عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
بزرگداشت و حفظ حریم شخصی انسان‌ها مایه بزرگی و منزلت‌یابی اجتماعی است و کوچک شمردن و شکستن شخصیت‌ها موجب تحقیر و کم گرفتن افراد و سقوط در جمع و گروه است.

عقیق:انسان فاقد شخصیت و جایگاه شایسته اجتماعی نمی‌تواند کارایی لازم را در میان گروه داشته باشد. برخوردهای کوبنده و تحقیرآمیز کیان انسان‌ها را ناتوان می‌سازد. به صورتی که شخص نمی‌تواند رسالت خود را به انجام برساند.

خداوند در آیه 49 سوره حجرات خطاب به بندگان می‌فرماید: ای مردم مومن! نباید دسته‌ای، دسته‌ای دیگر را مسخره کنند، شاید آنان را از ایشان بهتر باشند؛ و نباید زنانی زنان دیگر را به ریشخند گیرند، شاید آن زنان از ایشان بهتر باشند، و از یکدیگر عیب مگیرید، و به همدیگر لقب‌های زشت مدهید.و پیامبر اکرم(ص)در این رابطه می‌فرمایند: برای اینکه خود را بالا ببری، کسی را پایین میاور.

امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: خوارترین مردمان کسی است که به مردم توهین کند.پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند: همه چیز مومن دارای حرمت و حریم است (و آنها را نمی‌توان نادیده گرفت)، آبرو، مال و جان او.

امام صادق(ع) می‌فرمایند: هر کس مطلبی را به زیان مومنی بازگو نماید به این منظور که او را لکه‌دار کند، و شخصیت او را بکشد، تا از چشم مردم بیفتد، خداوند را از حوزه دوستی خود در آورد و تحویل شیطان بدهد و شیطان نیز او را نپذیرد.


منبع:جام

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین