عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۴۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
شرفخانی خبر داد:
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تقویت باورها و اعتقادات و ایجاد فضای معنوی و قرآنی در جامعه به ویژه در امامزادگان و همچنین ترویج انس و تدبر در قرآن و پاسخگویی به مسایل دینی از جمله اهداف برگزاری طرح ضیافت الهی است.
عقیق:حجت‌الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز 7 تیرماه طی نشست خبری با اصحاب رسانه برنامه‌های دو طرح نشاط معنوی و ضیافت الهی در امامزادگان را تشریح کرد و گفت: سازمان اوقاف با هدف قطب فرهنگی شدن امامزادگان و ارتقای سطح معارف نوجوانان و جوانان طرح‌هایی را براساس چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی طراحی کرده است. این طرح‌های مبتنی بر مطالعه عمیق و چشم‌اندازهای موجود در عرصه فرهنگی طراحی شده و بخشی از آن در ماه مبارک رمضان باعنوان طرح طرح ضیافت الهی و بخش دیگری از آن در تابستان و با عنوان طرح نشاط معنوی در امامزادگان و بقاع متبرکه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: تقویت باورها و اعتقادات و ایجاد فضای معنوی و قرآنی در جامعه به ویژه در امامزادگان و همچنین ترویج انس و تدبر در قرآن و پاسخگویی به مسایل دینی از جمله اهدافی است که با برگزاری طرح ضیافت الهی در نظر گرفته شده است. این طرح در 2100 امامزاده در کشور برگزار می‌شود بر این اساس 4هزار روحانی از حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های علمیه کشور در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی افزود: روحانیان در بقاع متبرکه و امامزادگان در زمینه مباحثی مانند گفتمان‌های دینی، پاسخ به سوالات شرعی و حضور در خیمه‌های معرفت مشارکت خواهند داشت. خیمه‌های معرفت نیز در 326 امامزاده فعال خواهد بود.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری جلسات تفسیر قران در 1200 امامزاده گفت: در همین زمینه کتابی با موضوع تفسیر سوره حجرات از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تدوین شده که در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد تا بخشی از سبک زندگی دینی را ترویج کند.

شرفخانی با بیان اینکه جلسات گفتمان‌های دینی و حلقه‌های معرفتی در امامزادگان برپا خواهد شد اظهار کرد: همچنین برنامه‌های مختلف قرآنی مانند ترتیل‌خوانی و جزخوانی در امامزادگان مختلف برگزار می‌شود و البته برنامه ترتیل خوانی در امامزادگان شاخص با پخش از شبکه استانی یا شبکه‌های ملی همراه خواهد بود. که بخشی از آنها از شبکه سراسری هم پخش می شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری هزار و 848 محفل انس با قرآن در سراسر کشور گفت: 500 محفل قرآن از این تعداد با حضور 9 قاری مصری در کشور برگزار می‌شود. در تمامی محافل انس با قرآن و تدبر در مفاهیم آن و همچنین برگزاری مسابقاتی مرتبط در این باره مورد توجه خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان این‌که بزرگترین محفل انس با قرآن در شب بیست و سوم ماه رمضان برگزار می‌شود، افزود: در این شب 3 سوره عنکبوت، دخان و روم در محافل قرآنی کشور خوانده می‌شود همچنین سلسله مباحث نمایشگاهی با ارایه 25 تابلوی محتوایی با موضوع سبک زندگی اسلامی در ذیل طرح ضیافت الهی طراحی شده است.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش به اجرا طرح مودت همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد و گفت: این طرح با حضور خیران و واقفان و با هدف توسعه عمرانی امامزادگان برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در پایان ماه رمضان نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری روز قدس و برپایی نماز عید فطر در 992 امامزاده صورت گرفته است.

شرفخانی در بخش دیگری از این نشست برنامه‌های طرح نشاط معنوی را تشریح کرد و گفت: در راستای اجرای این برنامه سه کتاب تجلی وحی و عترت در زندگی اسلامی، سوژه سخن و تفسیر سوره حجرات طراحی شده است که در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد. همچنین 4 نرم‌افزار اندرویدی با موضوع ماه مبارک رمضان برای عموم مخاطبان تهیه شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این کتاب‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شده که در امامزادگان توزیع خواهد شد. هزار و 800 امامزاده با هدف تقویت بنیه اعتقادی و دینی جوانان و نوجوانان در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی افزود: برای اجرای طرح تابستانی نشاط معنوی از مربیان اعزامی از حوزه علمیه قم و همچنین مربیان بومی استفاده خواهیم کرد این طرح از 8 تیرماه کارش را آغاز و در 25 مردادماه به پایان خواهد رسید مراسم اختتامیه این طرح نیز طی روزهای 23 تا 25 مردادماه برگزار خواهد شد.

شرفخانی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های آموزشی طرح نشاط معنوی اشاره کرد و گفت‌: در راستای اجرای این طرح 3 جلد کتاب با عنوان نشاط معنوی ویژه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان طراحی شده که در کارگاه‌های آموزشی در امامزادگان و بقاع متبرکه آموزش داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این سه کتاب کتاب‌های سال گذشته نیز مانند «الف با تا خدا»، «سی نشانه، یک راه» ویژه مقطع راهنمایی نیز در این کارگاه‌ها آموزش داده می‌شود. مبلغان نیز طی دوره‌های آموزشی نحوه تدریس این کتاب را آموزش دیده‌اند. بحث آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی که کودکان و نوجوانان در محیط با آنها مواجه هستند و نیز سبک زندگی اسلامی با توجه به مقطع سنی مخاطب در این کتاب‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف وامور خیریه گفت در این طرح ما بخش ورزش را هم داریم که با توجه به ظرفیت امامزادگان با تربیت بدنی همکاری خواهیم کرد.

شرفخانی تاکید کرد: برخی از نهادهایی که طرح‌های تابستانی را برگزار می‌کنند تنها به معرفی کتاب اکتفا می‌کنند در حالی که ما معتقدیم برای هر بخش متناسب با نیازهای مخاطب کتاب خاصی تدوین شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح تربیت ملی حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: امسال کتاب جدیدی برای بخش نوجوانان طراحی شده که در بردارنده 120 آیه است این کتاب حفظ موضوعی قرآن را مدنظر قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از برنامه‌های هنری و ورزشی که این سازمان برای اجرای طرح نشاط معنوی در نظر گرفته اشاره کرد و گفت: علاوه بر این برنامه‌ها در 630 امامزاده برنامه یک روزه نشاط معنوی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 135 هزار نفر طرح پوشش این طرح قرار گرفته‌اند گفت: امسال 150هزار نفر را در این طرح پوشش خواهیم داد و در همین زمینه کتاب‌های مختلفی را تولید کرده‌ایم که در این ایام در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

شرفخانی همچنین گفت: در سال 1390 مقام معظم رهبری به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره کردند و سازمان اوقاف در راستای اجرای این طرح و در مرحله سوم طرح تربیت ملی حفظ قرآن 317هزار نفر را تحت پوشش قرار داده که برای هر استان سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است. البته تاکنون بیش از 605 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در ادامه از چاپ کتابی با موضوع حفظ موضوعی قرآن ویژه فرهیختگان و نخبگان خبر داد و گفت: در این کتاب 100 آیه قرآن کریم به صورت موضوعی گردآوری شده است که به زودی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

شرفخانی تاکید کرد: در نظر داریم تا 3 هزار نفر را برای مربی حفظ قرآن کریم تربیت کنیم. تربیت مربی حفظ قرآن در مرکز تربیت حفظ قرآن در قم و در استان‌های دیگر کشور برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به آموزش مجازی قرآن نیز اشاره کرد و گفت: 14هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده اند و امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته در 2 استان مشهد واحتمالاً قم مرکز آموزش مجازی قرآن تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه از اجرای آزمون سراسری تربیت ملی حفظ قرآن در دو مرحله مهرماه و اسفندماه خبر داد و گفت: علاوه بر این سازمان اوقاف در طرح 1448 صدا و سیما نیز مشارکت کرده و در همین راستا کتابی نیز به صورت گسترده چاپ شده که در امامزاده ها توزیع می‌شود.

شرفخانی در ادامه به بحث تکریم و بزرگداشت امامزادگان اشاره کرد و گفت: امسال دو کنگره ملی با عنوان کنگره ملی «بی‌بی حکیمه» در شهر گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار می‌شود که مهلت ارسال آثار به این کنگره تا پایان دهه کرامت خواهد بود و در دهه ولایت کنگره برگزار خواهد شد.دومین کنگره نیز با عنوان کنگره «حضرت محمد هلال ابن علی» در شهرستان آران و بیدگل در دهه کرامت برگزار می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ورزش های مورد نظرتان در طرح نشاط معنوی کدام ورزش ها هستند و آیا فقط ورزش هایی که اسلام سفارش کرده مورد نظر است، گفت: تنها 4 ورزش سفارش شده مورد نظر نیست اما محدودیت هایی هم خواهیم داشت اما ورزش هایی مانند فوتبال و والیبال هم در برنامه ما لحاظ شده است.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین