عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۷۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
«وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً»؛ خداوند به نفس‌های اسب‌های جبهه قسم می‌خورد. ارزش بسیار رزمندگان در این آیه مطرح می‌شود تا جایی که خدا به اسبی که یک رزمنده سوار شده است و در حال دویدن است، سوگند یاد می‌کند.
عقیقحجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 32 سال به تدریس مفاهیم قرآنی و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، در نظرسنجی سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی سال انتخاب شد.

بر همین اساس در طرحی با عنوان "معلم دوست داشتنی" به بازخوانی بخشی از نکات مهم و کاربردی ایراد شده توسط وی در برنامه درس‌هایی از قرآن پرداخت تا از این طریق گامی در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی برداشته باشد.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «برتری مجاهدان» که در 28 اسفندماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوره‌ای که پیامبر(ص) برای نخستین بار برای مردم در نماز تلاوت کرد 

نکته1) پیغمبر(ص) اولین بار سوره مبارکه «عادیات» را بدون آگاهی مردم در نماز صبح خواند. این سوره پس از پیروزی امام علی(ع) در یکی از جنگ‌ها بر پیامبر(ص) نازل شد.

سوگندهایی که در قرآن آمده است

نکته 2) در قرآن حدود 40 سوگند داریم که طبق گفته‌ تنتابی در تفسیر، 20 سوگند مربوط به آسمان‌هاست همچون «وَ الشَّمْس»(شمس/1) قسم به خورشید، «وَ الْقَمَرِ»(شمس/2) قسم به ماه «وَ النَّجْمِ»(نجم/1) قسم به ستاره و 20 سوگند هم مربوط به زمین است.

نکته 3) قرآن می‌فرماید: «وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً»؛ خداوند به نفس‌های اسب‌های جبهه قسم می‌خورد. ارزش بسیار رزمندگان در این آیه مطرح می‌شود تا جایی که خدا به اسبی که یک رزمنده سوار شده است و در حال دویدن است، سوگند یاد می‌کند.

مؤمنان پیروز میدان هستند

نکته 4) «فَالْمُغیراتِ صُبْحاً»(عادیات/3) قسم به آن اسب‌هایی که سحر حمله می‌کنند. خدا به حیوان‌هایی که در جبهه هستند، قسم می‌خورد پس ببینید جایگاه رزمندگان در نزد خدا چگونه است.

نکته 5) قرآن می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ»(نور/55) خدا وعده داده است که مؤمنین را پیروز کند. «لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ»(حج/47) خدا وعده داده است و خلف وعده نمی‌کند.

باطل چگونه از بین می‌رود؟

نکته 6) خدا می‌فرماید: «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ»(انبیاء/18) «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً»(اسراء/81) حق می‌آید و باطل نابود می‌شود؛ پس باطل خود به خود از بین نمی‌رود بلکه هواداران حق باید حق را بردارند و در سر باطل بکوبند.

نکته 7) «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات/56) حدیث داریم تمام خیرها یک سمت و رفتن به جبهه و جهاد هم در سمت دیگر است بنابراین جهاد بهترین عبادت است.



منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین