عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی به چند سوال مقلدان خود در خصوص قصد اقامت اتمام و قصر نماز پاسخ داده‌اند.
عقیقمتن سوالات و پاسخ معظم له به شرح ذیل است .

ملاک مسافت شرعی در رفت و برگشت

 اگر به جائی برویم که مسافت رفت حدود 25 کیلومتر و جاده دیگری که از آن بر می گردیم حدوداً 20 کیلومتر باشد، در این صورت آیا نماز شکسته محسوب می شود؟

مسافت شرعی 8 فرسخ که حدوداً مساوی 44 کیلومتر است می باشد و باید هر یک از رفت و برگشت لا اقل به مقدار 4 فرسخ که تقریبا مساوی 22 کیلومتر است، باشد لذا در فرض مذکور نماز شکسته نیست.

قصد اقامت در شهری به مدت چند ماه

 اگر به مدت چند ماه در شهری مستقر شود آیا آن شهر برای او در حکم وطن است؟

 در صورتی که کمتر از 6 ماه در آنجا مستقر شود، آنجا نه وطن اوست و نه در حکم وطن، ولی اگر بین 6 تا یک سال در آنجا مستقر شده بنابر احتیاط واجب جمع بین حکم وطن و حکم مسافر بنماید (نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند و روزه را گرفته و قضایش را هم بجا آورد) و اگر یک سال یا بیشتر از یک سال است، آنجا در حکم وطن اوست.

تبعيت زن از شوهرش در وطن

آيا در محل‌هايي که وطن من محسوب مي‌شود و نماز من کامل است آيا نماز همسر اينجانب تمام و روزة ايشان نيز صحيح است؟

 در جايي كه شما در آنجا قصد توطن داريد و او هم به تبع شما در آنجا زندگي مي كند وطن او محسوب مي شود و اما در جايي كه وطن شما بوده و فعلا در آنجا با او زندگي نمي‌كنيد وطن او محسوب نمي‌شود.

(استفتاء/11183) (منهاج 2/م 927)

محلي که وطن پدر و مادر است ولي وطن فرزند نيست

 ما گاهي وقتها در سال به روستايي ميرويم که 65 کيلومتر (يک ساعت) از شهرمان فاصله دارد و آنجا وطن پدر و مادرم حساب مي‌شود و نماز آن ها کامل است، با توجه به اينکه من متولد شهر خودمان هستم و اينجا بزرگ شده‌ام نه در روستا و تحت سرپرستي پدرم هستم بايد آنجا نمازم را کامل بخوانم يا شکسته؟

 تا وقتي آنجا را براي زندگي انتخاب نكرديد نماز شما در آنجا شكسته است.(رساله/م 1337) (استفتاء/3166) (منهاج 2/ قبل م 924)

نماز و روزه سرباز

بنده براي خدمت سربازي به شهري ميروم و آخر هفته يك يا دو روز به وطن خود باز ميگردم. حكم نماز و روزه بنده چگونه است؟

اگر در آنجايي که خدمت مي کنيد حداقل يکسال اقامت داريد در فرض سؤال که پنج روز هفته را در آنجا اقامت داريد و يک يا دو روز به وطن بر مي گرديد، نماز شما هم در آنجايي که سرباز هستيد و در وطنتان تمام است و روزه شما صحيح است، البته در دو ماه اولي که در آن محل خدمت مي کنيد بنابراحتياط واجب بايد بين نماز شکسته و تمام جمع کنيد و اگر در ماه رمضان باشد روزه بگيريد و قضاء آن را هم در وطن بجا آوريد.(استفتاء/14346) (منهاج 2/929)

 منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین