عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
بزرگداشت آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی/
حوزه تهران، زمانی پررونق ترین حوزه جهان تشیع به شمار می آمد و به حوزه نجف پهلو می زد، اما متاسفانه وقتی این شهر هویت خود را باخت، گویی حکمت و معرفت هم از آن رخت بر بست.
عقیق:مراسم بزرگداشت حکیم دانا و مدرس توانا آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علما، استادان، فرهیختگان و اصحاب رسانه شنبه، 31 خرداد ماه در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این مراسم اظهار کرد: حوزه علمیه تهران، حوزه اصیل و کهن و استواری است که البته دسیسه های پهلوی ها این حوزه را کمابیش دستخوش برنامه های خود کرد و آن را تضعیف کرده و تا حد نابودی کشاند.
وی ادامه داد: اما به هر روی حوزه تهران، زمانی پررونق ترین حوزه جهان تشیع به شمار می آمد و به حوزه نجف پهلو می زد و در مقطعی نیز از حوزه قم پیشتازتر و جلوتر بود اما از زمانی که تهران پایتخت شد در آن کرسی های پررونق درس فقه دایر شد و حکما و فقهای برجسته بسیاری در این شهر حضور یافته و تدریجا نسلی از فقها و حکما به وجود آمد تا جایی که روزگاری از حوزه تهران به شهر هزار حکیم تعبیر، و تهران به مثابه یک مکتب حکمی تلقی می شد.
این استاد فلسفه تصریح کرد: همزمان نیز در این برهه فقیهانی بودند که هم صاحب حکمت بوده و هم شان فقهایی داشتند اما متاسفانه وقتی این شهر هویت خود را باخت، گویی حکمت و معرفت از آن هم رخت بر بست و امروز به جایی رسیده که حوزه تهی از دروس حکمی و اساتیدی که بتوانند امر معقول را برای عالم حکمت تعبیر کنند، شده است.
وی عنوان کرد: امروز که به این روزگار تاسف برانگیز مبتلا شده ایم، برخی از جوان ها و طلبه ها برای کسب فیض در جلسات حکمت سراغ از اساتید می گیرند که گاهی در این راستا عنصر بزرگی همچون محضر آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی را درک می کنند و عطشناک به سوی او می شتابند.
وی با تاکید بر این که تهران که پایتخت اسلام و ام القری جهان اسلام و کانون تشیع است، باید محور عقلانیت باشد، تصریح کرد: گاهی مجالسی در این شهر برپا می شود که در آن لعن بر حکمای ما لعن جاری است و به جرم حکمت و اینکه اصحاب معرفت قلمداد می شوند، مورد نفرین قرار می گیرند؛ این جای تاسف دارد و صدای پای اخبارگری در حوزه و محیط اجتماعی و احیانا محافل دینی به گوش می رسد.
حجت الاسلام رشاد حوزه قم را شاگرد مکتب حوزه تهران دانست و گفت: حکمای برجسته شهر قم، جز علامه طباطبایی، بقیه پیروان صدرا و نوسازندگان حکمت صداریی هستند و غالب آنها شاگردان حوزه علمیه تهران قلمداد شده و از این شهر به قم کوچیده و تسری پیدا کرده اند و امروز در تهران فاقد اساتیدی هستیم که حکمت تدریس کنند.
وی با تاکید بر اینکه آیت الله مصطفوی وجود پربرکتی است در حوزه تهران، ابراز کرد: استاد از دست پروردگان و تربیت یافتگان همین مکتب است چنانچه در زندگینامه خود مرقوم کرده طلبگی اش را در تهران آغاز و تا سطوح عالی پیش رفته است؛ در واقع آیت الله مصطفوی جزو باز ماندگان حوزه علمیه تهران است و وجود مبارک او دسته گلی است در حال کنونی تهران که در فضای کویری پروریده شده و خودنمایی می کند.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عقلانیت و عدالت را دو شاخصه مکتب امام صادق (ع) برشمرد و گفت: باید چاره ای به حال تهران بیندیشیم و از حضور آیت الله مصطفوی که سرمایه باارزشی است نیز استفاده کرده و مدرسه ای از این نسل نو آغاز شده و تا سطوح عالیه پیش رود.
حجت الاسلام رشاد در پایان سخنان خود یادآور شد: از جمله ویژگی های آیت الله مصطفوی تحفظ بر یک مشرب و این شاخه و آن شاخه نپریدن است و اهتمام او را به حکمت مشایی باید ستود.

منبع:شبستان 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین