عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، جلسات ترتیل‌خوانی قرآن مجید در میقات الرضا طبس برگزار می‌شود.

عقیق: مدیرعامل موسسه آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس در نشست خبری که به مناسبت 4تیر ماه، سالروز تفویض حکم تولیت آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم(ع) به آستان قدس رضوی انجام شد، بیان داشت: در آستانه فرا رسیدن ماه عطر انگیز نزول قرآن، این موسسه بزرگترین آئین جزء خوانی و تلاوت قرآن کریم را با همکاری صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی برگزار می‌کند.
حمزه سپهری اظهار داشت: جلسات ترتیل خوانی قرآن مجید همه روزه با تلاوت قاریان ممتاز شهرستان و استان در حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس به مدت 30 روز و با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود.
وی به برخی از مهمترین فعالیت‌های قرآنی این موسسه ویژه کودکان نیز اشاره و عنوان کرد: آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم(ع) با همکاری اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی، اقدام به برگزاری کلاس‌های قرآنی مهدالرضا و پیش دبستانی حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) برای آموزش روخوانی و مفاهیم قرآن کریم ویژه کودکان کرده است تا استعدادها و خلاقیت‌های آنان را در زمینه‌های قرآنی شکوفا سازد.
وی همچنین افزود: محفل «شکوفه‌های قرآنی» از دیگر برنامه‌های این موسسه است که با هدف آشنایی کودکان با مضامین والای قرآنی، تعالیم نورانی اهل بیت(ع)، شکوفایی استعدادها و خلاقیت و غنی سازی اوقات فراغت ویژه خردسالان برای این ایام تدارک دیده شده است.
سپهری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های آستان مقدس شهید آیت‌الله مدرس(ره) کاشمر، بیان کرد: این مجتمع در راستای تحقق اهداف عالیه آستان قدس رضوی در طول سال برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده که به مناسبت‌های مختلف این برنامه‌ها را در جوار زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) برگزار می‌کند.
مدیر عامل این موسسه افزود: برگزاری نمازهای یومیه جماعت همراه با بیان احکام و معارف اهل بیت(ع)، نماز جمعه، نماز اعیاد اسلامی خاص با حضور بیش از 25 هزار نفر از نمازگزاران از جمله برنامه‌هایی است که در شهرستان کاشمر برگزار می‌شود.
سپهریان ادامه داد: همچنین برنامه‌های ویژه ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع)، اعیاد اسلامی، وقایع و مناسبت‌های ملی و مذهبی و آیین سالروز شهادت آیت‌ا... سید حسن مدرس(ره) با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های برجسته نظام از دیگر برنامه‌های آستان مقدس شهید مدرس(ه) است که در راستای تعظیم شعایر دینی، ارتقای سطح فرهنگی و دینی مردم کاشمر و زائران برگزار می‌شود.
بهره‌مندی شبانه روزی زائران از فضای عبادی و رفاهی
سپهریان گفت: موقعیت جغرافیایی این مکان مقدس و قرار گرفتن آن در مسیر راه زائران حضرت رضا(ع)، سبب شده تا سالانه حدود 6 میلیون زائر به حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس مشرف شوند.
وی ادامه داد: این تفویض تولیت و بهره‌گیری از توان مدیریتی بالا سبب شده تا صحن و سرا، امکانات و خدمات رسانی به زائران فرزند گرانقدر امام موسی بن جعفر(ع) به سرعت توسعه و گسترش یابد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر طرح جامع آستان مبارک موسی بن جعفر(ع) با 17 هزار مترمربع مساحت و زیربنای 2 هزار و 444 متر مربع، دارای 20 هزار مترمربع فضای عبادی، فرهنگی و خدماتی، بیش از 62 هزار مترمربع فضای سبز، چهار گلدسته هر کدام به ارتفاع
2424متر، 28 سازه آبنما، نورپردازی صحن و سرای حضرت با بیش از 5 هزار عدد لامپ، احداث سه کتابخانه با زیربنای 1760 مترمربع انجام شده است.

سپهریان با اشاره به این که درهای حرم مطهر به صورت شبانه‌روزی در تمام فصول و ایام، بر روی زائران باز است اظهار داشت: در حال حاضر 1000 خادم افتخاری و راهنمای زائر خواهر و برادر، عهده دار امر خدمت به زائران این دو حرم هستند.
وی بیان داشت: دفتر زائرسرا این بارگاه منور به طور شبانه روز فعال است و 150 باب اتاق اقامتی مفروش با امکانات اولیه، 12 باب مهمانپذیر، 2 باب آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، فضای بازی برای کودکان، مجموعه زیبای باغ رضوان با چشم اندازی قابل تحسین در نور پردازی از امکاناتی است که برای زائران مهیا کرده است تا بهترین شرایط را با بهترین کیفیت در اختیار زائران قرار دهد.
منزلگاه‌های در مسیر بهشت
سپهریان با اشاره به خدمات ارزنده‌ آستان قدس رضوی در جهت ساخت مجتمع‌های فرهنگی- رفاهی و نمازخانه‌های میان راهی حضرت امام رضا(ع)، اذعان داشت: آستان قدس رضوی با احداث 19 مجتمع فرهنگی رفاهی و نمازخانه میان راهی در استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، یزد و سمنان شرایطی را فراهم کرده تا زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با اطمینان خاطر در مسیر تردد کرده و نهایت استفاده را از تسهیلات رایگان فراهم شده داشته باشند.
به گفته وی زائران امام علی بن موسی الرضا(ع) در این اقامتگاه‌ها که به عنوان «منزلگاه‌هایی در مسیر بهشت» نامیده می‌شود، از امکاناتی نظیر نمازخانه، سکوهای اقامتی، سرویس‌های بهداشتی، فضای سبز با انواع گل‌های زینتی، پارک بازی کودکان و فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی بهره‌مند می‌شوند.
سپهریان گفت: در این راستا کوشیده‌ایم تا برای بهره‌مندی بیشتر زائران از فضای معنوی زیارتی، تسهیلات اقامتی و رفاهی مناسبی را فراهم کنیم.
کسب عنوان کتابخانه مشارکتی نمونه در کشور
وی با اشاره به این که رسالت بزرگ فرهنگی این موسسه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین عموم مردم به ویژه قشر نوجوانان و جوانان است افزود: در حال حاضر چهار کتابخانه غنی با مجموع 150 هزار نسخه کتاب در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی به 32 هزار نفر از اعضا خود خدمات ارایه می‌کند.
سپهریان اظهار داشت: در سال گذشته کتابخانه‌های شهید آیت ا... مدرس (ره)‌ کاشمر و حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس به ترتیب به عنوان کتابخانه‌های مشارکتی نمونه در کشور و استان انتخاب شده‌اند.
وی گفت: اکنون به پاس قدردانی از مجاهدت‌ها و روشنگری‌های این شهید والا مقام، بنایی عظیم و مکانی ارزشمند و فرهنگی به همت و مدیریت آستان قدس رضوی احداث شده که میعادگاه هزاران عاشق و زائر قرار گرفته و به گفته شهید مدرس که « قبر من هر کجا باشد زیارتگاه مردم خواهد شد » امروز به برکت وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی، این مکان به مکانی برای ارائه فعالیت‌های فرهنگی به زائران و مردم مؤمن کاشمر بویژه جوانان تبدیل شده است.

 

منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین