عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
مراسم اختتامیه چهارمین دوسالانه «طلوع» با اهدای جوایزی به برگزیدگان این دوسالانه در موزه امام علی(ع) برگزار شد.
عقیقمراسم اختتامیه چهارمین دوسالانه طلوع با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران و اهدای جوایزی به برگزارکنندگان این دوسالانه شامگاه، دوشنبه 26 خردادماه برگزار شد.

در این مراسم که در محل موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد، احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با ابراز خرسندی از برپایی دوسالانه طلوع برای چهارمین دوره گفت: من در دوره‌های پیشین نیز در اختتامیه این دوسالانه حضور داشتم و شاهد روند خوب و روبه‌رشد این رویداد هستیم. 

وی افزود: فهم ما از انتظار و نگاه ما به آن در صورتی که به صورت هنرمندانه باشد، بسیار زیباتر می‌شود. هنر و انتظار همخوان و پیوسته به هم هستند. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: گویی هر کسی که وارد عرصه هنر می‌شود، خودآگاه یا ناخودآگاه مفهوم انتظار را در آثار خود بیان می‌کند. البته بسته به نوع فهم و تجربه هنرمند از زندگی این نگاه به صورت‌های مختلف مطرح می‌شود. 

مسجدجامعی با بیان اینکه عدالت بخشی از آنچه که ما انتظارش را می‌کشیم، است، گفت: در این مورد نیز بسته به نوع برداشت‌ها و نگاه‌ها مفهوم عدالت به صورت‌های مختلف برداشت می‌شود. برای مثال یکی از شاعران ما در شعری آورده بود که «من پله‌های پشت بام را تمیز کرده‌ام» و این بخش نشان از آن دارد که انتظار شاعر آمدن یک شخص فرازمینی است. مطمئنا اگر این انتظار شاعرانه نباشد زیبا نیز نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه مطرح کردن لطیف و هنری انتظار بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: این نوع بیان می‌تواند در قالب کلام و یا تصویر باشد. مطمئناً تمامی بشریت آرزوی بهتر شدن و بهبود یافتن را دارند و وقتی می‌گوییم ما منتظر منجی موعود هستیم این مطلب نشأت گرفته از ذات بشریت است. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: امید و انتظار دو مقوله بسیار مهم در بحث هنر هستند که تمامی هنرمندان به آن توجه دارند، حتی شاعری چون اخوان ثالث نیز با وجود آن همه تلخی در اشعارش تخلص م. امید را برای خود انتخاب می‌کند. این امید در تمامی انسان‌ها به اندازه تاریخ بشریت قدمت دارد. 

مسجدجامعی اضافه کرد: مفهوم انتظار و بیان عدالت در مکاتب گوناگون به طرق مختلف بیان می‌شود. آنچه که بسیار اهمیت دارد بیان هنری است.

وی در پایان گفت: از برگزارکنندگان چهارمین دوره این دوسالانه تشکر می‌کنم و امیدوارم زمینه توجه بیشتر به هنرهای تجسمی فراهم شود. 

در بخش دیگری از این مراسم مسعود نجابتی دبیر چهارمین دوره دوسالانه ملی طلوع گفت: یکی از نگرانی‌هایی که همواره برای آن دغدغه دارم، کثرت جشنواره‌ها و موضوعاتی است که در آنها بیان می‌شود. گاهی با ایده‌هایی مواجه‌ایم که سطحی هستند و گاهی هم با ایده‌هایی که در اجرا با مشکل همراه هستند. 

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات زمان کافی برای پرداخت‌ها گذاشته نمی‌شود. در این دوسالانه یکسری از موضوعات در قالب شعار عنوان شده که ماحصل آن بالا رفتن کیفیت آثار بوده است. 

این هنرمند با بیان اینکه صرف یک اثر زیبا تنها کافی نیست، گفت: باید تلاش کنیم تا مفاهیم و درون مایه آثار را نیز بالا ببریم. 

نجابتی در پایان خاطرنشان کرد: در این دوره برای نخستین‌بار بخش تصویرسازی نیز به این دوسالانه اضافه شد و امیدوارم در سال‌های آینده شاهد بالا رفتن کیفیت و کمیت در آثار باشیم. 

در بخش دیگری از مراسم عبدالجبار کاکایی که به عنوان میهمان ویژه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) حضور یافته بود، گفت: باید تلاش کنیم تا ارتباط میان کلام و تصویر را بیشتر کنیم. 

وی افزود: از دیدهای مختلف باید در جهت تحول شعر انتظار و امید بهره ببریم. بسیاری از آثاری که در مورد امام زمان (ع) مطرح می‌شد به شکل یک مرد اسب‌سوار و پرچم بود و این نگاه سال‌های سال ثابت مانده بود. 

کاکایی ادامه داد: البته گاهی در شعر هم دچار فقدان نگاه و ایده می‌شویم. امید و انتظار به هم پیوسته هستند و سرودن اشعاری در این زمینه نیاز به عمق‌نگری بالایی دارد. 

این شاعر سروده‌های دینی گفت: بسیاری از اشعار من درباره امام زمان (عج) است و تلاش کردم تا آنها را با نگاهی هوشیارانه بسرایم. برخی از این اشعار به صورت بی‌اراده در من پدید آمد. 

وی همچنین در این مراسم بیت‌هایی از سروده‌های خود را نیز خواند.

در بخش دیگری از این مراسم سعید کردی دبیر اجرایی چهارمین دوسالانه ملی طلوع در مورد ایده برگزاری این رویداد اظهار کرد: به یاد دارم در سال 87 به همراه شماری از دوستان در یک نمازخانه گردهم آمدیم و این بحث را مطرح کردیم که به جای چراغانی نمودن، پخش کردن شیرینی و کارهایی از این دست کاری متفاوت را برای امام زمان (عج) انجام دهیم. 

وی افزود: در آن هنگام ایده برپایی یک جشنواره هنری مطرح شد و تلاش کردیم تا آن را به صورت منظم برگزار کنیم. متاسفانه در حوزه مهدویت کارهای کمی انجام شده و با انجام رایزنی در آن زمان تصمیم گرفتیم تا جشنواره‌ای را در زمینه پوستر برگزار کنیم.

کردی اضافه کرد: در اولین دوره 230 اثر به دبیرخانه رسید که سبب بالا رفتن انگیزه ما برای برگزاری این رویداد شد. در همان سال تصمیم گرفتیم تا این رویداد را به صورت دوسالانه برگزار کنیم که خوشبختانه در حال حاضر هم به دوره چهارم آن رسیده ایم.

دبیر دوسالانه ملی طلوع با بیان اینکه هزینه کردن و کار در بخش مردمی بسیار سخت است، اظهار کرد: انجام امور در این بخش هزینه زیادی دارد و البته ما هم هزینه‌های بسیاری را در این زمینه انجام دادیم. 

وی ادامه داد: مسجد مقدس جمکران، سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، موزه امام علی (ع) و فرهنگسرای رازی و فردوس حامیان ما در این دوره بودند. 

کردی به اضافه شدن بخش تصویرسازی در این دوره نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این دوره علی‌رغم پایین آمدن تعداد آثار بار محتوایی و کیفیت آثار بالا رفت. در این دوره 468 اثر پوستر و تصویرسازی به دبیرخانه دوسالانه رسید که در نهایت 42 اثر از میان آنها انتخاب شدند. 

در پایان این مراسم نیز به برگزیدگان بخش‌های تصویرسازی و پوستر جوایزی اهدا شد که اسامی به شرح زیر است:

در بخش تصویرسازی: رضا دالوند (نفر اول)، مریم یکتافر (نفر دوم) و میثم نامدار (نفر سوم) شدند که به آنها به ترتیب سه، دو و یک میلیون تومان جایزه نقدی به همراه لوح تقدیر، نشان جشنواره و نشان مسجد مقدس جمکران اهدا شد.

در بخش پوستر مهرزاد خاکسار (نفر اول)، سیدمهدی فدوی (نفر دوم) و محمدصبار شیخ‌رضایی (نفر سوم) شدند که به آنها به ترتیب سه، دو و یک میلیون جایزه نقدی به همراه لوح تقدیر، نشان جشنواره و نشان مسجد مقدس جمکران اهدا شد.

مهرزاد خاکسار، سعید حیدری، محمد مکاریچیان، رضا نبی زاده، عاطفه رهبر و احمد عزیزپور از برگزیدگان چهارمین جشنواره طلوع بودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین