عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۸
دعوت به حق و امر و نهى با لطف و مهربانى و حسن گفتار و بيان خوش صورت گيرد، و اخلاق و عقول و اندازه درك و فهم اشخاص را در نظر گرفته، ...
عقیقامام صادق(ع) می فرمایند:
و كسى كه مى‏ خواهد أمر به معروف كند، نيازمند است به آنچه دانا باشد به موارد حلال و حرام، و از انجام وظائف و عمل به تكاليف خود فارغ باشد، و در همين موارد خود مقصر نباشد. و يا اينكه از خويها و صفات مخصوص خود صرف نظر كند، و موضوعاتى را كه مورد امر و نهى است و احكام آن ها را به آراء و صفات مخصوص خود مخلوط نكرده و از همديگر جدا نمايد، و در مقابل مردم با خلوص نيت و صفا و مهربانى و نرمى و مدارات رفتار كند، و دعوت به حق و امر و نهى با لطف و مهربانى و حسن گفتار و بيان خوش صورت گيرد، و اخلاق و عقول و اندازه درك و فهم اشخاص را در نظر گرفته، و هر كسى را مطابق مقام و درك او مورد توجه و خطاب قرار بدهد. به مكر و حيله‏ هاى نفس و شيطان بينا و مطلع گردد، و در مقابل مخالفت و آزار و زحمت ديگران‏ متحمل و صابر شود، و در صدد مجازات و مقابلت نيامده، و از آنان گله و شكايت نكرده، و با خود پسندى و خود بينى و درشتخويى و تندى با آنان روبرو نشود.

 نيت خود را در اين دعوت خالص و تنها براى خدا قرار داده، و پيوسته از پروردگار متعال يارى و توفيق درخواست نموده، و مطلوب و منظور او خدا و ثواب الهى باشد. پس اگر آنان مخالفت كرده و شروع به آزار و اذيت نمودند، با كمال صبر و تحمل براى انجام وظيفه خود استقامت بورزد. و اگر موافقت كرده و قبول نمودند، سپاسگزارى كرده، و شكر خدا را بجاى آورد، و در همه حال امور خود را به پروردگار متعال واگذار نموده، و به عيوب و نواقص نفس خود متوجه باشد.

پی نوشت:
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، ص272و273.
منبع:افکار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین