عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
حجت الاسلام یاسر محمودی، حاج عبدالرضا هلالی و حاج روح الله بهمنی در هیئت الرضا
در روایتی آمده است که هشام از امام صادق(ع) می پرسد که علت روزه چیست و چرا واجب شده است. امام صادق می فرماید که خداوند متعال روزه را واجب کرده تا غنی و فقیر با گرسنگی و تشنگی در یک سطح قرار بگیرند.
گزارش تصویری

عقیق: مراسم هفتگی هیئت الرضا(ع) با حضور جمع زیادی از محبین اهل بیت(ع) جمعه شب در حسینیه موسی بن جعفر(ع) برگزار شد.

به گزارش عقیق در این مراسم حجت الاسلام یاسر محمودی سخنرانی کرد و در ادامه حاج عبدالرضا هلالی و حاج روح الله بهمنی به مداحی و روضه خوانی پرداختند.


نکاتی از سخنرانی حجت الاسلام یاسر محمودی را بخوانید؛

_ آیه شریفه 183 از سوره مبارکه بقره می فرماید که روزه بر امت های قبل هم واجب بوده و مسلمان ها در اصل تکلیف روزه یعنی وجوب آن و نه کیفیت و شرایط و چگونگی بلکه فقط در اصل آن در اقوام گذشته مشترک هستند. حضرت علی(ع) می فرمایند که روزه از زمان حضرت آدم(ع) بوده است.

_خداوند متعال مبسوطاً شرایط روزه و چگونگی آن را درقرآن کریم بیان نموده است. خطاب آیه قرآن با مؤمنین است. که مؤمن باید با اقتضای ایمانش اطاعت امر واجب روزه را انجام دهد. کسی که عامداً و عاملاً روزه نمی گیرد مؤمن نیست. روزه مشقت، سختی، رنج، گرسنگی، تشنگی، از کار افتادن و بی حالی دارد. کسانی که روزه می گیرند همه مخاطب پروردگار متعال هستند به عنوان مؤمن که این سختی و رنج را از بین می رود. روزه گرفتن برای مؤمن خیر است. هدف از روزه برای مؤمنین تقوای الهی است.

_  انسان در دنیا مسافر است و انسان مسافر احتیاج به زاد و توشه دارد. دنیا جای ماندن نیست و جای رد شدن است. این ماهیت دنیا است. و مقصد اصلی قیامت است و حساب و کتاب پرورودگار است. بهترین زاد و توشه برای انسان در این سفر طولانی تقوای الهی و عمل صالح است و غیر از این هیچ زاد و توشه ای نیست.در قرآن کریم این توشه هدف روزه بیان شده است. تکلیف بزرگ پروردگار به گردن ما قرار داده است و نتیجه آن هم تقوا است. انسان با معرفت باید بداند که راز تشریع این روزه چیست و انسان را در بالا بردن کیفیت این واجب کمک می کند.

_ در روایتی آمده است که  هشام از امام صادق(ع) می پرسد که علت روزه چیست و چرا واجب شده است. امام صادق می فرماید که خداوند متعال روزه را واجب کرده تا غنی و فقیر با گرسنگی و تشنگی در یک سطح قرار بگیرند.به این جهت که غنی در طول سال اثر گرسنگی را احساس نمی کند که بخواهد به فقیر رحم کند. شخصی که غنی است و دارایی دارد و اجازه نمی دهد که گرسنه و تشنه شود و فرمان گرسنگی و تشنگی را احساس کند. لذا خدا اراده کرد که میان خلایقش مساوات برقرار شود.

_ با گرفتن روزه ظاهر این دنیا را درک می کنیم. که این کمترین حد اثر روزه گرفتن است. بزرگترین مانع پیشرفت معنوی بشریت این است که اشتغال به خوردن دارد و لذائذ بدنی و جسمی دارد. علمای اخلاق می فرمایند بهترین عامل رشد روحی انسان ها نزاهت و پرهیز از امور مادی و جسمی است که ماه رمضان ماه تمرین این امر است. باید به ظاهر برسیم تا به باطن دست پیدا کنیم.

_ ماه رمضان با وجوب این امر به ما القا می کند که بر تو در این یک ماه واجب است که جلوی نفس خود را بگیرد. بعضی از بزرگان فقه فرمودند که در فضیلت روزه همین بس که انسان روزه دار شبیه ملائکه می شود. غذای آن جز تسبیح و حمد و ذکر پروردگار نیست. برای شکستن شهوت در وجود آدمی گرفتن روزه واجب شده است. روزه صبر را در وجود انسان بالا می برد. یکی از حالات تکان دهنده قیامت گرسنگی و تشنگی است. روزه تمرین عبودگی و ترک گناه است. تمرین کنترل شهوت انسان است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین