عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
بدانیم هر کاری بدون نام و یاد حق تعالی بی ثمر و فایده است؛ حالا این کار تجارت باشد یا معامله و کسب و کار، تحصیل و علم آموزی باشد یا حتی خوردن و آشامیدن. باید کار و تحصیل و تغذیه و خواب و بیداریمان با یاد خدا همراه باشد.
عقیقیکی از مواردی که در آیات بسیاری از قرآن کریم بر آن تاکید شده بحث تغذیه سالم است که در دین مبین اسلام از اهمیت فراوانی برخوردار است.
در همین رابطه در آیه ۱۷۳ سوره مبارکه بقره به برخی از خوراک های ممنوعه اشاره شده است:

«إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.»
«همانا خداوند مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه (هنگام ذبح) نام غير خدا بر آن برده شده، حرام كرده است، (ولى) آن كس كه ناچار شد (به خوردن اينها) در صورتى كه زياده طلبى نكند و از حدّ احتياج نگذراند، گناهى بر او نيست، همانا خداوند بخشنده و مهربان است.»

سه نکته در خصوص آیه فوق:
* اسلام به مسئله غذا و تغذيه، توجه كامل داشته و بارها در مورد غذاهاى مضرّ و حرام هشدار داده است. تا جایی که این تحریم را در چهار سوره قرآن شاهدیم. دو مورد از آن در مكه (۱۴۵ انعام و ۱۱۵ نحل) و دو مورد آن در مدينه نازل شده است (۱۷۳ بقره و ۳ مائده). جالب اینکه این تاکیدات چهار بار در چهار زمان مختلف صورت گرفته، نخستين بار اوائل بعثت، دومين بار اواخر اقامت پيامبر (ص) در مكه، سومين بار اوائل هجرت به مدينه و چهارمين بار در اواخر عمر پيامبر بيان شده اند. اين طرز نزول آيات كه بى‏سابقه يا كم سابقه است به خاطر اهميت اين موضوع و خطرات جسمى و روحى فراوان آن و همچنین میزان زیاد ابتلای مردم آن زمان بوده است.


** برای برخی این سؤال مطرح است که علت حرمت امور مختلف چیست؟ برای مثال حیوانی که نام خدا هنگام ذبحش برده نشده چرا حرام است و چه ضرری برای بدن دارد!؟
باید بدانیم که تحريم‏هاى الهى، تنها به جهت مسائل طبى و بهداشتى نيست، مثل تحريم گوشت مردار و خون، بلكه گاهى نیز دليل حرمت، مسائل اعتقادى، فكرى و تربيتى است. نظير تحريم گوشت حيوانى كه نام غير خدا بر آن برده شده كه به خاطر شرك‏زدايى است. برای خود ما هم گاهی پیش می آید که غذای شخصی را نمی خوریم چون رفتار و عقیده بدی دارد و خوردن این غذا برای ما حتی ناپسندتر از خوردن غذایی است که بهداشتی نیست.
امام صادق عليه السلام در روایتی به یکی از علل حرمت گوشت مردار و خون اشاره می نماید: «گوشت مردار، سبب ضعف بدن و قطع نسل و مرگ ناگهانى مى‏شود و خوردن خون، سبب سنگدلى و قساوت قلب مى‏گردد.» (وسائل، ج ۱۶، ص ۳۱۰)


*** بردن نام خدا در هنگام ذبح حیوانات آثار متفاوتی می تواند داشته باشد. یکی از آنها این است که هيچ كار ما خارج از مدار توحيد نباشد و با مظاهر شرك و بت‏پرستى مبارزه كنيم. این موضوع نیز به ذبح اختصاص ندارد و در حقیقت به این شکل باید متوجه باشیم در هیچ لحظه ای از یاد خدا غافل نباشیم و بدانیم هر کاری بدون نام و یاد حق تعالی بی ثمر و فایده است؛ حالا این کار تجارت باشد یا معامله و کسب و کار، تحصیل و علم آموزی باشد یا حتی خوردن و آشامیدن. باید کار و تحصیل و تغذیه و خواب و بیداریمان با یاد خدا همراه باشد.


منبع:تراز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین