عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
شاید شما نیز در اطراف خود افرادی را دیده باشید که دوستان خود را صرفاً از این جهت که از نظر مالی از آنان پایین تر می باشد کوچک و تحقیر می نمایند؛ اما این گروه از افراد باید بدانند که عقوبت سختی در انتظار آنان می باشد.

عقیق:از محمد بن سنان روایت است که نزد امام رضا (ع) بودم، آن بزرگوار بمن فرمودند: ای محمد! در زمان بنی اسرائیل چهار مؤمن بودند. سه نفر از آنان برای گفتگو و مناظره در منزل یکی از آنان گرد آمده بودند، که نفر چهارم آمد و در زد. غلام در را گشود. آن مرد به غلام خود گفت: آقایت کجاست؟
غلام گفت: خانه نیست. آن مرد بازگشت و غلام نیز به درون خانه نزد آقایش رفت. آقایش به او گفت: چه کسی بود که در زد؟ غلام پاسخ داد: فلانی، و من به او گفتم که شما خانه نیستید. آن مرد ساکت ماند و اهمیتی نداد و غلام خویش را سرزنش نکرد و کسی از آنان از این که آن مرد از داخل شدن منع شده است، اندوهگین نشد و آنان همچنان به سخن خویش ادامه دادند.
فردا صبح زود، مرد نزد آن گروه رفت و به آنان برخورد، در حالی که بیرون آمده بودند تا به باغی روند. مرد بر آنان سلام داد و گفت: آیا اجازه می دهید من نیز با شما همرا شوم؟ آنان وی را گفتند: آری، اما از جهت رفتار روز گدشته خویش از او عذرخاهی نکردند چرا که آن مرد، مردی نیازمند، فقیر و ضعیف الحال بود. پس چون به راهی می رفتند، ناگهان ابری بر آنان سایه گسترد و آنان گمان بردند که باران خواهد آمد، از این رو شتابان رفتند. هنگامی که ابر بالای سر آنان قرار گرفت، ندا دهنده ای از دل ابر، ندا برآورد: ای آتش! آنان را بگیر، و من جبرئیل، فرستاده خداوندم. بدین هنگام آتشی از دل ابر آن سه نفر را در ربود و آن مرد از آنچه بر سر آن سه نفر آمده بود، هراسان و شگفت بر جای ماند و نمی دانست سبب آن چیست؟

آن مرد به شهر بازگشت و یوشع بن نون (ع) را دید و او را از ماجرا و آن چه دیده و شنیده بود، خبر داد.
یوشع بن نون (ع) فرمود: آیا نمی دانی که خداوند از آنان راضی بود، لیک به خاطر کاری که با تو کردند بر آنان خشم گرفت؟
مرد عرض کرد: با من چه کردند؟
یوشع (ع) ماجرا را برای او بازگو کرد، مرد عرض کرد: من آنان را حلال می کنم و از آنان درمی گذرم.
یوشع (ع) فرمود: اگر این پیشتر می بود، سودشان می رساند، اما اینک نه، و بسا که بعدها سودشان رسانَد.


پی نوشت ها:
1- کلینی. کافی، ج2: 364.
2- محسن عقیل. گزیده ای از سخنان گهربار امام رضا (ع): 393- 394.

منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین