عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
هدیه ای از سوی هنرمندان ایرانی به حضرت قمر بنی هاشم
تبلور عشق گاه در راز و نیاز با معشوق است، گاه در انتظار و گاه در فداکاری، و این بار تبلور عشق در نقطه ای از استان مرکزی شکلی هنرمندانه به خود گرفته است و دستانی هنرمند از مردمان خاکی، تمام عشق خود را برای مهیا کردن هدیه ای به یکی از مردان آسمانی به کارگرفته است. باب الراس هدیه هنرمندان استان مرکزی به قمر بنی هاشم است که مراحل پایانی خود را طی می کند.
عقیقعشق تبلور نیاز و تمنای انسان است، گاه این نیاز از سطح مادی و عشق های سطحی بالاتر رفته و در عمق معنویت به درجات عالی می رسد، همچون عشق به خداوند و برگزیدگانش. عشقی که انسان را از فرش به عرش می رساند.

هنرمندانی که در راه عاشقی خود تنها نماندند و مردمان دیارشان همراهیشان کردند. عشقی که این بار در ساخت بارگاه و حرم بزرگان دین خود را نشان می داده و عاشقان را بر آن داشته تا هرچه دارند بر طبق اخلاص بگذارند، یکی یک تکه طلا، دیگری شاید مقداری پول و یکی هم هنرش را.
ستادبازسازی عتبات عالیات استان مرکزی یکی از ستادهای فعال کشور در بازسازی و ساخت حرم ائمه(علیهم السلام) به کمک مردم است. پس از ساخت ضریح ابراهیم مجاب (علیه السلام) در سال گذشته در اراک ، هم اکنون ساخت باب الراس حضرت عباس (علیه السلام) در ساوه پروژه بعدی این ستاد است که اکنون در مراحل تکمیلی کار قرار دارد.



 رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی در خصوص این پروژه به مهر گفت: این پروژه پس از توافق با تولیت حضرت ابوالفضل (علیه السلام) با ستاد عتبات عالیات استان مرکزی و ستاد کل در شهرستان ساوه آغار شد.

این پروژه تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است

مهدی زندیه وکیلی با بیان اینکه پروژه از محرم سال گذشته آغاز شده، افزود: این پروژه تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است و تا پایان شهریور ماه تکمیل و طی مراسمی به کربلای معلی منتقل می شود.

 وی ادامه داد: تعهد امسال ستاد استان سه میلیارد تومان است که یک میلیارد و 400 هزار تومان آن مربوط به پروژه باب الراس شریف و مابقی متعلق به ساخت صحن حضرت زهرا (علیه السلام) و سایر فعالیت ها است.



مسئول ستادبازسازی عتبات عالیات شهرستان ساوه نیز در خصوص مراحل ساخت این پروژه به مهر گفت: ابتدایی ترین مرحله این پروژه طراحی بود که توسط استاد اسکندرپور و در مدت 40 روز انجام شد.

 مجید زنجانی افزود: ساخت این درب تهیه چوبی سازه بود که طی قرار داد با متبرع  تهیه شد.جنس چوب این درب از ساج بوده که از کشور شیعه نشین برمه خریداری شده است، که پس از عقد قرار داد با متبرع تهیه شد.

وی گفت: مرحله الوار کردن چوب ها و نجاری این پروژه نزدیک به دوماه طول توسط برادران کفیلی انجام شد.

کار قلمزنی این درب توسط بهترین قلمزن ها صورت گرفته است

زنجانی با بیان اینکه کار قلمزنی این درب توسط بهترین قلمزن ها صورت گرفته است، ادامه داد: کار قلمزنی این پروژه به دلیل تجربه ستاد اصفهان در این امر به به این ستاد با مسئولیت استاد نصر سپرده شد.

وی گفت: این بخش از ابتدای آذر با چهار قلم زن آغاز و 80 درصد آن در ساوه و 20 درصد در کارگاه های ستاد اصفهان به دلیل تجربه در این امر انجام شد و نزدیک به پنج ماه طول کشید.

زنجانی توضیح داد: همزمان با قلمزنی کار سی ان سی نوشته های داخل درب بر روی مس به صورت برجسته نیز انجام شد، در این کار از مس هایی که توسط مردم اهدا شده، استفاده کردیم.

وی گفت: انجام مرحله گره چینی بخش دیگری از کار است که توسط استاد علی محمودی انجام می شود و در 60 روز انجامی تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته است.

مرحله میناکاری تاکنون 35 درصد آن انجام شده است

زنجانی در رابطه با مرحله میناکاری اظهار کرد: این بخش نیز توسط استاد بدرالسما بر روی 92 قطعه انجام شد که از دوماه گذشته تاکنون 35 درصد آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه کار خاتم کاری این پروژه توسط استاد ملکپور انجام شد، یادآور شد: مرحله پرو، اتصال چوب ها توسط استیل، روکش طلا بر روی مس و مونتاژ مراحل بعدی پروژه است.

زنجانی ادامه داد: پس از مرحله مونتاژ شیشه هایی از نوع کریستال بر روی درب نصب می شوند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی گفت: در این پروژه پنج مترمکعب چوب ساج، 700 کیلوگرم مس، 200 کیلو برنج، چهار کیلو طلا، 300 کیلو استیل و 200 کیلو شیشه بکار رفته است.

طلا و مس بکار رفته در این پروژه با ارزش بیش از 400 میلیون تومان

زنجانی ادامه داد: تمامی طلا و مس بکار رفته در این پروژه با ارزش بیش از 400 میلیون تومان توسط نذورات و هدایای مردم تامین شده است.

وی اضافه کرد: تامین هزینه و اعتبارات این پروژه از طریق هدایای مردم، ستاد عتبات، خیرین و متبرعین برادران کفیلی انجام شده است.

و حالا این عشق نجواهای خود را در دل طرح های قلم زده، گره ها و نقوش پنهان کرده است، تا درد و دل ها، آرزوها و تمناهای عده ای انسان را در دل خود حک کند و به گوش مردی برساند که باب الحوائج نام دارد.

و این عشق تا ابد تکرار می شود، عشقی که پاسخگوی نیاز آسمانی شدن انسان است، عشقی که برکت حضور بزرگان در زندگی را فراهم می کند. عشقی که شاید در همان اسکناس صد تومانی پیرزن یا پیرمردِ تنها متبلور شود و یا در طرح ها و هنر مردان و زنانی که این ودیعه الهی را درک کرده اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین