عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
در گفتگو با مدیر ویدئو شیعه بررسی شد:
عقیقحجت الاسلام مصطفی جوادی نسب، پژوهشگر کلام، با بیان اینکه وهابی ها در منجلاب بدعت به شدت غرق شده اند، گفت: لغت شناسان بدعت را وجود و اختراع چیزی می‌‏دانند که قبلاً وجود نداشته و از آن اثری نبوده است؛ در این راستا جوهرى صحاح اللغه، جلد 3، صفحه 113 مى‏نویسد: بدعت به معناى پدید آوردن چیز بى‏سابقه و عمل نو و جدیدى است که نمونه نداشته باشد.
وی با اشاره به معنای اصطلاحی بدعت ادامه داد: سید مرتضى از متکلمان و فقهای نامدار شیعه در رسائل شریف مرتضى، جلد دوم، صفحه 264، در تعریف بدعت مى‏گوید: بدعت افزودن چیزى به دین و یا کاستن از آن با انتساب به دین است. همچنین طریحی در مجمع البحرین، جلد 1، ص 163، ماده «بدع» بیان می کند: بدعت، کار تازه‏اى در دین است که ریشه در قرآن و شریعت ندارد و به ‏خاطر این بدعت نامیده شده که گوینده بدعت آن را ابداع کرده و به ‏وجود آورده است.
این پژوهشگر افزود: پس از این توضیحات مشخص شد، بدعت - امری که در روایات متعدد فاعل آن ملعون است- مربوط به مسائل شرعی است؛ اما پایه گذاران تفکر وهابیت و شاگردانشان به دلیل پایین بودن سطح سواد و علم خود، چنان در این گرداب غرق شده اند که حتی مسائل مادی و عرفی را وارد این دایره کرده اند.
وی در ادامه به نمونه ای از بدعت گذاری وهابیت در مسائل عرفی و مادی و انتساب آن به دین اشاره و اظهار کرد: ابن تیمیه پدر معنوی وهابی ها در مجموع الفتاوی جلد 21 صفحه522 چنین گفته است: خوردن آب گوشت و گوشت تکه شده جایز است؛ چه گوشت را (قبل از پختن) شسته باشند یا نه؛ بلکه شستن گوشت حیوان ذبح شده، بدعت است؛ چرا که صحابه در زمان پیامبر (ص) گوشت را می‌گرفتند، می‌پختند و می‌خوردند، بدون این که آن را بشویند!
حجت الاسلام جوادی نسب با تاکید بر اینکه این مساله از بدعت هایی است که توسط وهابیت بنا نهاده شده، خاطر نشان کرد: اما جالب اینجا است ابن تیمیه که خود بدعت در دین وارد می کند، درباره بدعت گذار در مجموع الفتاوی جلد20، صفحه 103چنین گفته است:إنَّ أَهْلَ الْبِدَعِ شَرٌّ مِنْ أَهْلِ الْمَعَاصِی الشَّهْوَانِیَّةِ بِالسُّنَّةِ وَالْإِجْمَاعِ؛ به استناد سنت و اجماع بدعت گذار بدتر و شرور تر از کسی است که به گناهان جنسی دست می زند.
مدیر "ویدئو شیعه" یادآور شد: بر این اساس و طبق برداشت وهابیت شستن گوشت، از گناه زنا و ... بدتر است؛ این در حالی است که عقل در بیان و صدور چنین فتاوایی حیران می ماند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین