عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۷۵۵
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۳
مولف کتاب «تمام نهج‌البلاغه» گفت: هر جا سخنی از حضرت علی (ع) به درستی مطرح شده است تمام افراد آن را قبول کرده‏‌‏اند و منقلب شده‏‌‏اند.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق موسوی‌شیرازی در نشست نقد و بررسی کتاب «تمام نهج‌البلاغه» که در دانشگاه مفید برگزار شد،‌ گفت: با وجود تمام فضاهای منفی که نسبت به شیعیان و آثار آن‌ها وجود دارد موضوعات مرتبط با حضرت علی (ع) به سرعت در جهان اسلام و سرتاسر دنیا می‌تواند مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

وی افزود: امام علی (ع) پیش از آن زمانی‌ که سید رضی به خطبه‌های آن حضرت پرداخته و در نهج‌البلاغه گرد هم آورد، سخنان و خطبه‌های زیادی در دیدارها، تحولات سیاسی و 6 ماه حضور خود در یمن مطرح کرده‌اند که یا در کتاب نهج‌البلاغه سید رضی گردآوری نشده یا کمتر به آن اشاره شده است.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بعد از شهادت امام علی(ع) دشمنان وی تلاش زیادی برای تحریف و یا حذف سخنان ایشان داشتند به همین دلیل حتی شاهد بودیم در مواردی سخنان این حضرت به پیامبر (ص) یا افراد دیگری نسبت داده شده است.

وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که سید رضی به منابع سخنان و خطبه‌ها در نهج‌البلاغه اشاره‌ای نکرده مورد اطمینان بودن شخص خود سید رضی است البته این روند در عصر حاضر نیز وجود دارد به این صورت که اگر شخصیتی مورد وثوق همگان باشد زیاد از منبع برای سخنان خود استفاده نمی‌کند.

موسوی‌شیرازی با اشاره به اینکه سید رضی در عین فقاهت، ادیب و شاعر نیز بوده است، گفت: بخاطر این ویژگی بیانات حضرت علی (ع) را به صورت بلاغی آورده و همین موضوع نیز بر گلچین کردن خطبه‌ها تاثیر داشته است.

وی اظهار کرد: سید رضی در ابتدا به دنبال گردآوری تمام سخنان اهل‌بیت (ع) در این کتاب بوده است اما به دلیل پرداختن مفصل به سخنان امیرالمومنین (ع) این کتاب به خطبه‌ها و توصیه‌های این حضرت اختصاص یافت.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: نوشتن «تمام کتاب نهج‌البلاغه» به واسطه انگیزشی بود که در کنگره نخست نهج‌البلاغه در سال‏‌‏های ابتدایی جنگ ایران و عراق عنوان و در آن بر تکمیل کتاب نهج‌البلاغه به کارشناسان حوزه حدیث، کتاب‌شناسی و قرآن‌شناسی تاکید شد.

وی با بیان اینکه در 28 سالی که از برگزاری آن کنگره می‌گذرد هرجا سخنی از حضرت علی (ع) به درستی مطرح شده تمام افراد آن را قبول کرده‌اند، تصریح کرد: حتی وهابیون که هیچ آثاری از تشیع در کتابخانه‌های خود ندارند وقتی سخنان امیرالمومنین (ع) به درستی برای آن‌ها گفته و تبیین شد از این معارف منقلب شدند.

موسوی‌شیرازی خاطرنشان کرد: البته این موضوع به جهان اسلام محدود نمی‌شود و شاهد بوده‌ایم که حتی اندیشمندان غیرمسلمان نیز بعد از آشنایی با سخنان و خطبه‌های حضرت علی (ع) از این معارف عمیق متاثر شده‌اند.

وی با بیان اینکه نیازی نیست تمام شخصیت امیرالمومنین (ع) به جهان شناخته شود، گفت: می‌توان با اشارات ظریف ابعاد مختلف شخصیت ایشان را به جهانیان شناساند که به تدریج مجذوب این امام همام شوند و خود برای شناختن تمام ابعاد شخصیت حضرت اقدام کنند.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین