عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۸۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
مکیال المکارم. . .
تصمیم قلبی بر یاری حضرت از لوازم ایمان و نشانه های یقین است و در فضیلت نیت خیر و تصمیم داشتن بر انجام کار نیک و اینکه برای هر کسی همان می باشد که نیت کرده است.
عقیق"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت ‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."


تصمیم قلبی بر یاری کردن آن جناب در زمان حضور و ظهور
این امر از لوازم ایمان و نشانه های یقین است و در فضیلت نیت خیر و تصمیم داشتن بر انجام کار نیک و اینکه برای هر کسی همان است که نیت کرده و روایات دیگری که بر محب رهرو پوشیده نیست.
همچنین بر آن دلالت دارد فرمایش مولای متقیان امیر المومنین علی(ع) که در نهج البلاغه روایت آمده که: در جای خود قرار گیرید و بر بلا و سختی صبر کنید و دست ها و شمشیرهای خود را در پی هوس هایی که بر زبان می رانید به حرکت در نیاورید و در آنچه خداوند آن را زود برایتان نیاورده شتاب زدگی مکنید که هر یک از شما هر گاه حق پروردگار و حق رسول خدا و خاندان او را شناخته باشد چنانچه بر رختخواب خود بمیرد شهید مرده است و پاداش او با خداست و شایستگی ثواب عمل صالحی را که در نیتش بوده خواهد یافت و این نیت به جای شمشیر کشیدن او خواهد بود و به درستی که هر چیزی را مدت و زمان معینی هست.
می گویم: بدون تردید مومن ممخلص اگر از خدای تعالی درخواست کند که فرج مولایش را نزدیک فرماید تا این بنده در رکاب آن جناب با کفار جهاد نماید و با نیت خالص و راستینی تصمیم این کار را داشته باشد خدای تعالی ثواب جهاد در رکاب آن حضرت را به او می دهد و او را مشمول عنایات خود می نماید و این نزد اهل بینش روشن است.
و اما فضیلت جهاد در رکاب آن حضرت: در اصول کافی از امام باقر(ع) روایت آمده که فرمود: هر کس قائم ما را درک کند و با آن حضرت خروج نماید و دشمن ما را بکشد پاداشی همچون پاداش بیست شهید برای او خواهد بود و هر کس در رکاب قائم ما کشته شود همانند پاداش بیست و پنج شهید برای او خواهد بود.
می گویم: اگر تصمیم و نیت مومن چنین باشد در زمان غیبت امامش به این ثواب بزرگ نایل می گردد بر حسب روایاتی که از ائمه اطهار پیشتر گذشت.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین