عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
امامزاده پیرمحمد شاه که بقعه آن حضرت در شهر آبدانان از توابع استان ایلام قرار دارد ۱۲ سال کلید دار حرم امام حسین(ع) بوده است.
عقیق: استان ایلام از دیرباز به واسطه همجواری با کشور عراق و قرار گرفتن در معرض اولین حملات مسلمانان و پاره ای از تبلیغات و مروجین مذهب شعیه و همین طور شرایط مساعد دیگر خاستگاه مذهب شیعه اثنی عشری بوده و در حال حاضر بیش از 93/99 درصد جمعیت استان را شیعه دوازده امامی تشکیل می دهد.


استان ایلام بقعه های امام زادگان و نوادگان آنها و اماکن مذهبی زیادی وجود دارد که هر ساله پذیرای خیل عظیم مشتاقان و دوستداران اهل بیت می باشند که می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها در جوار این اماکن، باعث افزایش سهم گردشگران مذهبی به استان بود.

آبدانان شهری است که در جنوب استان ایلام واقع شده و از نظر جغرافیایی این شهر، میان دو کوه کبیر کوه و دینارکوه قرار گرفته است.

راه ارتباطی این شهر به دره شهر و مرکز استان یک مسیر بسیار پرپیچ و خم و خطرناک است که از دل کبیرکوه می‌گذرد. شهرستان آبدانان از بخشهای مرکزی، سرابباغ و مورموری تشکیل شده‌است.

امامزاده پیر محمد، در 5 کیلومتری جنوب شهر آبدانان در حد فاصل بین دو روستای پشت قلعه و جابر بنایی گنبدوار مربوط به قرن هفتم و هشتم واقع شده که به نام امامزاده پیر محمد شاه معروف است.

در اطراف این امامزاده قبرهای قدیمی وجود دارد که قدمت بعضی از آنها به 170 سال می رسد، بر روی بعضی از سنگ قبرهای این منطقه تصاویری از سوار کار با نیزه و شمشیر حکاکی شده است.

مردم این شهرستان و مناطق اطراف به این امامزاده اعتقاد خاصی دارند و یکی از زیارتگاهی مردم منطقه محسوب می شود.

این امامزاده در بخش مرکزی روستای جابر واقع شده است که شجره نامه به شرح پیرمحمدشاه ابن پیرمحمد ابن پیرحیدر ابن بابا ابراهیم ابن بابا داود ابن بابا ابراهیم ابن بابا جابر انصاری است.

پیرمحمدشاه،‌ در کربلا دیده به جهان گشوده است، مادرش دختر حضرت سید صاحب ولایت سید حسن زعافی(قدس الله العزیز) بوده است.

آن حضرت مدت 12 سال کلیددار حضرت امام حسین(ع) بوده،‌ چون امام علی بن موسی الرضا (ع) قصد سفر به خراسان کرد،‌ او را هم با خود به خراسان برد، زیرا که ایشان عالم، فاضل و قائم الیل بود و همیشه با حضرت امام رضا(ع) در بحث علم بود.

بقعه این پیر شریف با مساحت 123 متر، به صورت مستطیلی شکل ساخته شده و دارای دو پوش با گنبد رُک و دوازده ضلعی بیرونی و گنبد نیم کروی داخلی است.

داخل دیوارهای ساختمان8 گنبد وجود دارد و داخل هر گنبد گنبدی کوچکتر قرار گرفته است که نمای زیبا به ساختمان داده است.

در داخل اتاق مقبره، ضریح به گونه‌ی معمولی وجود ندارد و به جای آن بر فراز قبر اتاقکی گنبد دار ساخته شده است. مصالحی چون گچ،‌آجر، چوب، سنگ در ساخت آن بکار رفته است و درب ورودی امامزاده شرقی است.

بنای قدمت دار امامزاده پیرمحمدشاه حکایت از پیشینه دور و دراز منطقه دارد، بنای قدیمی این بقعه که به سبک‌ بناهای با گنبد " مضرس " یا " ارچین " و شبیه به بناهای سید صلاح الدین محمد در آبدانان و دانیال نبی در شوش است.

گفتنی است، در اطراف این بقعه قبرستانی از دوره اسلامی وجود دارد. بقعة جابر فاقد کتیبة تاریخی و فقط دارای شجره‌نامه است.


منبع: شبستان

کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین