عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۱
در امور مالی، در باب انفاق‏های واجب و مستحب اگر یک تومان از حقّ الهی را که باید در راه خدا مصرف کند، امّا ندهد، بداند که دو تومان در راه باطل مصرف خواهد کرد؛ چون آنچه را که در راه حقّ باید مصرف می‏کرد را منع نموده است.

عقیق:آیت الله مجتبی شهیدی کلهری مشهور به مجتبی تهرانی استاد مشهور اخلاق و مرجع تقلید و مدرس حوزه های علمیه تهران(مانند مدرسه مروی) بود؛ وی از محضر اساتید بزرگی همچون ادیب نیشابوری، آیت الله بروجردی، آیت الله حکیم، آیت الله گلپایگانی، علامه طباطبایی و... بهره برد.

این مرجع بزرگوار تقلید و استاد بزرگ اخلاق، پس از 40سال خدمت صادقانه در نشر معارف اسلامی و ترویج مکتب حقّۀ اهل‌بیت عصمت و طهارت، در دی‌ماه سال 1391هـ‌ش؛ دار فانی را وداع گفت؛ در این مجال سعی داریم تا جرعه ای از بیانات ناب اخلاقی ایشان را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

روی عن الصادق (علیه‏ السلام) قال: «مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَنْفَقَ فِی بَاطِلٍ مِثْلَیْهِ».

نظام قضای الهی برای کسانی که حقوق الهی را ادا نمی کنند

از امام صادق( علیه‏ السلام) در روایتی منقول است که حضرت فرمودند: کسانی که حقوق الهیّه را ادا نمی‏کنند، بدانند که در نظام قضای الهی این‏چنین رقم خورده است که دو برابر آن را در باطل مصرف خواهند کرد.

مثلاً در امور مالی، در باب انفاق‏های واجب و مستحب اگر یک تومان از حقّ الهی را که باید در راه خدا مصرف کند، امّا ندهد، بداند که دو تومان در راه باطل مصرف خواهد کرد؛ چون آنچه را که در راه حقّ باید مصرف می‏کرد را منع نموده است؛ «مَنْ مَنَعَ حَقّاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، هر کس حقّ الهی را منع کند، «اَنْفَقَ فِی بَاطِلٍ مِثْلَیْهِ»، دو برابرش را در راه باطل مصرف می‏کند؛ نظیر این روایت، روایات متعدّد داریم.

بپرهیز از اینکه آنچه در راه خدا باید صرف شود را، مصرف نکنی

روایت دیگری از امام کاظم ( صلوات الله علیه) منقول است که حضرت فرمودند: «إِیَّاکَ اَنْ تَمْنَعَ فِی طَاعَةِ اللَّهِ، فَتُنْفِقَ مِثْلَیْهِ فِی مَعْصِیَةِ اللَّهِ»(بحارالانوار ج75،ص320)

«إِیَّاکَ»، بپرهیز از اینکه آنچه در راه خدا باید صرف شود را، مصرف نکنی! چرا؟ «فَتُنْفِقَ مِثْلَیْهِ فِی مَعْصِیَةِ اللَّهِ»، جهتش این است که دو برابر آن‏ را در راه معصیت خدا خرج خواهی کرد؛ در روایت اوّل حضرت فرمودند: «فِی بَاطِلٍ مِثْلَیْهِ»، اینجا دارد: «مِثْلَیْهِ فِی مَعْصِیَةِ اللَّهِ»؛ حواست جمع باشد!

نظام قضایی الهی، این‏طور رقم خورده است؛ خیال نکنی اگر حقوق الهیّه را ندادی، این برای تو ذخیره‏ای خواهد شد؛ نه! خدا دو برابرش چاله درست می‏کند؛ چاله‏هایی را هم که درست کرده همه‏اش باطل و معصیت خواهد بود.


پی نوشت ها:

وسائل الشیعه، ج 9 ص 43 روایت 11480 – کافی ج 3 ص506

چهارشنبه 16 فروردین 91 – 12 جمادی الاولی 1433
  منبع:دانشجو

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین