بنا بر اين گزارش، متن استفتاء و پاسخ معظم له بدين شرح است:
محضر مبارك مرجع عالی قدر آيتالله العظمی حسينی زنجانی(دامت بركاته)
سلام عليكم،
در اغلب تقويمهای موجود هفتم ماه صفر را ولادت باسعادت حضرت موسی بن جعفر (ع) نوشتهاند در حالی كه بسياری از علماء و مراجع شيعه در عراق و قم اين روز را روز شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) میدانند و روضه برپا میكنند. ما از طرف هيئتهای مذهبی مختلف از حضرت عالی تقاضا داريم وظيفه شيعيان را در اين روز،كه تلاقی دو مناسبت است، بيان فرماييد.
با احترام و تشكر
بسمه تعالی
روايات وارده در خصوص ميلاد يا شهادت ائمه معصومين(ع) مختلف است و اغلب بيش از يك روز را برای ميلاد يا شهادت ائمه معصومين(ع) ذكر كردهاند بنابراين ترك شادی و سرور در روز ميلاد حضرت امام موسی بن جعفر(ع) - بر فرض صحت روايت- به احترام روز شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) يا به احترام ايام عزای حسينی اشكالی ندارد؛ چرا كه بدل دارد و مومنين میتوانند در روز ديگری مجلس سرور و شادی بر پا كنند و بهتر اين است كه در اين ايام و در روز هفتم صفر مجلس سرور بر پا نشود اما در مدح فضائل حضرت امام موسی بن جعفر(ع) اشعاری قرائت شود و وعاظ محترم سخنرانی كنند.
والله العالم
محمدعزالدين الحسينی الزنجانی
منبع: خبرگزاری ایکنا
کد خبرنگار 211007
بخش اول گفت و گوی عقیق با استاد حسین انصاریان: