عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۸۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۲
بررسی کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا تا قرن دهم با تکیه بر منابع فارسی»، در نشستی که به همت انجمن علمی حوزه و با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با حضور پژوهشگران در سالن انجمن های علمی حوزه بر گزار شد، مورد نقد قرار گرفت.

عقیق:خانم دکتر میر ابوالقاسمی نویسنده «کتاب تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا تا قرن دهم  با تکیه بر منابع فارسی»،  با بیان این که  پژوهش صورت گرفته در عرصه عاشورا نسبت به پژوهش های دیگر کمی متفاوت تر است گفت : پژوهش های صورت گرفته در باره عاشورا، تنها به خود واقعه پرداخته است .

وی با بیان این که کلمه گفتمان یک واژه  و اصطلاح شفاهی نیست ،  بلکه یک کابرد اصولی دارد افزود : کلمه گفتمان یک ابزاری گرد آوری برای مشخص شدن چرایی بسیاری از تحولات صورت گرفته در تاریخ کهن فارسی می باشد .

عضو هئیت علمی بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی با بیان این که عنوان کتاب براساس مدگرایی انتخاب نشده است  اظهار داشت: انتخاب کلمه گفتمان بهترین عنوان برای این کتا ب بوده است که می توانست انتقال معنا بند .

وی با بیان این که مهمترین گفتمان های موجود در منابع فارسی که براساس داده های فارسی به آن رسیدم  4 گفتمان تاریخی، ماورائی ، عاطفی و عرفانی بوده است اظهار داشت: بررسی های صورت گرفته بیانگر این قضیه بود که واقعه عاشورا از سیر تاریخی خود به طرف گفتمانهای دیگر کشیده بود و بیشتر به این واقعه با عنوان رویکر عاطفی و ... بجای تاریخی نگاه  شده است .

نویسنده کتاب با بیان این که  بررسی های صورت گرفته  از قرن  4 تا 10 هجری  در  2 بخش توصیفی و آماری می باشد  افزو: چون در بحث آماری و کمیّ سازی در منابع تاریخی نمی توانیم دنبال آن بگردیم، پس لازم است از علوم دیگر مانند علوم سیاسی و... کمک گرفته شود.

در ادامه دکتر منصور دادش نژاد به نقد این مباحث پرداخته و گفت : مهمترین نقدی که به این کتاب وارد است  این است که اگر چه در اول گفتمان صحبت از  گفتمان تاریخی شده و با این که جزء اصلی بحث هم بوده؛  اما به عنوان مبحث مجزا به آن پرداخته نشده است.

وی با بیان این که منظور از کلمه توده گرایی به معنای چیست ؟ ابرازداشت: در این بحث ابهامات قابل توجه ای وجود دارد که جای دقت را می طلبد .

نائب رئیس انجمن تاریخ پژوهان یکی از عمده نقدها را آمار ی بودن این کتاب دانسته که  مطالعه آن برای عموم مردم بسیار مشکل باشد .

 

 منبع:حوزه

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین