن نماز به دور از قوه خیال این است که انسان اینگونه فکر کند که نمازی که می خواند نماز وداع و در حقیقت آخرین نمازی است که می خواند.

حجت الاسلام نظری گفت: سجده طولانی یکی دیگر از راهکارهای تمرین تمرکز در نماز است، برخی از علما حتی سجده های یک ساعته داشتند، چرا که سجده طولانی موجب حفظ و تقویت تمرکز انسان می شود.

استاد حوزه علمیه تبریز صلوات و استغفار را از دیگر راه های تمرین حفظ تمرکز در نماز دانست و با اشاره به توصیه یکی  از علمای بزرگ دین، عنوان کرد:  قوه خیال در انسان مانند کودکی است که باید با خوراک و وسایل سرگرم کننده، سر او را گرم کنی تا تو را به خود سرگرم نکند.

مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز بر تاثیر ذکر در تقویت تمرکز تاکید کرد و گفت: بسیاری از علما توصیه می کنند انسان دائم در حال ذکر باشد، یکی از ذکرهایی که حتی می توان بدون ریا آن را در دل زمزمه کرد، ذکر لااله الاالله است که تاثیر مهمی در دوری قوه خیال در انسان دارد.

وی همچنین عنوان کرد: نماز خواندن با مهر تربت امام حسین(ع) نیز در حفظ تمرکز انسان در حین نماز بسیار تاثیرگذار است.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین