عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
رئيس سازمان حج و زيارت اعلام كرد: ثبت نام اعزام زائران به عتبات از دهم تيرماه آغاز و بسته هاي سفر دو و سه روزه نيز در دوره جديد در نظرگرفته شده است.

عقیقسعيد اوحدي از بسته شدن كاروان‌هاي حج و پايان يافتن اعزام‌هاي عمره خبر داد و گفت: در عمره جاري ۸۰۷ ايراني به سرزمين وحي اعزام شدند كه از اين تعداد ۸۰۵ نفر زائر بوده و بقيه اين تعداد را عوامل اجرايي و فرهنگي تشكيل داده‌اند.

وي افزود: پيش از اين قرار بود
۸۳۰ زائر ايراني طي عمليات عمره ۹۳-۹۲ به عربستان اعزام شوند كه بدليل وجود شرايط نامساعد جوي در فصل زمستان كه باعث لغو ۱۱ پرواز عمره گزاران و جابجايي ۵۵ پرواز شد، همچنين بدليل تخريب دو هتل بدرالمحمديه و قصرالدخيل كه در پروژه توسعه مسجدالنبي (ص) واقع شده بود، ميزان اعزام‌ها به ۸۰۷ هزار نفر كاهش يافت.

متوسط تأخير پروازهاي عمره
۵۷ دقيقه
رئيس سازمان حج و زيارت پروازهاي عمره را مثبت ارزيابي كرد و ادامه داد: متوسط تأخير پرواز‌ها در عمره جاري
۵۷ دقيقه بوده كه علت اصلي آن وجود شرايط نامساعد جوي در ماه‌هاي دي و بهمن بوده كه موجب لغو يا جابجايي پروازهاي زائران شده است.

فوت
۹۰ زائر ايراني در عمره
اوحدي تعداد زائران ايراني فوت شده از ابتداي عمليات عمره جاري را
۹۰ نفر اعلام كرد و گفت: با تلاش‌ها و اقدامات پيشگيرانه كار‌شناسان و متخصصان مركز پزشكي حج و زيارت و با حضور متخصصين وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي خوشبختانه هيچ موردي از ابتلاي زائران ايراني به ويروس كرونا مشاهده نشده است.

هيچ نگراني از كرونا وجود ندارد
وي بيان كرد: بر اساس آخرين تحليل‌ها از عربستان و اعلام سازمان بهداشت جهاني بيماري كرونا بصورت فصلي و در فصل بهار در ش‌تر ايجاد و انتقال داده مي‌شود و خوشبختانه در روزهاي اخير اخباري از شيوع اين بيماري در عربستان مشاهده نشده است.

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: پيش از اين از سوي عربستان توصيه شده بود بهتر است زائران بالاي
۶۵ سال و گروه‌هاي پرخطر مانند بيماران ديابتي به سفر اعزام نشوند كه با وجود شرايط فعلي نگراني در خصوص اعزام زائران به حج تمتع وجود نخواهد داشت.

آزادي
۴ ايراني بازداشت شده
اوحدي بيان كرد: با پيگيري‌هاي صورت گرفته و مذاكره با وزير حج عربستان در سفر اخير به آن كشور، دو زائر ايراني كه بدليل اتهام واهي سرقت در مكه دستگير شده بودند، پيش از فرارسيدن ماه مبارك رمضان آزاد شدند. همچنين دو نفر از زائران ايراني كه در مدينه منوره و در قبرستان بقيع بدليل بحث با عوامل امر به معروف دستگير شده بودند نيز آزاد شدند.

وي اظهار داشت: در حاضر تنها يك زائر ايراني كه در مدينه و در بقيع دستگير شده در زندان است كه اميدواريم تا پايان عمليات عمره اين زائر عزيز نيز آزاد شود.

۱۶۰ ميليون دلار صرفه جويي در هزينه‌هاي حج و عمره
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: با رويكرد مديريت جهادي
۱۶۰ ميليون دلار در هزينه‌هاي حج و عمره صرفه جويي شد كه ۱۳۰ ميليون دلار آن مربوط به هزينه‌هاي عمره جاري و باقي اين صرفه جويي مربوط به هزينه‌هاي حج بوده است.

ساك زائران تمتع رايگان شد
وي تصريح كرد: علي رغم اينكه قراردادهاي حج بسته شده و تخفيفات لازم از طرف سعودي اخذ شده است با اين وجود با تغيير در قرارداد آشپزخانه و دو هتل كه آسانسور آن‌ها مشكل داشت، طي دو هفته گذشته دو و نيم ميليون دلار صرفه جويي در حوزه سفر حج انجام گرفته كه با تصميم كميته حج سازمان حج و زيارت اين مبلغ براي سه عدد ساك متحدالشكل زائران حج تمتع امسال هزينه خواهد شد و زائران بابت ساك مبلغي پرداخت نمي‌كنند و مبلغ گرفته شده بابت ساك از زائران برخي استان‌ها بازگردانده مي‌شود.

ظرفيت كاروان‌هاي حج صددرصد تكميل شد
اوحدي با بيان اينكه در حج امسال شاهد ارتقاي سطح كيفي خدمات خواهيم بود، گفت:
۳۰ درصد ساختمان‌ها كه داراي كيفيت مطلوب خدمات نبوده، از چرخه خدمات رساني به حجاج حذف شده است.

رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه صددرصد ظرفيت كاروان‌هاي حج تكميل شده است، بيان كرد:
۲۶ فروردين سال گذشته ثبت نام در كاروان‌هاي حج گذشته آغاز شد اما امسال ظرفيت كاروان‌هاي حج در اسفندماه سال گذشته تكميل شده است.

وي پرداخت دو قسطي هزينه سفر حج تمتع را از اقدامات مثبت در اين حوزه ياد كرد كه رضايتمندي زائران را در پيش داشته است.

زائران تمتع تا
۱۵ رمضان به مراكز پزشكي مراجعه كنند
اوحدي گفت: بيش از
۵۰ درصد معاينات پزشكي زائران انجام گرفته كه اطلاعات آن در سامانه سازمان حج و زيارت و هلال احمر ثبت شده است و بر اساس برنامه زمان بندي معاينات تا ۱۵ رمضان به پايان خواهد رسيد.

آموزش‌هاي تمتع آغاز شده است
وي با بيان اينكه برنامه آموزشي حج براي زائران آغاز شده، گفت: ثبت نام زودهنگام كاروان‌هاي حج باعث شد تا فرصت
۴ ماهه براي سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري براي آموزش كارگزاران، روحانيون و زائران در زمان مناسب فراهم شود.

رئيس سازمان حج و زيارت اعلام كرد: كليه فعاليت‌هاي پشتيباني در خصوص حج تمتع شامل تهيه ساك زئران، كارت شناسايي زائر و روحاني كاروان، برچسب پشت چادري زائران زن تهيه و به استان‌ها ارسال مي‌شود.

ايستگاه‌هاي پروازي حج به
۱۹ مورد افزايش يافت
وي بيان كرد: پروازهاي حج تمتع سال گذشته از
۱۷ ايستگاه پروازي صورت مي‌گرفت كه امسال با اضافه شدن ايستگاه زنجان و همدان، ايستگاه‌هاي پروازي حج به ۱۹ ايستگاه افزايش خواهد يافت.

مهندس اوحدي گفت: پيش‌تر امكان انتخاب پرواز مدينه قبل و مدينه بعد تنها براي ايستگاه تهران مي‌سر بود اما بدليل توزيع عادلانه شرايط و امكانات اين امكان براي ايستگاه‌هاي مشهد و اصفهان اضافه شده و بر اين اساس امكان انتخاب پروازهاي مدينه قبل و بعد براي زائران
۱۳ استان فراهم شده است.

وي ادامه داد: با رويكرد تهيه اقلام مورد نياز زائران از داخل كشور، در حج امسال تهيه اقلام تداركاتي از داخل كشور
۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است و بگونه‌اي عمل شده كه كيفيت اقلام از آنچه در عربستان موجود است بالا‌تر و قيمت آن ارزان‌تر باشد.

رئيس سازمان حج و زيارت از تخصيص امكانات ويژه در حج امسال به جانبازان خبر داد و گفت: با هماهنگي صورت گرفته با موسسه مطوفين حجاج ايران چادرهاي ساخت كشور آلمان با ظرفيت
۴۰ نفر با تهويه و گردش هواي مطبوع و با ارتفاع بيشتر براي زائران جانباز در نظر گرفته شده است.

عمره، آسيب‌شناسي مي‌شود
مهندس اوحدي ادامه داد: آسيب شناسي‌هاي لازم در خصوص عمليات عمره توسط كار‌شناسان سازمان حج و بعثه صورت گرفته و امسال اميدواريم تا پايان رمضان قرار داد عمره آينده منعقد شود.

وي اعلام كرد: از ابتداي حضور در سازمان حج و زيارت در راستاي شناسايي و بهره گيري از ظرفيت‌هاي موجود در استان‌ها
۱۲ سفر استاني صورت گرفته كه در اين سفر‌ها مشكلات و مسائل استان‌ها مطرح و در قالب شوراي مديريت سازمان حج و زيارت راهكار اجرايي براي آن تعريف مي‌شود.

وي در خصوص سهميه زائران ايراني در حج و عمره گفت: در دو سال گذشته ظرفيت اعزام همه كشورهاي اسلامي
۲۰ درصد كاهش يافته است اما در عمره آينده از ظرفيت ۸۰۰ هزار نفر اعزام كوتاه نخواهيم آمد.

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: در كميته عمره مصوب شد
۳۰ درصد از هتل‌هاي داراي ضعف در خدمات از گردونه حذف شوند كه با اين تصميم شاهد ارتقاي سطح كيفي خدمات در عمره آينده خواهيم بود.

وي از تلاشهاي كنسولگري عربستان در تهران و مشهد براي صدور ويزاي زائران ايراني تقدير كرد.

شركت‌هاي جديد التاسيس جهت رفاه زائران
رئيس سازمان حج و زيارت از تأسيس شركت توسعه و عمران اميد زائر خبر داد و گفت: با همكاري بانك‌هاي ملي، ملت، گردشگري، حوزه توسعه اقتصادي عراق، ستاد بازسازي عتبات عاليات و همچنين سازمان حج و زيارت نسبت به راه اندازي شركت سرمايه گذاري مهر و ماه با رويكرد سرمايه گذاري در توسعه زيرساختهاي رفاهي زائران اقدام شده كه اين شركت با هزار ميليارد ريال به ثبت رسيده است.

وي از اجراي
۱۰ پروژه در ايران و عراق در راستاي توسعه زيرساختهاي رفاهي زائران خبر داد و گفت: پنج پروژه در عراق و پنج پروژه نيز در داخل كشور به بهره برداري مي‌رسد كه براي پروژه‌هاي عراق با مشاركت بخش خصوصي و خارجي از لبنان و كويت قرار داد بسته شده است و ۶ پروژه از آن‌ها نيز تا پايان سال ۹۴ به بهره برداري مي‌رسد.

اوحدي از بهره برداري از پروژه زائر سراي بستان در اربعين امسال خبر داد و گفت: فاز اول اين پروژه با ظرفيت اسكان
۳ هزار نفر اربعين به بهره برداري مي‌رسد و همچنين قرار داد چهار هتل در مدينه و يك آشپزخانه مركزي در مكه براي زائران حج و عمره با سرمايه گذاري بخش خصوصي عربستان بسته شده كه در اين صورت هفت هزار و ۵۰۰ زائر عمره و ۱۰ هزار زائر تمتع در اين هتل‌ها ظرفيت پذيرش خواهند داشت.

امكانات ترمينال زائر فرودگاه امام (ره) مورد بازديد قرار مي‌گيرد
رئيس سازمان حج و زيارت در مورد اعزام زائران تمتع از فرودگاه امام (ره) تاكيد كرد: سازمان فرودگاه‌ها روز گذشته اعلام كرد كه ملاحظات سازمان حج و بعثه (ميزان دسترسي به امكانات) تامين شده كه البته در صورت بازديد كار‌شناسان سازمان حج و فرودگاه‌ها از اين مكان در صورت رعايت تمامي ملاحظاتمان در خصوص اعزام زائران از اين فرودگاه تصميم گيري مي‌شود.

سفر دريايي به عتبات در حال مذاكره است
وي در مورد سفر دريايي به عتبات عاليات نيز گفت: هدف سازمان حج افزايش ميزان اعزام به عتبات است. پيشنهاد قيمت ما
۹۰ هزار تومان و كشتيراني والفجر ۱۸۰ هزار تومان است كه اگر بر سر قيمت مورد نظر كه منافع زائران را تأمين كند با آن‌ها به تفاهم برسيم اعزام دريايي زائران را انجام مي‌دهيم. در مجموع اين موضوع هنوز كنسل نشده و در دست مذاكره است.

به گفته اوحدي سفر دريايي عمدتا براي مردم استان خوزستان و براي ساير زائران در ايام نوروز جاذبه زيارتي و سياحتي خواهد داشت.

سود سپرده‌هاي زائران
۱۷ درصد است
وي همچنين در مورد نرخ سود بانكي سپرده‌هاي زائران نيز گفت: سال‌هاي قبل اين سود هفت درصد بود اما براساس رايزني‌هاي انجام شده در سال جاري به
۱۷ درصد افزايش پيدا كرده است و براساس مذاكراتي كه با رئيس كل بانك مركزي انجام شده آن‌ها نيز عنوان كردند كه سود سپرده زائران بايد همانند سود سپرده‌هاي مردم عادي بوده و مبلغ آن افزايش پيدا كند كه اميدواريم در اولين جلسه شوراي عالي حج به يك نرخ كار‌شناسي شده برسيم.

اعزام به عتبات، فقط هوايي
سعيد اوحدي در مورد اعزام‌هاي عتبات عاليات افزود: با توجه به مشكلاتي كه طي چند وقت گذشته رخ داد به منظور تامين امنيت زائران ايراني تمامي پرواز‌ها از بغداد به نجف و اعزام زميني نيز در چهار روز آخر و همچنين سفر به كاظمين حذف شد و با تمهيدات انديشيده شده هيچ مشكلي براي زائران ايراني رخ نداد.

وي تاكيد كرد: براساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده نيمه دوم ماه مبارك رمضان اعزام زائران به عتبات عاليات فقط به صورت هوايي آغاز مي‌شود و پس از آن در مرداد ماه به مرور اعزام زميني را نيز خواهيم داشت.

رئيس سازمان حج و زيارت در مورد آخرين وضعيت اعزام‌هاي هوايي گفت: در حال حاضر مشكلي براي اعزام هوايي زائران وجود ندارد و مسير كربلا و نجف در امنيت كامل است.

دهم تيرماه، آغاز ثبت نام عتبات عاليات
وي با اشاره به اينكه ثبت نام براي اعزام زائران به عتبات از دهم تيرماه آغاز مي‌شود گفت: سفرهاي
۱۲ روزه براي ماه مبارك رمضان با كاهش هزينه ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر خواهيم داشت و همچنين بسته‌هاي سفر دو و سه روزه نيز در دوره جديد اعزام‌ها در نظرگرفته شده است.

اوحدي با بيان اينكه هزينه سفرهاي عتبات در اين دوره نسبت به قبل
۱۰ درصد كاهش خواهد داشت، گفت: در دوره قبل قيمت اعزام‌هاي هوايي يك ميليون و ۲۲۳ هزار تومان تا يك ميليون و ۴۳۳ هزار تومان بود كه اين اين ميزان در دوره جديد به يك ميليون و ۱۳۰ هزار تومان تا يك ميليون و ۳۱۲ هزار تومان كاهش پيدا كرده است.


منبع:حج

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین